Kurt Lekanger Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Reisetid på 1 time og 18 minutter er realistisk, mener prosjektleder.Vil bygge svevetog mellom Oslo og København Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 500-600 kr? Nei takk. Hvorfor heller ikke lage en underjordisk bro bilvei fra kristiansand eller fredrikstad til skagen tror det blir langt billigere og langt raskere. Lenke til kommentar
Fredrik E Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Bor i stockholm og har familie og venner i oslo, så vær så snill og gjør dette! 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Ja tak til Maglev mellom Oslo og København Håper på en rask utbygning av disse strekningene : Oslo - Bergen Oslo - Trondheim Oslo - Stockholm Venter bare på kommentarer på hvor dyrt og urealistisk dette er. Lenke til kommentar
Populært innlegg hernil Skrevet 5. mai 2015 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2015 500-600 kr? Nei takk. Hvorfor heller ikke lage en underjordisk bro bilvei fra kristiansand eller fredrikstad til skagen tror det blir langt billigere og langt raskere. Hvordan i alle dager ser du for deg at det blir raskere? Poenget er ikke å få en tilfeldig person på sørlandet til Danmark på kortest mulig tid. Poenget er å knytte sammen store skandinaviske byer, noe som vil være et kjempefortrinn for de som vil se på skandinavia som ett marked. 11 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Så du mener dette skal utkonkurere fly til danmark? Ser meg ikke for å reise til danmark for litt danskepølser, og honning, da er det langt billigere å reise til sverige. Sikkert bra plan, for de som bor i trondheim, men oss som bor i sørlandet får lite glede av dette. Blir billigere på lengere sikt med egen båt. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Så du mener dette skal utkonkurere fly til danmark? Ser meg ikke for å reise til danmark for litt danskepølser, og honning, da er det langt billigere å reise til sverige. Sikkert bra plan, for de som bor i trondheim, men oss som bor i sørlandet får lite glede av dette. Blir billigere på lengere sikt med egen båt. Selvfølgelig. 78 minutter Oslo-København er langt bedre enn med fly om man skal regne med oppmøte på flyplass, sikkerhetskontroll osv. Det er heller ikke tenkt som et "harryhandeltog", og for de i Trondheim vil det fortsatt være lønnsomt å fly til København. Du skjønner tydeligvis ikke poenget, og er ikke særlig interessert i å se det utifra et annet perspektiv enn ditt eget så da er det ikke så mye å gjøre med det 9 Lenke til kommentar
christdi Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Ja tak til Maglev mellom Oslo og København Håper på en rask utbygning av disse strekningene : Oslo - Bergen Oslo - Trondheim Oslo - Stockholm Venter bare på kommentarer på hvor dyrt og urealistisk dette er. Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h). Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing). 1 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Ja, kan jo gjøre dette framfor å arrangere OL 5 Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Veldig godt tiltak, men dessverre har jeg vanskelig for å se at Norge vil bli med på et slikt spleiselag selv om dette bare er småpenger om man ser stort på det. Politikerne i Norge fokuserer jo fortsatt bare på at vi skal fortsette å kjøre gamle biler på dårlige veier og oppgradere litt på snegletogene på linjer lagt i stor grad før krigen. I Norge skal vi alltid se så kortsiktig på ting og argumentene er stort sett enkle. For lite folk For dyrt Vil presse norsk økonomi å lage inflasjon Umulig å få til I samme slengen kan man kanskje begynne å se på å koble Troms og Finnmark sammen med tog til resten av landet. Her har vi kjerreveier som ikke er beregnet for at all godstrafikk skal foregå på den, det fører til abnormal slitasje på den lille veien vi har og forurensende er det også. Vi er kanskje ikke så mange her oppe, men det blir neimen ikke flere om man fortsetter å satse alle tiltak på den sørlige delen. Det er her mye av fremtidens naturressurser ligger å venter på å bli utvunnet, kan si mye stygt om Kineserne, men de evner iallefall å se langsiktig på ting. 4 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Eneste spørsmålstegnet jeg vil stille er hva slags industritransport det skal bli på strekkningen Oslo København. Dog, det er mye Sverige mellom disse 2 strekningene. Lenke til kommentar
