Gå til innhold

Iphone 6 bøyd


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en iPhone 6 64gb den 19.9.14.

Etter noen måneder sluttet  den ene knappen og funke.

 

Sendte den så inn i februar 2015 og fikk en ny erstatningsenhet som jeg nå har hatt i litt over 2 måneder. På denne oppdaget jeg nylig oppdaget en ørliten glippe mellom skjerm og ramme.

 

Sendte den så inn igjen og håpet at dette skulle løse seg raskt. Fikk i dag beskjed om at dette ikke ble dekket av garantien og at jeg må betale for å få det fikset.

 

Jeg mener at jeg umulig kan ha gjort dette selv da jeg har behandlet telefonen eksemplarisk(mobilen i deksel og ikke i lommen)

 

Har nå etter gjentatt klaging til Komplett fått endelig avslag og beskjed om at dette regnes som en brukerfeil.

 

Har jeg noen rettigheter i denne saken? Tenker da å prøve å ta det gjennom forbrukerrådet, men er det noe vits?

post-291805-0-18273600-1430842732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den telefonen er jo bøyd, det er ikke bare en glippe.

Selv om de er lette å bøye så er det jo ikke noe telefonen gjør helt av seg selv. Selv i deksel kan de bøye seg, med mindre du har hel-dekkende metall-deksel som tar all påkjenningen :)

 

Men, du kan ta kontakt med Apple, ut fra det jeg klarer å lese meg frem til er det lettere å få bøyd iphone dekket direkte fra Apple enn via verksted.

Lenke til kommentar

Så klart er det du, eller noen andre som har påført telefonen mer enn hva den er lagd for å tåle.

 

Mest vanlige årsaken er at man har den i baklomma på buksa eller i andre stramme lommer. Da vil den bøye seg over tid om den står ovenfor et spenn.

 

Ikke et kjempe vanlig problem, men har fått inn en god del telefoner med tilsvarende problem hvor det aldri går igjennom på garanti eller reklamasjon.

Den blir ikke reparert. Du må nok betale for en ny swap enhet (like mye som det koster for en ny, bare noen kroner billigere, avhengig av model).

 

Om du står helt fast, kan du jo se om du får bøyd den tilbake.. men hadde ikke tatt sjansen :p

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at telefonen(en erstatningsenhet) må ha vært bøyd før jeg fikk den. Enheten som jeg da har hatt i litt over en måned. Det er da ikke komplett eller Apple sin feil, det er verkstedet sin, men jeg har valgt å klage gjennom komplett. Dette funket uansett ikke så saken er nå hos forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det jeg mener er at telefonen(en erstatningsenhet) må ha vært bøyd før jeg fikk den. Enheten som jeg da har hatt i litt over en måned. Det er da ikke komplett eller Apple sin feil, det er verkstedet sin, men jeg har valgt å klage gjennom komplett. Dette funket uansett ikke så saken er nå hos forbrukerrådet.

om jeg ikke tar feil er det ditt ansvar å undersøke enhet med en gang du får den og klage før du tar den i bruk.

Lenke til kommentar

 

Det jeg mener er at telefonen(en erstatningsenhet) må ha vært bøyd før jeg fikk den. Enheten som jeg da har hatt i litt over en måned. Det er da ikke komplett eller Apple sin feil, det er verkstedet sin, men jeg har valgt å klage gjennom komplett. Dette funket uansett ikke så saken er nå hos forbrukerrådet.

om jeg ikke tar feil er det ditt ansvar å undersøke enhet med en gang du får den og klage før du tar den i bruk.

 

 

Men det er fortsatt selger sitt ansvar å sannsynliggjøre at det ikke fantes en innboende svakhet i mobilen de første 6 månedene etter overtakelse.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg mener er at telefonen(en erstatningsenhet) må ha vært bøyd før jeg fikk den. Enheten som jeg da har hatt i litt over en måned. Det er da ikke komplett eller Apple sin feil, det er verkstedet sin, men jeg har valgt å klage gjennom komplett. Dette funket uansett ikke så saken er nå hos forbrukerrådet.

om jeg ikke tar feil er det ditt ansvar å undersøke enhet med en gang du får den og klage før du tar den i bruk.

 

 

Men det er fortsatt selger sitt ansvar å sannsynliggjøre at det ikke fantes en innboende svakhet i mobilen de første 6 månedene etter overtakelse.

 

Det jeg også leste meg frem til. Nå er altså telefonen tilbake fra verkstedet og sannelig er det dukket opp enda et problem. Merkelige sammentreff her nå.. Når jeg trykker på skjermen kommer det en klikkelyd.. Håper forbrukerrådet ordner opp.

Lenke til kommentar

Vel, om man ser litt stort på dette, men er jeg at denne saken kan falle innunder forbrukerkjøpsloven § 15 og 16.

 

"§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.
§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem."

 

§ 15

a) Er vel vanlig å ha mobilen i lommen?

b) Om man betaler 7-8k for en mobil, har man begrunnede høye forventninger.

c) Igjen, se a).

 

 

§ 16

a) Her mener jeg den ikke er i samsvar

b) Om dette er et kjent problem, som har oppstått på flere enheter tidligere (noe jeg har fått inntrykk av at det har), burde selger opplyst om dette, i tråd med ovennevnte ledd.

d) Se b).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sendte den så inn i februar 2015 og fikk en ny erstatningsenhet som jeg nå har hatt i litt over 2 måneder. På denne oppdaget jeg nylig oppdaget en ørliten glippe mellom skjerm og ramme.

 

 

Det jeg mener er at telefonen(en erstatningsenhet) må ha vært bøyd før jeg fikk den. Enheten som jeg da har hatt i litt over en måned.

Hvor lenge hadde du hatt telefonen da du sendte den inn på nytt (på grunn av glippen i skjermen/bøyd telefon)?

 

Forbrukerkjøpsloven sier at

 

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

 

Hvis telefonen var bøyd da du fikk den, burde du ha oppdaget det da. Hvis det har gått mer enn to måneder, kan verksted eller forhandler nekte å rette mangelen.

 

Hvis den ikke var det, har den blitt bøyd i ditt eie på grunn av påkjenninger du har påført den. Om den har blitt utsatt for påkjenninger over det en telefon må forventes å tåle, er en annen sak. Men man må ta i beregning at det er en stor telefon som for eksempel ikke bør ligge i en trang lomme som bøyes når man setter seg ned. Det sier seg selv at telefonen ikke må bøyes. Selv om det er naturlig å ha telefonen i en lomme, betyr ikke det at den skal tåle det. Det kommer an på hva som vil skje med telefonen hvis man setter seg ned eller bøyer seg. Det er noe man må tenke på.

Lenke til kommentar

 

Mja.

 

Glippen fikk jeg først øye på når det la seg noe smuss inne i den. Bøyen var ikke så stor at jeg la merke til den.

Har da heller ikke oppbevart mobilen i annet en jakkelomme da problemene med Iphone taler for segselv...

 

Hentet telefonen den 13.2 og sendte den inn den 23.04

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...