SG- Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Hei! Jeg lurte på en ting, kan jeg selv søke om å kjøpe meg hagle etter konfirmasjonen (15år)? Noen andre måter jeg kan skaffe meg hagle på til å ha under oppsyn i opplæringsjakt? Takker for svar Endret 5. mai 2015 av Hårek Gjenopprettet slettet innlegg Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Nei, du kan ikke kjøpe egen hagle når du er 15 år. Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler. 0 Overskriften endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. [...]Søknad fra mindreårig eller person som er fratatt rettslig handleevne, må være tiltrådt av verge.Kongen kan gi forskrifter om skytterorganisasjoners og andre juridiske personer erverv av skytevåpen og våpendeler. Når du er 16, kan du kjøpe eget våpen hvis du fyller de alminnelige kravene til tillatelse. Hvis du har jegerprøven, kan du få dispensasjon for 18-årskravet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg