Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) I 1992 dro daværende statsminister Gro Harlem Brundtland og utenriksminister Jonas Gahr Støre ned til forhandlings-rommet. Den avtalen som ble signert da er ikke den samme som er nå, det samme kan sies om EF som så ble endret til EU. Daværende statsminister Gro Harlem Brundtland skrev så Norge inn en avtale med Brussels hvor Norge får eksportere og importere varer fra det indre marked, denne avtalen viser så i senere tid at det var noe helt annet Gro skrev oss inn til. Gro Harlem Brundtland mente at det var viktig for Norge og ikke stå alene og utenfor den nye stormakten EU som mange EU skeptikere kaller United States of Europe. Hva slags goder er det Norge egentlig har fått igjennom alle disse årene med EØS medlemskap. Og på hvilken måte vil disse godene hindre Norge i en eventuell utmeldelse av samarbeidet. Hva er det som ikke er så godt med EØS avtalen. Og på hvilken måte er denne avtalen ikke god og hvorfor burde Norge melde seg ut. Handler det om i selvstendighetens navn at dere ønsker en utmeldelse av avtalen. På hvilken måte mister vi selvstendighet igjennom EØS avtalen. Om Norge går ut, hva skjer så. Det er ikke bare EØS avtalen som skaper en debatt, Schengen avtalen. Avtalen innebærer at Borgere i "tredje-land", utenfor EU, som har oppholdstillatelse i en Schengen-stat, kan fritt oppholde seg i og reise til en annen Schengen-stat i en periode på opptil 3 måneder. For lengre opphold, kreves spesiell tillatelse fra det respektive landet. Schengen avtalen har en ordning slik at de som bor i de Schengen landene får dra til de skandinaviske landene uten pass i en periodevis på 3 måneder. Hva er det Norge oppnår med Schengen avtalen. Hva er det de reisene kan gjøre i Norge i løpet av 3 måneder uten å ha måttet vise pass innen innreise. Hva skjer hvis det andre Schengen land gir opphold til 100 000 "tredjelands" borgere og de da ønsker hypotetisk å endre oppholdsted til Norge. Igjennom denne tråden vil jeg spørre dere i diskusjon.no en rekke spørsmål om hva, hvorfor og hva om spørsmål. Jeg håper jeg får igjen gode innlegg fra medlemmene. Det kan hende det er spørsmål som mangler, eller som ikke er formulert godt nok. Endret 9. mai 2015 av Slettet-7WVSGN Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Det meste av dette lar seg google, ellers vil det bli en veldig lang avhandling her inne. Når det gjelder Schengen-avtalen så går jo den begge veier, slik at nordmenn lett kan reise og oppholde seg i Schengen. Dette er bra fordi mange eldre gjerne vil reise, og mange nordmenn på pensjon eller trygd kan bosette seg i land de har råd til å bo i. I Norge så går hele pensjonen til gamle folk ofte bort i husleie. Om man flytter ut av landet så kan man ha råd til mat i tillegg Norske håndverkerpriser har ingen grenser. Derfor ville Norge sett miserabelt ut uten hjelp fra øst-europa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Norge er snikinnmeldt i EU via EØS avtalen, dette på tross av at det norske folk to ganger har stemt nei til EU-medlemskap; så jeg mener hele spørsmålet om fortsatt medlemskap i EØS/Schengen burde vært tatt opp på nytt. La folket bestemme, gi oss en bindende folkeavstemning. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Det er vanskelig å si hva vi konkret har tjent på å være medlem av EØS. Hvis vi ikke hadde blitt medlem, så hadde vi hatt en eller annen form for handelsavtale. Så da er spørsmålet hvor god handelsavtale vi i teorien kunne forhandlet oss til. Det blir selvsagt bare spekulasjoner. EØS-avtalen har ført med seg mange nye regler. Vi blir på mange måter styrt fra Brussel. Selv om vi hadde vært fullverdig medlem, så hadde vi uansett hatt minimal innflytelse. Personlig syns jeg det er helt forferdelig at vi har gitt bort egen selvråderett. Jeg har faktisk ikke ord. I tillegg må vi betale flere milliarder i året bare for å være medlem. Jeg tror ikke Norge har mulighet til å melde seg ut. Jeg tror det politiske klimaet er altfor spent til at noe sånt kan skje. Det er en ikke-sak rett og slett. Det vi burde gjøre, er å ha en mer avslappet holdning til det hele. Vi trenger ikke være best i klassen på å innføre EU-direktiv, og er det noe vi er uenig så burde vi bare nekte. Det er heller ingen grunn til at vi skal gi mye mer i EØS-midler enn andre EØS-land. Schengen-avtalen er bare tull, slik jeg ser det. Det er ikke noe problem å ta med seg passet hvis man skal ut å reise. Men jeg kan ikke så mye om Schengen, så jeg skal være litt forsiktig med hva jeg sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå