Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt hjelp med oppkobling


Anbefalte innlegg

I russebilen har vi en 5-kanals forsterker på 2500w, og det er allerede koblet opp 4x9''.

Fikk i går en 2x10'' sub, vet dog ikke watt på disse. Vi fikk den ene til å fungere ved å koble det ene elementet direkte til forsterkeren, men vi skulle gjerne brukt begge elementene.

 

Slik på bildet: http://i.imgur.com/cDk2NzA.jpg

 

Hvordan går vi frem når forsterkeren kun har 1 tilkoblingsmulighet til bassen, og subben har 2 inntak? Har lest noe om brokobling etc. men det sier meg lite. Hadde det kanskje vært best med en monoblokk-forsterker dedikert til kassa? 

 

Som dere sikkert ser er jeg langt i fra en ekspert på dette, så alle innspill er til stor hjelp!:)

Spør gjerne om noe er uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt over, så må vi vite impedans på subbene, og hva forsterkeren takler.

Om du ikke vet noe om subbene, så prøv å få tak i et voltmeter som måler Ohm, og mål et element.

Ved parallell kobling av subbene, vil du halvere impedans (Ohm).
Så.. om hvert element er 2 Ohm, så vil du ende opp med 1 Ohm, og da må forsterkeren tåle det, ellers vil den enten gå i protect, eller bli skadet.

 

Men som du også nevner, monoblokk ville nok vært det beste :) Men kommer jo også an på effekt.. Flerkanals forsterkere klarer som regel ikke å levere like mye som ei monoblokk.

Lenke til kommentar

Nå kan man ikke måle impedansen i en høyttaler med et multimeter. Da måler man likestrømsmotstanden i svingspolen. Den er uansett lavere enn impedansen. Impedansen varierer også med frekvensen på signalet.

 

Impedansen bør stå på kassa, om ikke annet så på hvert av elementene. En 5 kanals forsterker som på papiret yter 2500 W bør klare to parallellkoblede 4 ohms elementer på sub utgangen.

Lenke til kommentar

Spørs om det er en ordentlig 2500-watts forsterker eller en kjippkjappforsterker det.

 

Takk for alle svar. Hørte med en lydkyndig i går angående oppkoblingen, og han sa det samme som sedsberg; koble sammen pluss og minus på subbene. I tillegg er det et delefilter mellom forsterkeren og subbene, og det gir lyd fra seg. 

 

Og forsterkeren heter a/d/s P700.5. Den var allerede montert når bilen ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Du kan se på sikringsstørrelsen på forsterkeren, eller anbefalt sikringsstørrelse. Med 2500 watt skal du i teorien ha en sikring på rundt 300A.

 

Ah okay. Nå har ikke jeg rotet for mye med batteriene og sikringene som er der. Men sikringen har enda ikke gått, så regner med at det er i orden. 

 

En ting jeg har opplevd er at lyden går opp og ned. Alt kan spilles helt fint og normal, så helt plutselig går lyden drastisk ned helt automatisk, for å så komme tilbake. Dette skjer med jevne mellomrom. Men etter at batteriene har stått til lading over natten, kan man spille uten forstyrrelser. 

 

Er dette normalt? Når det er lite strøm, så kommer og går lyden? 

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at hvis 2500watt-forsterkeren har en sikring på f.eks. 2x40A så er den på langt i fra 2500 watt.

 

Mål spenninga på batteriet når du spiller (høyt) mens lyden går opp og ned. Du bør ha rundt 12-14,5V med motoren i gang. Når du ikke spiller skal du ha 13,5V-14,5V.

 

Uten motoren i gang bør du ha 12,4-12,8V når du ikke spiller.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at hvis 2500watt-forsterkeren har en sikring på f.eks. 2x40A så er den på langt i fra 2500 watt.

 

Mål spenninga på batteriet når du spiller (høyt) mens lyden går opp og ned. Du bør ha rundt 12-14,5V med motoren i gang. Når du ikke spiller skal du ha 13,5V-14,5V.

 

Uten motoren i gang bør du ha 12,4-12,8V når du ikke spiller.

 

Forstår hva du mente nå;) 

 

Hvis tallene avviker veldig fra det du har oppgitt, er det da best med nye batterier? 

Lenke til kommentar

Kanskje. Først må du finne ut om det er batteri, dynamo eller bare kablene som er dårlige.

 

Hvis du måler lave verdier på forsterkeren så måler du på samme måten på selve batteriet. Har du fin spenning her er det kablene eller koblingene som er dårlige. (Mål mens du belaster anlegget kraftig/spiller høyt).

 

Har du fin spenning med motoren i gang (ca. 13-14V) men dårlig når motoren er av (under 12V) er det trolig batteriet. Enten dårlig eller bare utladet.

 

Med forbehold at jeg ikke vet noenting om hvor kraftig forsterkeren faktisk er. Hvis den er veldig kraftig kan du få lav spenning selv om alt egentlig er i orden.

 

Husk også at et vanlig startbatteri ikke varer lenge før det blir utladet hvis man spiller høyt. Har du i tillegg dårlig dynamo kan du risikere at det lader seg ut selv med motoren i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje. Først må du finne ut om det er batteri, dynamo eller bare kablene som er dårlige.

 

Hvis du måler lave verdier på forsterkeren så måler du på samme måten på selve batteriet. Har du fin spenning her er det kablene eller koblingene som er dårlige. (Mål mens du belaster anlegget kraftig/spiller høyt).

 

Har du fin spenning med motoren i gang (ca. 13-14V) men dårlig når motoren er av (under 12V) er det trolig batteriet. Enten dårlig eller bare utladet.

 

Med forbehold at jeg ikke vet noenting om hvor kraftig forsterkeren faktisk er. Hvis den er veldig kraftig kan du få lav spenning selv om alt egentlig er i orden.

 

Husk også at et vanlig startbatteri ikke varer lenge før det blir utladet hvis man spiller høyt. Har du i tillegg dårlig dynamo kan du risikere at det lader seg ut selv med motoren i gang.

 

Herlig. Har ikke et voltmeter akkurat nå, men skal nok få lånt ett til i morgen. Rapporterer tilbake så fort jeg har testet litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...