stigfjel Skrevet 5. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2015 Det jeg også tenker på når jeg skal kjøpe noe, er at det jeg kjøper skal jeg slippe å måtte bytte ut etter kort tid. De to syklene jeg har nå, kommer jeg til å ha lenge, da de er ganske bra. Uansett, det er viktig å holde tunga rett i munnen, lett å gå på en smell hvis man ikke i utgangspunktet vet hva man skal ha. Lenke til kommentar
Krystallkule Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mai 2015 Ja, men utfra hva jeg har lest nå, så virker det ikke som om prisen sier så mye om holdbarheten til komponentene. Den sier mer om kjøreegenskapene. Sykkelen jeg har nå kostet vel 6000-8000 i sin tid. Det var femten år siden. Aldri vært på en eneste service og lever fortsatt. Har ikke brukt den daglig, men ganske mye, også i skog og mark fra tid til annen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg har både en gammel og sliten sykkel med utstyr fra de lavere linjer og en nyere, dyrere og godt utstyrt sykkel. Det er ikke stor forskjell i gjennomsnittshastighet jeg klarer å holde på dem. Den nye sykkelen er riktig noe raskere på grunn av mer aggressiv sittestilling, litt lavere vekt og utveksling mer tilpasset min stil. Både riktig sittestilling og riktig utveksling er imidlertid mulig å få også på en billigsykkel. Holdbarheten har jeg ikke merket noen forskjell på; slitedeler blir slitt, resten holder som det skal. Når det er sagt så er alt annet bedre ved den dyrere sykkelen, raskere og mer presise girskift, sti-hendler med god ergonomi, bedre respons, flere gir så en enklere kan holde riktig kadens, mer komfortabel sadel, mer kontroll i utforkjøringer, plass til 28mm dekk (jeg kjører 25) også ser den jo så klart mye bedre ut. Vil du prøve landeveissykkel så ser jeg ikke noe problem i å kjøpe en billig sykkel. Det viktige er at du finner en som passer deg, hvor du kan få en ideell sittestilling for din størrelse og fysikk. Ellers ville jeg også sett om jeg fant en sykkel som kan ta større dekk enn 23mm, de fleste kan nok det, men det er verdt å sjekke. En annen ting som kan være viktig å tenke på med tanke på å få opp hastigheten, særlig om det er få motbakker, er tettsittende klær. Når luftmotstand er din største hindring er det dumt å dra en fallskjerm etter seg. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2015 Her er spec på sykkelen jeg nevnte, Cannondale Synapse Alloy Disc 105:http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road/endurance-road/synapse/synapse-disc-5-105 Mulig denne har plass til 28mm. Jeg har 28mm dekk på min racer (kom som standard), og det betyr at jeg faktisk kan bruke samme type slanger som på cyclocrossen. Utrolig deilig å kunne slippe å styre med forskjellige slanger til syklene. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2015 Ja, men utfra hva jeg har lest nå, så virker det ikke som om prisen sier så mye om holdbarheten til komponentene. Den sier mer om kjøreegenskapene. Uten å ha faktasjekket dette nærmere har jeg hørt at dyrere komponenter faktisk kan være mindre holdbare enn billigere fordi de er designet for å være så lette som mulig og dermed ikke tåler like mye som billigere, tyngre komponenter som består av mer metall. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2015 Uten å ha faktasjekket dette nærmere har jeg hørt at dyrere komponenter faktisk kan være mindre holdbare enn billigere fordi de er designet for å være så lette som mulig og dermed ikke tåler like mye som billigere, tyngre komponenter som består av mer metall. Jeg har også hørt dette, at deler blir mindre holdbare eller går lettere i stykker jo dyrere de er. Men da snakker vi gjerne om et prisnivå langt over det her, og da i konkurransesammenheng. Det er vel en av grunnene til at jeg f.eks. ikke har gått opp på sykler med Shimano Dura Ace eller SRAM Red utstyrte sykler. Både pga pris, men også pga det du sier om at lavere vekt er det samme som mindre holdbart. Jeg kjøpte ikke mine sykler pga vekten. Og begge syklene mine veier rundt 8.5 kg, uten at jeg har sjekket veldig nøye. Trek har f.eks. en racer som veier rett under 5 kg. Den passer nok inn i det du sier. Men du ser jo hva prisen på den er. 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 6. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2015 Trek har f.eks. en racer som veier rett under 5 kg. Jeg ante ikke at Trek lager en så lett racer. Har du link til dette ? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg ante ikke at Trek lager en så lett racer. Har du link til dette ? Jepp, her. Den veier faktisk 4.65 kg. Men, ulovlig å bruke i ritt, da den er for lett. Lenke til kommentar
johome Skrevet 6. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2015 Blir nødt til å sette på nesten 2 kg med vekter før den er lovlig Den letteste serieproduserte sykkelen jeg har hørt om , veide ca 5.5 kg Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2015 Blir nødt til å sette på nesten 2 kg med vekter før den er lovlig Den letteste serieproduserte sykkelen jeg har hørt om , veide ca 5.5 kg Vel, det er ikke den letteste mer... Uansett, ville ikke hatt den. Selv er jeg ganske fornøyd med min. Lenke til kommentar
Krystallkule Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. mai 2015 I tilfelle noen her på forumet tenker på det samme som meg, kan jeg bekrefte at jeg endte opp med å kjøpe Scott'en fra XXL. Det er mildt sagt en annen verden enn MTB'en min hva gjelder fart. Nå går den samme mila++ på 25 minutter, hvorav 5 minutter er rolig bykjøring/venting i lyskryss. 60-70% av maks. Og det er altså uten at jeg er spesielt sykkelvant. Kjører heller ikke med sykkelsko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå