Gå til innhold

Sony åpner opp smarttelefonene sine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo ikke si meg helt enig her.. Sony har jo lenge gitt ut programvare for å låse opp bootloader? Etter det er gjort er det jo bare å laste inn ønsket recovery og ROM. Har lastet ned rom til min xperia z og returnert til vanlog android haugevis av ganger...

Lenke til kommentar

"men bare for enkelte modeller."
- Det er kun forløpig, da det hittil bare er "Cortex-A7"-plattformen de har gjort det ferdig for

"Den nye bootloaderen gir tilgang til gjennopprettingspartisjonen på de aktuelle telefonene, der hvor ny systemprogramvare må installeres fra."
- Delvis riktig. På denne partisjonen legger man inn programvare som brukes for å installere et ROM og andre flashable zip's: Et recovery. Typ TWRP og CWM.
Hvor man installerer ZIP'en ifra er uviktig, det kan være internt eller eksternt (minnekort, adb sideload etc).

http://fxpblog.co/2015/05/01/finally-boot-to-recovery-enabled-in-special-bootloaders-from-sony.html

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Kan jo ikke si meg helt enig her.. Sony har jo lenge gitt ut programvare for å låse opp bootloader? Etter det er gjort er det jo bare å laste inn ønsket recovery og ROM. Har lastet ned rom til min xperia z og returnert til vanlog android haugevis av ganger...

Recovery-partisjonen har vært utilgjengelig. Derfor har recovery's enten vært boundla/ lagt inn i kernelen (boot.img), ellers så har man funnet måter å bruke FOTA-partisjonen som en slags recovery-partisjon.

Lenke til kommentar

En av telefonprodusentene som likevel har gått motstrøms og gjort dette ekstra vanskelig for kundene sine er Sony. De har på sine Xperia-modeller stukket kjepper i hjulene for alle som har ønsket å legge inn alternative operativsystemer

Dette stemmer vel ikke? Sony har jo lenge lagt ut oppskrifter på hjemmesidene sine for hvordan man får låst opp bootloaderen på telefonene sine og de har lenge støttet utviklingen av AOSP.

http://developer.sonymobile.com/knowledge-base/open-source/open-devices/

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte cyanogenmod på min 3 år gamle sony telefon. Det var en guide på sony's egne nettsider. Gjennomføringen er litt vrien, men følger du stegene nøye tar det ikke alt for lang tid.

Det å unlocke bootloaderen krevde at du fylte inn IMEI'en til telefonen din, og deretter brukte et program fra sony til å unlocke bootloaderen via usb.

Lenke til kommentar

Som også andre skriver, så stemmer ikke dette helt.. Sony har som nevnt gitt tilgang til og låse opp bootloader, men som følge har du mistet DRM som blandt annet inngår i prosessering av bilder. Men det har vært mulig og ta backup av TA partisjon, hvorpå man kan gjenopprette DRM. Sony er nok ikke de som har stukket mest kjepper i hjulene...

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...