Einar Kristiansen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Ja tak til Maglev mellom Oslo og København Håper på en rask utbygning av disse strekningene : Oslo - Bergen Oslo - Trondheim Oslo - Stockholm Venter bare på kommentarer på hvor dyrt og urealistisk dette er. Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h). Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing). Vactrain er framtiden mellom store byer og kontinenter ikke Maglev. Jeg er helt enig at det er mye bedre å satse på Vactrain mellom store byer. Som Trondheim, Bergen, Oslo, København, Stockholm og New York. Elon Musk vil bygge Vactrain mellom kontinentene. Det er det som er framtiden innen tog, Det vil erstattet mange fly og forurensningen går ned. Lenke til kommentar
jensbu Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Og hvorfor ikke? Flybilletter er jo ikke akkurat noe billigere. Og slik det ihvertfall omtales her, vil det være av interesse for blant annet bedrifter, ogex det er vel heller sjeldent at de er villige til å sitte på en buss i 9 timer hver vei, evt litt raskere med togene som finnes idag, for å være på et møte i København, før de drar hjem igjen.. (var ihvertfall så lang tid det tok da jeg gjorde det) Og når det gjelder den tunnellen du foreslår, så er jo litt av poenget å koble sammen hele Skandinavia, og innad i landene, ikke bare Norge og Danmark. Lenke til kommentar
Atra-Hasis Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Dette høres ut som en god idé! Forhåpentlig begynner byggingen så fort som mulig. Hvis det er lønnsomt kommer det kanskje forlengninger til Vestlandet og Nord-Norge om et par tiår. Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h).Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing). Vactrain er framtiden mellom store byer og kontinenter ikke Maglev. Jeg er helt enig at det er mye bedre å satse på Vactrain mellom store byer. Som Trondheim, Bergen, Oslo, København, Stockholm og New York. Elon Musk vil bygge Vactrain mellom kontinentene. Det er det som er framtiden innen tog, Det vil erstattet mange fly og forurensningen går ned. Finnes det testbane for Vactrain ? Er det i det hele tatt gjort noe slags praktiske forsøk med Vactrain ? Endret 5. mai 2015 av johome 1 Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Vactrain er foreløpig ikke realisert og bare på prosjektplanen til Musk. Vi kan ikke sitte på gjerdet og vente på noe som kanskje kommer når vi har noe som fungerer bra. Maglev er nesten like raskt som fly, iallefall når man kan se bort fra de latterlige trege sikkerhetskontrollene vi har på flyplassene i dag. 2 Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Er vell ikke åpenbart at man slipper de tidtagende sikkerhetskontrollene ved denne banen? Ser for meg at en bombe denotert når toget er i høy hastighet kan gjøre gjøre hele greien til totalvrak. Ellers er jeg stort sett positiv, men ser nok for meg at vi må stå i sikkerhetskontroll her også. Men i sentrum istedenfor at vi må 40 min utenfor byen først. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h). Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing). Vactrain er framtiden mellom store byer og kontinenter ikke Maglev.Jeg er helt enig at det er mye bedre å satse på Vactrain mellom store byer. Som Trondheim, Bergen, Oslo, København, Stockholm og New York. Elon Musk vil bygge Vactrain mellom kontinentene. Det er det som er framtiden innen tog, Det vil erstattet mange fly og forurensningen går ned. Finnes det testbane for Vactrain ? Er det i det hele tatt gjort noe slags praktiske forsøk med Vactrain ? Det skal bygges en test-strekning i Texas. Søk etter artikkelen her på tek.no Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Først skal den bygges, så skal det testes og om alt går bra skal det lages en kommersiell løsning som kan selges. Det kan jeg garantere blir å ta iallefall 10 år før vi ser noe til om alt går som det skal, det er ikke slik at man bare setter i gang på milliardprosjekter som skal frakte folk før man vet at ting er driftsikre og stabile. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Svevetog har jeg svært liten tro på. Bare ved å se på illustrasjonsbildet deres gir meg grøssninger. Helt sinnsykt mye ressurser blir brukt på bare å heve toget. Kan ikke tenke meg at dette skulle utkonkurrere ideen om lyntogene. Selvsagt en spennende ide, men tror ikke den kommer til å bli gjennomført i et så lite befolkningsfattig land som oss i Scandinavia. Spennende teknologi da, skal lese mer om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå