Geir R. Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Sommerflue Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Det kalles vel egentlig blomsterflue. Den har etterapet vepsens design for å slippe å bli tatt av insektetere. Ikke helt skarp, men muligheten for at et klikk for å øke skarpheten vil hjelpe er kanskje tilstede. Personlig anser jeg at å få skarpt insekt i flukt er flaks - hvertfall for meg. Roar Lenke til kommentar
MikaelTj Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Tøft makrobilde med imponerende presisjon. Plasseringen av fluen er veldig bra og jeg liker at man kan skimte en blomst i bakgrunnen. Lenke til kommentar
PaulieMan75 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Imponert! Å fange denne i lufta - det tror jeg ikke det er så mange som klarer. Noen spesielle triks? Pål Lenke til kommentar
Geir R. Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Takk for alle kommentarene. Når det gjelder om det er flaks eller spesielle triks så kan eg si at tålmodighet er en god ting å ha. Denne flua er kjent for å stå helt stille i luften av og til med vibrerende vinger før den går inn til blomsten så eg klarte faktisk å fyre 4 stk bilder av den før den satte seg på blomsten. Lenke til kommentar
Torbjørn Milje Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Dette ser flott ut i hvert fall på bakgrunn av at dette er et insekt i flukt. Slike bilder er helt umulig å få helt skarpe slik som dette bildet er, litt uskarpt men farger og beskjæring er helt topp og likedan tålmodigheten din for å få dette til så bra som du har gjort Mvh Torbjørn Lenke til kommentar
Geir R. Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Takker for kommentaren, Torbjørn. Her er det som sagt DOFen liten, men det viktigste er at øynene er i fokus, når de er i fokus så kan resten av insektet være litt ut av fokus og allikevel oppfattes som skarpt. Når det er sagt så burde jo øynene vært rettet mot kamera, så neste gang så skal eg prøve å stille meg bak blomsten så eg kan ta bilde av den på vei inn mot kamera. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hei, Geir R. Blomsterfluer kan holde seg på samme stedet i luften i flere sekunder, men er så raske og uberegnlige at jeg er imponert over at du har greid å ta et såpass bra bilde ! Som Roar skriver, kan du evt. forsøke å øke skarpheten, - det er ikke mye som mangler ! M v h Albert. Lenke til kommentar
Geir R. Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Hei, Geir R. Blomsterfluer kan holde seg på samme stedet i luften i flere sekunder, men er så raske og uberegnlige at jeg er imponert over at du har greid å ta et såpass bra bilde ! Som Roar skriver, kan du evt. forsøke å øke skarpheten, - det er ikke mye som mangler ! M v h Albert. Takker, Albert. Bilde ble tatt for mange år siden med kamerautstyr som ikke var helt på topp, så dette ble nok det beste eg kunne klare her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg