Gå til innhold

Kommentarfelt og ytringsfrihet i media

Anbefalte innlegg

Det er vel relativt åpenbart at det bør være opp til eier av diverse websider hva slags innhold som han tillater der

Men når det først er åpnet for et offentlig kommentarfelt, BURDE det være opplagt at eieren ikke kan moderere debatten etter eget forgodtbefinnende. Idet du åpner et rom for offentligheten, så gir du ikke fra deg eiendomsretten til Staten, men du deler eierskapet med offentligheten. Den som poster et innlegg, har eierskapet til innlegget. Et forum som diskusjon.no er verdiløst uten innhold. Verdien skapes av innholdet, som hver eneste bidragsyter har eiendomsretten til.

Jeg har enda ikke opplevd at moderator har omskrevet mine innlegg, men å slette hele innlegget er prinsipielt det samme. I det første tilfellet er det min mening som forandres, i det siste tilfellet er det min mening som fjernes. I begge tilfeller blir det gitt et løgnaktig bilde av det som fremstår som en fri meningsutveksling. Ødeleggelse av mitt åndsverk er også en rasering av en verdi jeg har skapt.

Slik moderering vil dessuten innebære en innrømmelse av redaktøransvar, og dermed et ansvar for at andres meninger ligger innenfor norsk lov. Jeg tviler på at noen tenker over at andre kan bli stilt til ansvar for ytringen før et innlegg postes. Tanken er ikke bare fremmed, den er totalt meningsløs i et demokrati. Hvis jeg kan stilles til ansvar for andres ytringer, så må jeg gjøre alt som står i min makt for å hindre andre i å ytre meninger jeg ikke kan stå for.

En fri og åpen debatt er slett ingen utfordring for demokratiet, det er en forutsetning for demokratiet. Utfordringene er det moderatorene som har hatt. For det er alltid en stor og vanskelig oppgave å begrense andres frihet. Det krever maktbruk og overgrep. Moderatorene har påtatt seg en utfordring som strider mot demokratisk sinnelag.

Nettdebattene og den lemfeldige modereringen har avdekket en mangel i lovverket: Enhver som åpner et offentlig rom for debatt, plikter å holde rommet åpent for enhver ytring som ikke strider mot norsk lov, så sant det er praktisk mulig.

Nå har for øvrig Dagbladet lagt ned kommentarfeltet for godt fra i går av. Et lite tap for Dagbladet, et stort tap for ytringsfriheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Tror langt ifra at jeg er alene om å si at jeg gidder ikke lese dagbladet stort lenger, nå som kommentarfeltet er borte. Fant faktisk kommentarene langt bedre enn artiklene, og da vurderer jeg ikke utelukkende Islam/innvandring. 

Samme her. Jeg har helt sluttet å aktivt gå inn på nettaviser som ikke har åpent kommentarfelt, hvilket er det aller fleste nettaviser nå virker det som. Da bruker jeg heller tiden min her inne på diskusjon.no, mye mer givende. Jeg går kun inn på nettavisene for å få et lite overblikk over hva "A4-pressen" er opptatt av.

Lenke til kommentar

Tror langt ifra at jeg er alene om å si at jeg gidder ikke lese dagbladet stort lenger, nå som kommentarfeltet er borte. Fant faktisk kommentarene langt bedre enn artiklene, og da vurderer jeg ikke utelukkende Islam/innvandring. 

Samme her. Jeg har helt sluttet å aktivt gå inn på nettaviser som ikke har åpent kommentarfelt, hvilket er det aller fleste nettaviser nå virker det som. Da bruker jeg heller tiden min her inne på diskusjon.no, mye mer givende. Jeg går kun inn på nettavisene for å få et lite overblikk over hva "A4-pressen" er opptatt av.

Må si det forundrer meg stort når folk har hatt de famøse kommentarfeltene som hovedgrunn til å logge seg på en nettavis.....!?! håper det blir overflødig av meg å poengtere at det er artikkelen som helst skal representere fakta og som sitter med nyhetsverdien her, mens kommentarfeltene representerer de sinte trollenes kappløp om å få utrykket den minst politisk korrekte kommentaren som mulig er.

Good riddance.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Må si det forundrer meg stort når folk har hatt de famøse kommentarfeltene som hovedgrunn til å logge seg på en nettavis.....!?! håper det blir overflødig av meg å poengtere at det er artikkelen som helst skal representere fakta og som sitter med nyhetsverdien her, mens kommentarfeltene representerer de sinte trollenes kappløp om å få utrykket den minst politisk korrekte kommentaren som mulig er.

Good riddance.

Hvorfor er du forundret over det? Mange av de som kommentarer bidrar faktisk med både velformulerte, konstruktive og informerende innlegg. Ja det er helt klart troll der, men det er fint mulig å lage kommentarfeltfunksjoner som promoterer gode innlegg og rangerer ned dårlige innlegg. Slashdot for eksempel har lenge hatt en slik funksjon.

