Gå til innhold

Ny laptop. Anbefalninger?

Anbefalte innlegg

GPU'en på den gamle laptopen min tok kvelden. Den har vart i ca 5 år, så jeg unner meg en ny laptop.

Budsjett: 5000 - 8000 kroner
Leverandør: Dell eller Asus
Forventet levetid med daglig forbruk: 4-6 år

Krav til specs:
- 16 tommer skjerm eller mer.
- Bra lyd.
- HDMI-utgang.
- Minst 3 USB-porter.

- Minst 500 GB lagringsplass.
- God kjøling og lite støy

Mitt generelle forbruk:
- Surfer, streamer og ser på film(HDMI) daglig.
- Spiller gamle spill(CS 1.6 og N64 emulator) et par ganger i uka.
- Hører på musikk et par ganger i uka.
- Programmerer i Java en gang i blant(har en egen jobb-pc til dette).

Oppsummering:

Jeg kommer til å bruke laptopen daglig, men den vil nok stå avslått/i dvalemodus like mye som den er slått på/eller i bruk. Alt i alt blir det et avansert mediesenter, som også brukes til surfing og casual spilling av retro spill. Jeg kommer ikke til å spille tunge spill eller redigere film. Jeg kommer heller ikke til å frakte den spesielt mye rundt, så batteritid er også uviktig.

Jeg trenger med andre ord ikke noe råskinn av en laptop. Så lenge kravene ovenfor beståes med relativ glans og maskinen er robust nok til å overleve 4-6 år uten store problemer, så er jeg fornøyd. Nedenfor er en link til potensielle kjøp.

Bonusspørsmål: hvilken leverandør stoler du mest på av Asus og Dell?

Potensielle kjøp:
http://www.prisjakt.no/category.php?m=s219122624&o=produkt_pris_inkmoms&rev=1#prodlista

Endret av Ruskeladd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare si at de fleste nyere asus laptoper jeg har hatt har ikke hatt imponerende lydkvalitet fra laptop høyttalerene. Asus maskiner 2-4 år tilbake i tid hadde langt bedre høyttalere jevnt over.

Dell har bedre support enn asus, det er nå min erfaring. Asus bruker dessverre infocare som servicepartner, alle laptop merker som bruker infocare som serviceparner rangerer jeg som dårlig på support. Har hatt for mye dårlige erfaringer med infocare, værste var når jeg sendte maskin til rep som jeg hadde behandlet pent og ikke hadde en ripe, og fikk den tilbake full av riper. Jeg hadde levert denn inn via elkjøp der jeg hadde kjøpt den, nektet å ta imot den full av riper. Endte med at de byttet dekslene som hadde mest riper med nye deksler. Dog ikke imponert.

Ville absolutt anbefalt en maskin med FullHD skjerm om du tenker på 17".

Har dog ingen erfaring med maskinene du vurderer. Skal dog komme med et litt uventet forslag!

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3048252

Feil merke ut ifra hva du ønsker, men har fått rimelig greie omtaler for ok skjerm (IPS!) og bra lydsystem og lavt støynivå:

http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V17-Nitro-VN7-791G-759Q-Notebook-Review.126701.0.html

Lenke til kommentar

@OC-Freak

Nå har du sannsynligvis mye mer peiling enn meg, men jeg er fortsatt litt skeptisk til Acer. Jeg har kun hørt dårlige ting om dem. De eneste laptop-leverandørene jeg har hørt nesten utelukkende gode ting om, er Asus, Dell, Lenovo og Apple. Jeg orker ikke Mac, så det må nesten bli Dell, Asus eller Lenovo.

Jeg har lett litt rundt tror jeg at jeg kommer til å gå for en av disse to:

Dell Inspiron 17 5749:

CPU: Intel Core i7-5500U (dual-core, 4M L3 cache, 2.40 GHz with Turbo Boost up to 3.00 GHz)

Display: 17.3-inch, HD+ (1600 x 900 pixels), Truelife LED-backlit

RAM: 8GB DDR3L 1600MHz

Audio: Dual speakers with Waves MaxxAudio processing

Storage: 1TB 5400RPM SATA HDD

GPU: Optional NVIDIA GeForce 840M (2GB DDR3)

Pris: 7238 kr

Asus X751LK-T4027:

CPU: Intel Core i7 4510U Processor(dual-core 2 GHz, 4MB L3 ache, 0.5 MB L2 cache)

Display: 17.3-inch, 16:9 HD+ (1600x900)/Full HD (1920x1080), LED

RAM: 8 GB DDR3L 1600 MHz SDRAM

Audio: ASUS SonicMaster Lite Technology

Storage: 1TB 7200 RPM With 24GB SSD

GPU: NVIDIA GeForce GTX850M 2GB DDR3

Pris: 7990 kr

Om jeg skulle gå for en av disse; hvilken synes du jeg burde velge?

Endret av Ruskeladd
Lenke til kommentar

Må gjerne være skeptisk altså! har en dell inspiron 17r special edition selv, men skulle jeg punget ut 8k for en ny pc idag så hadde det blitt aceren lenger oppe! Kjenner folk som har den og de har vært makelig fornøyd, har dog hørt om mange som har hatt problemer med acer før, men dell er jo noe også mange mener er dårlig, som jeg heller ikke er enig i.. Tror aceren har bedre kjøling, den har bedre skjerm og den er tynnere også! Hadde virkleig gått for den hvis jeg var deg. Vet ikke så mye om de to du fant, men vet at jeg ikke har hatt noen problemer med min to år gamle dell og den går ennå sterkt! :)) En ssd burde nok settes inn da..

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange acer maskiner og har ikke hatt mer problemer med dem enn andre merker. Acer har fått dårlig rykte fordi de lenge var de rimeligste maskinene, og man får stort sett det man betaler for, dvs de holdt lavere byggekvalitet slik at acer kunne selge dem billigere enn andre merker.

Siden de var billige var det mange som kjøpte dem - spesielt til skolebruk, og skolemaskiner bir aldri pent behandlet av ungdommer - kan jeg si av egen erfaring ;) Derfor gikk de i stykker og fikk et dårlig rykte.

Acer maskiner har nå bedre kvalitet - og høyere pris på linje med andre merker. I tillegg har acer kuttet ut infocare som servicepartner, som nok også drar opp litt. Acer sender nå maskinene til eget verksted i Tyskland. OG frykt ikke, reperasjonstid er kortere enn hos infocare, selv inkludert frakttid.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Må gjerne være skeptisk altså! har en dell inspiron 17r special edition selv,

inspiron 17r se må være noe av det beste Dell har laget når det kommer til pris i forhold til ytelse. Har hatt en jeg også, og ikke minst hadde den gode høyttalere til laptop å være. Byttet tastatur på min til baklyst tastatur, da dette ikke var mulig å bestille fra dell. Men ebay hadde! ;)

Lenke til kommentar

Må gjerne være skeptisk altså! har en dell inspiron 17r special edition selv,

inspiron 17r se må være noe av det beste Dell har laget når det kommer til pris i forhold til ytelse. Har hatt en jeg også, og ikke minst hadde den gode høyttalere til laptop å være. Byttet tastatur på min til baklyst tastatur, da dette ikke var mulig å bestille fra dell. Men ebay hadde! ;)

helt enig, vannvittig gode maskiner! Lyden er vill til laptop og være ja og skjermen er eksepsjonell.. Lett en stund etter backlit selv, uten hell :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...