Gå til innhold

Skjermoppløsning på laptop

Anbefalte innlegg

Jeg ser litt etter ny laptop, ingen hast, men jeg ender vel opp med å bestille noe etterhvert om jeg kjenner meg selv riktig. :)

Jeg har sett at det begynner å komme laptoper med skjermoppløsning helt opp til 3200x1800. Har dette noe for seg - er dette noe jeg bør prioritere? Høyere oppløsning betyr vel isolert sett skarpere bilde, men så har jeg skjønt at Windows (eller annen programvare?) har en del utfordringer med å skalere opp tekst og ikoner så det hele blir lesbart uten å bruke lupe.. 

En slik oppløsning drar vel også mye unødvendig batteri?

Altså usikker på om oppløsning utover full HD er noe å legge vekt på, så blir glad for innspill.

edit: Forøvrig, spilling er ikke noe tema.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppløsning i seg selv drar ikke batteri. Men hvis skjermkortet skal pumpe 3D grafikk (f.eks spill) ut til et stort antall piksler så vil det gå ut over batteritiden. Til desktop, foto, video etc betyr det ingenting for batteritida.

Om det er særlig nyttig med tanke på skarphet kommer an på blant annet skjermstørrelse, hvor godt syn du har og om du har for vane å legge merke til ørsmå detaljer.

Personlig ville jeg ikke betalt noe særlig ekstra for høyere oppløsning enn Full HD. Men Full HD vil jeg ha både fordi jeg synes det er passe mye for laptop-skjermer og fordi det kan klones 1:1 på Full HD projektorer og TV-er, samt at filmer ofte leveres i den oppløsningen (ingen behov for skalering hverken opp eller ned).

PS. Vær obs på at noen skjermer som kalles for 3200*1800 bare har 2 subpiksler per piksel. Det normale er 3. Reell oppløsning blir noe mindre enn skrytetallet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...