Ellers så står jo nettavisene helt fritt til å sperre kommentarfeltet om de vil, men jeg tror at de på lang sikt da vil skyte seg selv i foten ved at de mister mange besøkende. Tenk over det: en avis skal jo ha som formål å oppmuntre til debatt, og da er det litt paradoksalt at de fjerner nettopp denne muligheten.

Lenke til kommentar

Good riddance.

Hvorfor er du forundret over det? Mange av de som kommentarer bidrar faktisk med både velformulerte, konstruktive og informerende innlegg. Ja det er helt klart troll der, men det er fint mulig å lage kommentarfeltfunksjoner som promoterer gode innlegg og rangerer ned dårlige innlegg. Slashdot for eksempel har lenge hatt en slik funksjon.

Ellers så står jo nettavisene helt fritt til å sperre kommentarfeltet om de vil, men jeg tror at de på lang sikt da vil skyte seg selv i foten ved at de mister mange besøkende. Tenk over det: en avis skal jo ha som formål å oppmuntre til debatt, og da er det litt paradoksalt at de fjerner nettopp denne muligheten.

Ja, før de fjernet muligheten for anonyme innlegg så var det jo det komplette galskap, ett sammensurium av fjortisstroll, rasebevisste og andre ensomme forvirrede figurer. Det sier seg selv at det måtte gå gærnt.

Men det er jo bare trist at folk ikke nødvendigvis følte for å moderere seg nevneverdig på tross av at de etterhvert måtte benytte fult navn for å kunne kommentere (ihvertfall ble det ett kriterie for ett par av avisenes kommentarfelt). Det var vel når det viste seg at dette heller ikke hjalp nevneverdig på mengden av hatpropaganda og at det hele fortsatte på tross av at man ikke kunne gjemme seg bak ett nick, at man da heller valgte med god grunn å heller legge det ned. Fornuftig grep men pinlig at det faktisk må til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<SNIPP>

Som sagt: de får gjøre som de vil, men jeg vil ikke bli forbauset om nettavisene i stadig større grad vil slite med sviktende besøkstall og påfølgene inntekstap som følge av dette. Om noen av disse går konkurs: "good riddance". Jeg kommer ikke til å gråte en tåre dersom flesteparten av A-Pressen sine aviser går dunken.

Lenke til kommentar

Ja, før de fjernet muligheten for anonyme innlegg så var det jo det komplette galskap, ett sammensurium av fjortisstroll, rasebevisste og andre ensomme forvirrede figurer. Det sier seg selv at det måtte gå gærnt.

Omtrent som diskusjon.no forstår jeg. ;)

Mer eller mindre, bare at her har vi deg til å holde det hele anstendig og faktabasert ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har traktert mange forskjellige debattforum over mange år, faktisk så lenge internet har bestått sånn omtrent etter dagens standard, da er vi tilbake til 1998 sånn ca.

I begynnelsen brukte jeg mitt fulle navn, ung og naiv trodde jeg at meninger var noe man kunne fremsette og andre respekterte. Du verden så fort man blir mange illusjoner fattigere. Oppdaget fort at med meninger litt utenfor det politiske korrekte så haglet det med anonyme telefoner, trusler og kommentarer fra andre som var uenige og nedlatende.

Dette har blitt mye verre idag, hadde aldri ment noe om noe som helst offentlig i store media uten å være anonym eller hardcore politiker og derved beskyttet innenfor en viss ramme.

Går du ut med meninger offentlig med fult navn som er utenfor det politisk korrekte  risikerer du jobben din og at du aldri mer får noen jobb. Du risikerer faktisk trusler og sosial utestengelse fra mange kretser.

Man må bare ikke tro at man har noe ytringsfrihet i Norge, det har du ikke i praksis. Det er bare de få som gir totalt blaffen i konsekvensene som har dette, og som er villige til å ta de. Selv de oppdager at det koster mer en det smaker.

Du blir ikke forfulgt og straffet for dine meninger av staten eller domstolene om de da ikke direkte er strafferettslig på kant med loven, og det er jo ikke dette vi snakker om i det hele tatt, langt ifra det.

Men du får svi fra hierarkiet mange nivå under dette. Da snakker vi om sympatisører av forskjellige retninger som avskyr dine meninger og som kommer med trusler, media som vinkler dette og bruker det mot deg fordi de heller ikke støtter dine meninger og gjør alt de kan for å få deg til å holde kjeft og forsvinne, helt ned til arbeidsplassen der du henter ditt innkomme, er det noen der som ikke deler dine meninger kan du få det rimelig hardt. Så var det alle disse truslene som kan komme, som politiet ikke har ressurser til å etterforske på noen måte, og der er man iallefall ikke beskyttet.

Kutt anonym debatt og man dreper alle meninger utenfor det politiske korrekte på venstresiden. Men helt grunnleggende er et ikke dette man ønsker da i veldig store deler av det norske samfunnet ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...