Force Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg lurer på det. Hvilken er tidsbesparelse? Mvh Force Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Seriøst? Assembly er selvsagt raskere å kompilere siden det ligger tettere opp til maskinkode. Spare tid vil du ikke gjøre, siden noen må skrive koden også ... og det gjør man raskere i C++. 1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Assembly kompileres jo ikke i det hele tatt, men oversettes direkte til maskinkode. Lenke til kommentar
Force Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Assembly kompileres jo ikke i det hele tatt, men oversettes direkte til maskinkode. OK, hvor lenge tar det i forhold til C++ tid å kompilere ? F.eks jeg lage en assemblykode som bare regner en PI av 12.000 km Hvor lenge tar det å kompilere sånn C++ kode ? Jeg forklarer alt etterpå hvorfor jeg spør. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvorfor i all verden skulle dette være en interessant problemstilling? Ettersom mange C++-kompilatorer går via en assembler er det 100% umulig at det kan kompilere raskere enn asm. Skriv C++. 1 Lenke til kommentar
Force Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Hvorfor i all verden skulle dette være en interessant problemstilling? Ettersom mange C++-kompilatorer går via en assembler er det 100% umulig at det kan kompilere raskere enn asm. Skriv C++. Men jeg lurer bare på hvor lenge tid det tar å kompilere fra asm til maskinkode i forhold til C++ kompilator. Jeg skal svare på hvorfor jeg spør. Fordi en full flight simulator, DC-10, med to stk PDP-11/40 klarer å kjøre det uten problemer, og ytelsen er ca 1.5 million instruksjoner per sekund totalt. Assemblykode er på 160.000 linjer. Så jeg undersøker om de har lagret asm kode som er klar til å kompilere i tredje PDP-11 som blir kalt "math routines" så jeg tror det den tredje gjør er å kompilere kode på forhånd når jeg gjør en viss oppskrift når en lærer å fly; for eksempel en skal lande flyet, så gjør tredje om fra asm til maskinkode så fjerner den som er ikke nødvendig å ha i RAM i første og andre maskin. Denne DC-10 full flight simulator har INGEN falske instrumenter og flight model oppfører som det skal. Endret 5. mai 2015 av Force Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Og hvorfor skal dette kompileres on the fly (heh)? Hvorfor kan du ikke ha programmene prekompilert? 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging§ion=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvor lenge tar det å kompilere sånn C++ kode ? For å svare slik at selv moderator forstår det: Det er det umulig å gi noe svar på med de opplysningene som er tilgjengelig. Det føyer seg inn i rekken av spørsmål som; Hvor stor er en fisk? Hvor mange runder er det på Bislett? Lenke til kommentar
Force Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Hvor lenge tar det å kompilere sånn C++ kode ? For å svare slik at selv moderator forstår det: Det er det umulig å gi noe svar på med de opplysningene som er tilgjengelig. Det føyer seg inn i rekken av spørsmål som; Hvor stor er en fisk? Hvor mange runder er det på Bislett? Skjønner nå fordi jeg ser at en enkel Hello World tar tre ganger så stort lagring som C++ fordi det inneholder flere bokstaver. Så nå skal jeg finne ut hvor lenge det tar å kompilere en hver. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvor fort koden kjører har ikke noe å gjøre med hvor lang tid den bruker på å kompileres. Når programmet kjører er kompileringen ferdig for lenge siden, og kildekoden er helt forkastet og utilgjengelig. Lenke til kommentar
Force Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Hvor fort koden kjører har ikke noe å gjøre med hvor lang tid den bruker på å kompileres. Når programmet kjører er kompileringen ferdig for lenge siden, og kildekoden er helt forkastet og utilgjengelig. Klar over dette, men i noen enkelte tilfeller har en så lite lagringsplass, f.eks 32mb harddisk som har lite plass til f.eks tekstur i 1-2 av 50 brett/nivå, så noen ganger bør det kompileres samtidig en spiller skal til neste brett samtidig på bekostning av bilder per sekund. Nå håper jeg at dere skjønner hvorfor jeg startet dette trådet. Endret 5. mai 2015 av Force Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Generering av teksturer har fint lite med kompilering å gjøre. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Skjønner nå fordi jeg ser at en enkel Hello World tar tre ganger så stort lagring som C++ fordi det inneholder flere bokstaver. Så nå skal jeg finne ut hvor lenge det tar å kompilere en hver. Vel, det har egentlig med andre ting enn antall tegn å gjøre, det er mer en slags bi-effekt av at programmet er skrevet i et høynivå-språk. De fleste kompilatorer pleier å spytte ut tidsforbruket når de er ferdige. Endret 6. mai 2015 av quantum Lenke til kommentar
quantum Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Hvor fort koden kjører har ikke noe å gjøre med hvor lang tid den bruker på å kompileres. Når programmet kjører er kompileringen ferdig for lenge siden, og kildekoden er helt forkastet og utilgjengelig Klar over dette, men i noen enkelte tilfeller har en så lite lagringsplass, f.eks 32mb harddisk som har lite plass til f.eks tekstur i 1-2 av 50 brett/nivå, så noen ganger bør det kompileres samtidig en spiller skal til neste brett samtidig på bekostning av bilder per sekund. Nå håper jeg at dere skjønner hvorfor jeg startet dette trådet. Men sparer egentlig spilleren noe særlig plass ved å måtte ha et utviklingsverktøy installert i tillegg til spillet? I think not ... Og hvor mye plass tar egentlig maskinkoden ift. kildekoden? Det er ikke store forskjellen. Og enda så lite det er snakk om, når du på et tidspunkt må ha både kildekode og maskinkode tilstede samtidig forbruker du mer diskplass enn om du bare hadde ferdigkompilert maskinkode tilgjengelig. Det som pleier å ta stor plass er det som blir linket inn etter kompilering av biblioteker og slikt, og det må du jo ha liggende installert hele tiden uansett. Men tja, hvor mye plass du kan klare å spare kommer egentlig mest an på hvor mye "unødvendig" plass spillet bruker i utgangspunktet. Hvis hvert nivå består av en statisk linket exe-fil blir det mye dobbeltlagring som kan elimineres. Etter kompilering må også koden linkes. Det går ikke nødvendigvis noe raskere enn selve kompileringen. Hvis man skal kunne si noe særlig mer tror jeg det er nødvendig at du avslører litt om arkitekturen i spillet. Endret 6. mai 2015 av quantum Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Det er vel vanlig å bruke en embedded interpreter for et eller annet språk i spill? Som python, lua, javascript eller lignende? Så har man noen hardkodete elementer laget i C/C++ der topphastigheten trengs. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg skjønner ikke stort av denne tråden. Trådstarter trekker også frem PDP-11, som er en maskin som er minst 10 år eldre enn første versjon av C++. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Fordi op ikke vet hva han vil. Om han hadde utdypet den faktiske problemstillingen i stedet for å utforske det han tror er løsningen hadde vi kanskje kommet noen vei. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå