Gå til innhold

Vurderer cyclocross


Anbefalte innlegg

Jeg skal endelig kjøpe meg ny sykkel. Så langt har jeg kun eid terrengsykler, men jeg har funnet ut at jeg vil gå for noe annet denne gangen.

 

Sykkelen vil primært bli brukt til å komme meg fra A til B i byen, litt landeveiskjøring, samt lettere treningsøkter på grusvei i marka. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en hybridsykkel i 4000 kr-klassen inntil jeg ved en tilfeldighet kom over den relativt ukjente cyclocrossen - jeg hadde i hvert fall ikke hørt om den før. Jeg ser at disse syklene er en del dyrere enn hybridsyklene, men er de verdt prisen? 

 

Dette er de to billigste jeg har klart å finne. Hva tror dere om dem? Tenker at det kanskje ikke er vits å betale altfor mye siden det er min første "ordentlige" sykkel. Spørsmålet er bare om kvaliteten er god nok. 

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/merida-cx-100-claris-15-cyclocross-sykkel/p/1109238_1_style

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/merida-cx-100-claris-15-cyclocross-sykkel/p/1109238_1_style

 

Er 165-170 cm høy, så da skal vel 52 cm være riktig?

Endret av Syklofanten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville i hvert fall gått opp til 10000-12000 kr. Da begynner kvaliteten å bli bra nok. Og ja, det er verdt det. Helst ville jeg nok kjøpt en cyclocross fra en av "de store" på racersykler, da en cyclocross tross alt kan sees på som en ombygd racer for røffere underlag.

 

I fjor var jeg i nøyaktig samme situasjon som det du er i nå, skulle ha en sykkel til bruk til/fra jobb, og så litt trening utenom. Jeg er dermimot ikke glad i asfalt. Og jeg kom også over cyclocross, som for meg da var ukjent. Det utviklet seg til noe mye mer enn det. Cyclocrossen jeg kjøpte ligger langt over i pris enn hva du sikter deg inn på, og i tillegg har jeg nå kjøpt en racer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt bedre, ja. Shimano 105 gir er regnet som mid-range girsystem, bedre enn Shimano Tiagra eller Sora. Her får du 11-delt bak, noe som gir høyere tetthet mellom girene, og som hjelper deg til å holde jevnere fart enn med de billigere variantene. Selv betalte jeg en del mer for den jeg har, men jeg har en med karbonramme pluss en del andre ting som er mer forseggjort. Og, i fjor fantes ikke den sykkeltypen i de store sportskjedene.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til å kjøpe brukt, egentlig. I hvert fall hvis man er nybegynner. Gavia kjenner jeg ikke så alt for godt. Greie spesifikasjoner på papiret, men en god sykkel er mer enn bare delene. Det er det egentlig med det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor anerkjent dette merket er? 

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58678798&searchclickthrough=true&searchQuery=cyclocross

 

13 600 er mye for meg. Anton Sport har dette alternativet, men antar at kvaliteten ikke er den samme. Den er satt med fra 10 000 til 8 000 for medlemmer. 

 

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/cyclocross/produkter/gekko-firm-cx-2240/grey-red-16-10137

Endret av Syklofanten
Lenke til kommentar

White er vel XXL sitt merke

 

Hydrauliske skivebremser er bare helt topp .....

Ja, nok et husmerke.

 

Mm, hydrauliske skivebremser er veldig fint, ja. Har det på raceren min.

 

13 600 er mye for meg. Anton Sport har dette alternativet, men antar at kvaliteten ikke er den samme. Den er satt med fra 10 000 til 8 000 for medlemmer. 

 

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/cyclocross/produkter/gekko-firm-cx-2240/grey-red-16-10137

Som sagt, man får det man betaler for. Mulig jeg hadde kjøpt noe sånt brukt for et par tusenlapper hvis jeg skulle hatt en vraksykkel jeg ikke var redd for, typisk for sykling i sentrum. Kvittet meg med vraket av en MTB i går, foretrekker sykkel med bukkestyre. Men jeg sykler daglig når det er bart, og da vil jeg ha en god sykkel. Det koster, men er verdt det.

Lenke til kommentar

Andre gode alternativer for nybegynnere rundt 10 000 kr? Denne er i hvert fall fra et anerkjent merke. Etter det jeg har lest er det ikke nødvendigvis så veldig stor forskjell på om man har Tiagra eller 105. 

 

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1015&products_id=6505

Ja, Cannondale er et solid merke, blant de store på landeveissykler. Det er en fordel mtp. cyclocross, da cyclocross er basert på nettopp landeveissykkel. Både min cyclocross og landeveissykkel er av merket Cannondale. Men da høyere modeller. En liten ting du må ha i bakhodet er at Anton Sport faktisk selger en Cannondale Synapse landeveissykkel med skivebremser til samme pris, hvis du melder deg inn i Anton Club. Den har Shimano 105. Og Cannondale cyclocrossen med 105 koster det samme hos Anton, men man får bonus av kjøpesummen man kan bruke på andre ting. Kanskje du kan bruke det som brekkstang for pruting, hvis du kjøper sykkelen hos sykkelsenteret? Den markante forskjellen er jo at med 11-delt får du tettere giring slik at du lettere holder et jevnt tråkk. Det betyr igjen at du taper mindre fart, og lettere kan tråkke deg opp i fart.

Lenke til kommentar

Skal jeg prute hos Sykkelsenteret, mener du?

Ja, hvorfor ikke, synes da det? Verdt et forsøk. Man pruter jo der man har mulighet, gjør man ikke? Verste svaret man får er "nei". Og da gjelder det å bruke alle argumenter man kan til sin fordel. Særlig på dyrere ting er det verdt å prute, da har selger gjerne litt å gå på også. Du kan spare MYE på det, og ende opp med bedre produkter enn å bare kjøpe det billigste uten å tenke, uten at du nødvendigvis bruker en formue ekstra. Og du vil bli mer fornøyd med det du ender opp med til slutt. Eneste grunnen til at jeg ikke prutet hos Anton Sport var fordi de hadde den bonusordningen, og jeg dermed fikk "rabatt" den veien. Nå har jeg 30% bonus der. Og den fikk jeg utnyttet ganske bra. Kjøpet av cyclocrossen i fjor gjorde at raceren jeg kjøpte i år ble en del tusen billigere. Pluss at jeg har hentet gode sykkelshorts, sykkelbukse, Ultegra landeveispedaler "gratis" (betalt med bonus), samt at jeg delfinansierte noen relativt dyre Oakley sykkelbriller med bonusen. (Edit: i tillegg til at delfinansierte raceren med flere tusen i oppspart bonus fikk jeg også ny bonus på restbeløpet, det jeg faktisk betalte i ekte penger). Men ellers pruter jeg der jeg kan på kostbare ting. Som sagt, bedre å kjøpe "dyre" ting billig enn å kjøpe billige ting. Det har man mye igjen for i etterkant.

 

Ja, syklene mine (cyclocross og racer) koster mye. Men når jeg ser tilbake ville jeg aldri kjøpt noe dårligere enn det jeg nå har, for de syklene jeg har er virkelig gode. Så jeg angrer ikke et sekund. Har ikke bil, så da gir det mening å bruke en del penger på sykkel. For meg er sykkel både primært fremkomstmiddel og trening når det er bart ute, og da er det viktig å ha gode sykler.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...