Mannen med ljåen Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Vi pusser opp en Tempo Lett Comfort fra 1957, og trenger riktige dekk. Noen sier at vi får dekkene hos enhver dekkforhandler. Andre anbefaler Tempo-spesialister som Kjell Berg, eller en fyr i Mandal som selger et merke som heter Duro. Jeg vil helst ha trygge og trafikksikre dekk. Mopeden skal ikke brukes mye, men jeg vil likevel ha de beste dekkene. Men er disse tidsriktige? Vil de se for moderne ut på en så gammel moped, eller ser de helt like ut? Jeg ser for meg at "et dekk er et dekk" rent utseendemessig, men jeg vet ikke om de ser annerledes ut i virkeligheten. Kanskje med en hvit dekorativ ring som på amerikanske biler? Noen som kan peke meg i riktig retning? Jeg vil ha kvalitet. Andre er veldig opptatt av hva som er tidsriktig, uten at de helt klarer å definere hva de ser etter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvilken dekkdimensjon skal den ha? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Det er jeg usikker på. Men finnes det noe slikt som "tidsriktige" dekk? Har de så ulikt utseende at man kan ødelegge sykkelens veteranutseende ved å montere noe som er for moderne? Mitt forslag er å ta med felgene til en tilfeldig MC-forhandler og be dem sette på nye felgbånd, slanger og dekk. Ser moderne dekk annerledes ut? Endret 5. mai 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Avhengig av dimensjonen så kan det hende at det finnes dekk som ser "for moderne" ut. Dette er noe man ikke vil (eller bør?) ha på veteranmopeder. Her ser du dekkene hos Kjell Berg (noe du sikkert har sett allerede?): http://www.kjell-berg.no/hjul-/-felg-/-dekk-mm/dekk Continental KKS 10 WW (White Wall) dekk finnes f.eks. i dimensjonene 2,25-19 og 2,5-19: http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Continental-KKS-10-WW-2_25-19-TT-41B-forhjul_-bakhjul&details=Ordern&typ=R-153086&cart_id=82290681.1129.859&ranzahl=1&Breite=2.25&Felge=19&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&tyre_for=Roller&dsco=1129&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO http://www.motorsykkeldekk.com/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Continental-KKS-10-WW-2_50-19-RF-TT-45J-forhjul_-bakhjul&details=Ordern&typ=R-153087&cart_id=65182074.1129.20791&ranzahl=1&Breite=2.50&Felge=19&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&tyre_for=Roller&dsco=1129&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO Andre dimensjoner kan søkes opp her: http://www.motorsykkeldekk.com/Motorsykkeldekk_Scooter___moped.html Ikke kjøp Cheng-Shin dekk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Chin Chong dekk er i hvert fall ikke tidsriktig. :-P Det skal være et ledende merke fra Europa eller Amerika. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Apropos chingkjang, Duro er kanskje litt tvilsom der. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Bør en 1957 Tempo Lett Comfort ha hvit ring, eller bør dekket være helt svart? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Her er en reklame-video som viser en Tempo Lett. Fargene på videoen er dårlig, men det ser ut som dekke skal være sorte. Det fantes trå-sykler med grå dekk, så det er vel ikke helt utenkelig at Tempoen også kunne hatt det. Redigert: Fant et par bilder fra plakater som viser dekk med hvit sidevegg også. Aner ikke hva som bestemte om dekkene skulle ha hvite sidevegger eller ei. Årgang? Farge? Ekstrautstyr?Her er en link til det ene ene bildet, siden jeg ikke fikk lov til å poste det her: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ9pHTXuHU9PEiLTk0O2iIeUOynZxt2p3gadL7e6T9PktTv3hx- Endret 5. mai 2015 av Cutthroat Bill 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Mopeden i videoen likner den mopeden jeg har. Dekket i videoen likner det som allerede står på felgen. Jeg vil kjøpe et liknende dekk som jeg allerede har. Det gamle er tydeligvis rett type, men selvsagt ikke trafikksikkert lengre. Mopeden har vært en bruksgjenstand i mange år, og originalitet var aldri viktig. Den ble pensjonert på åttitallet. Nå vil jeg gjøre den så original som mulig innen rimelighetens grenser. PS. Hvis speedometeret må erstattes, regnes det som akseptabelt å kjøpe et nytt, og koble det til en drill? Jeg vil gjerne beholde mopedens historie, og ikke starte med null på kilometertelleren. Det nye vil overta der det gamle sluttet. Eller er det en masse papirarbeid der vegvesenet og forsikringsselskapet må vite at man har byttet kilometertelleren, og instrumentet må starte på null? Endret 5. mai 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 En lokal MC-forhandler sa at denne sjeldne dekkdimensjonen må bestilles, og ingen av de kjente produsentene tilbyr dette. Han kan spesialbestille Heidenhau dekk. Da blir det sånn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2015 Ikke dekk-relatert, men det gjelder den samme motoren. Det stikker to ledninger ut under motoren. Hva er de til? Den ene er vel for strøm til lykter og horn, men den andre? Er begge ledningene faser av vekselstrømmen, eller er den ene jordet, og ledningen er noe helt annet? Svart og gul om jeg husker riktig, men det er kanskje ikke helt originalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå