Gå til innhold

TV-Out

Lucifer 666

Anbefalte innlegg

Bruker Nvidia GeForce3 Ti 200 med S-vhs kabel til tv'en.

Dette funker fint når jeg skal se film, men det er nesten umulig å lese noe på skrivebordet eller i mapper. Så jeg må liksom sette klar "playlist" før jeg tar bilde over på tv'en.

Er dette på grunn av det gamle skjerkortet eller er det bare sånn fordi tv'en har generelt dårligere bilde en en pc skjerm?

Hadde det hjulpet hvis jeg hadde investert i et nyere å bedre kort??

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare TV'ene som har skylda. Mange skjermkort har rett og slett bare dårlig TV-utgang. Jeg ser tydelig forskjell på TV-ut på mitt GF TI4200 kort og Matrox G400-kortet til en kamerat av meg. En annen ting er jo at Comp. og SVideo-signaler rett og slett medfører masse tap av info/pixler/etc.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare TV'ene som har skylda. Mange skjermkort har rett og slett bare dårlig TV-utgang. Jeg ser tydelig forskjell på TV-ut på mitt GF TI4200 kort og Matrox G400-kortet til en kamerat av meg. En annen ting er jo at Comp. og SVideo-signaler rett og slett medfører masse tap av info/pixler/etc.

Hvilket er best da? Ditt eller kompisen sitt??

Lenke til kommentar

Matroxen er totalt overlegen.

Fyren har forresten også en VGA -> SCART(RGB) konverter, og selv om han bruker RGB-ut til TV'n så blir det bedre bilde med composite rett fra Matroxen.

En annen ting som kan ha mye å si er kabelen. Spesielt på composite. Skifta fra lyd-kabel til en ordentlig god&tykk video-kabel, og plutselig kunne jeg lese skrift på TV'n :)

Lenke til kommentar

Gul plugg er ikke S-Video (eller s-vhs som det feilaktig kalles). Det er composite, den dårligste standarden. S-video vil gi noe bedre fargeseparasjon, men forskjellen er naturligvis ikke stor i forhold til en kvaliteten på en monitor. Hovedproblemet er at et TV signal er begrenset til skarve 6MHz båndbredde. En vanlig monitor gir deg 100 - 150MHz båndbredde. Mindre båndbredde = mindre detaljer, for å si det enkelt.

Lenke til kommentar

Mulig det er litt forskjell mellom TV-utganger, men selv med verdens beste TV-utgang blir ikke TV'n mulig å bruke som windows-desktop. TVn's oppløsning er rett og slett ikke bedre. Signal-prosesseringen i TV'n er heller ikke noe å skryte av. 90% av bildekvaliteten er altså begrenset av selve TV'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...