mthor Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg lurer på om noen vet noe særlig om det er mulig å ta jus-studiet raskere enn normert? Er det logistisk mulig for det første, og hvis det- er det uoverkommelig tungt? Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Flust med eksempler på folk som har gjort det i Oslo. Med mange eksamener i løpet av et semester og flere obligatoriske aktiviteter, innbiller jeg meg at det kan være vanskelig i Bergen. Men på UiO har det i hvert fall gått greit tidligere. Jon Christian Elden gjorde for eksempel dette. Nå kjenner jeg ingen som har tatt det på under normert tid personlig, så mer enn det kan jeg dessverre ikke bidra med. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg kan bare snakke for UiO, men der er det fullt mulig. Vanligvis kan du melde deg opp til eksamener tilsvarende ca dobbel studieprogresjon, men ikke mer. For eksempel, du kan ta "JUS1111 - Privatrett I" og "JUS1211 - Privatrett II" samme semester. Du kan ikke ta "JUS2111 - Statsforfatningsrett og internasjonal rett" samtidig - det krever at du har bestått JUS1111 først. http://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/ Det er ikke uoverkommelig tungt. Men det blir naturligvis vanskeligere å få gode karakterer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg tok studiet på tre år. Tungt, men mulig. Regn med å lese, ånde, og blø jus rundt eksamenstider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Det er praktisk mulig på seks semestre, kanskje også fem. Du tar jus1111 og jus1211 pluss exphil semester 1, jus2111 og jus2211 samt exfac annet semester, jus3111 og jus3211 samt valgfag på bachelornivå tredje semester, jus4111, 4211, 4121 og et valgfag på fjerde semester, valgfag pluss masteroppgave eller sekstipoengs master på ett semester. Da er du nede i fem. Raskere tror jeg ikke det er noenlunde gjennomførbart. Jeg tror det er prinsipielt mulig (i betydningen: Ingen formelle hinder i) å skrive masteroppgave og ta hele fjerde studieår og ta tre valgfag på ett semester, men det er nok fullstendig urealistisk. Mange har gjort som krikkert. Det var muligens vanligere før, men det gjøres fortsatt jevnlig. Noen får gode resultater, noen får dårlige, men jeg vil tro du vil gjøre det vesentlig bedre om du bruker et semester eller to nærmere normert tid, alt annet likt. For de fleste har det da også lite for seg, de fleste av oss gjør ett og annet ved siden av studiene (spesielt arbeidserfaring kan være greit å ha) som er av betydning når du skal søke jobb. Men har du svært spesielle behov så kan du altså gjøre det helt nede i halv tid, i alle fall på tre år. Lenke til kommentar
mthor Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Det er praktisk mulig på seks semestre, kanskje også fem. Du tar jus1111 og jus1211 pluss exphil semester 1, jus2111 og jus2211 samt exfac annet semester, jus3111 og jus3211 samt valgfag på bachelornivå tredje semester, jus4111, 4211, 4121 og et valgfag på fjerde semester, valgfag pluss masteroppgave eller sekstipoengs master på ett semester. Da er du nede i fem. Raskere tror jeg ikke det er noenlunde gjennomførbart. Jeg tror det er prinsipielt mulig (i betydningen: Ingen formelle hinder i) å skrive masteroppgave og ta hele fjerde studieår og ta tre valgfag på ett semester, men det er nok fullstendig urealistisk. Mange har gjort som krikkert. Det var muligens vanligere før, men det gjøres fortsatt jevnlig. Noen får gode resultater, noen får dårlige, men jeg vil tro du vil gjøre det vesentlig bedre om du bruker et semester eller to nærmere normert tid, alt annet likt. For de fleste har det da også lite for seg, de fleste av oss gjør ett og annet ved siden av studiene (spesielt arbeidserfaring kan være greit å ha) som er av betydning når du skal søke jobb. Men har du svært spesielle behov så kan du altså gjøre det helt nede i halv tid, i alle fall på tre år. Ja, jeg har absolutt det i bakhodet - altså hvor mye jeg vil tjene på det i det store bildet. Greia er at jeg allerede har en bachelor i Statsvitenskap (fra USA), og regnet med å komme inn på jussen i år gjennom 23/5 etter å ha tatt opp fellesfag pluss 2 studiepoeng... Men nå begynner det å se litt mørkere ut, og jeg er ikke så sikker på at jeg kommer inn i år likevel. Gjør jeg ikke det vet jeg hvertfall at jeg kommer inn neste år (når man begynner å få alderspoeng under 23/5), men litt bittert å tenke på at jeg evt ikke er ferdig utdanna før jeg er 29 år. Så ser jeg litt på å bruke mellomåret på å spare opp litt så jeg evt ikke trenger å jobbe så mye ved siden av studiene, og få de unna raskere enn normert. Forøvrig har jeg jo lyst på gode resultater (når jeg først har brukt så langt tid på utdannelsen får det jammen komme noe ut av den også). Og både traineestillinger og annen praksis er jo ideelt... Mye å vurdere. Jeg er en god student, og har feks gode resultater fra USA, men inntrykket mitt er at det er vanskeligere å gjøre det godt i Norge. Og utover å være en god student er jeg ikke noe vidunder, og tenker vel at jeg er intellektuelt heeeeelt gjennomsnittlig - men har stor interesse for jussen da, så der er det jo også lidenskap involvert. Ble mer life story her enn jeg hadde tenkt, jaja Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg anbefaler å forsøke å ta hele første avdeling på ett semester. Det skal la seg gjøre. Så tar du annen avdeling på ett semester, om det funket å ta første på den måten. Tredje og fjerde er jeg litt mer skeptisk til, for de to første avdelingene tjener du mye på at du har studieteknikk inne mv., mens det etter hvert blir vanskelig å leve på det. De to første årene kan du også leve greit på oppsparte midler, men fra og med tredje avdeling ville jeg klart begynt å lete etter relevante jobber, enten deltidsstillinger eller traineeopphold (eller begge deler - det funker fint for meg). Da blir dobbel studieprogresjon plutselig en del tyngre. Jus1111 og jus1211 er for øvrig åpent for privatister, så vidt jeg vet. I så fall sparer du jo fort inn ett år på det. Husk samtidig å få med deg litt sosialt også (både i fadderuka og senere), en del av studieløpet er tross alt å knytte kontakter og bli del av et fellesskap. Lenke til kommentar
mthor Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Tusen takk for gode svar. Det høres absolutt fornuftig ut. Jeg tenker jo også at i utgangspunktet så pleier ikke traineestillinger og annet relevant deltidsarbeid å være så veldig akutelt før man har avsluttet 2. avdeling uansett? Så om man da evt. har klart å ta de avdelingene raskt med (forhåpentligvis) gode resultater ser vel det bra ut? Vet dere noe om hvordan advokatfirmaene ser på å ansette eldre nyutdannete? Ser de bare en evig student, eller kommer man positivt ut av å ha modnet et ekstra par år? I forhold til det sosiale, som er viktig for meg, hva er deres erfaringer med eldre studenter på jusen (tenker da 23, 24, 25+)? Er det en representativ andel, eller er det bare en og annen gjemt bakerst i forelesningssalen, mens sosiale aktiviter oversvømmes av 19-åringer? Tenker da både på Oslo, Tromsø og Bergen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Som du sier er det sjeldent aktuelt med traineestillinger eller andre direkte studierelevante jobber før tidligst avsluttet 2. avd, det er en av to hovedgrunner til at det er greit å ta de to første raskere. Den andre er at forspranget til ferske studenter er større da. Det er mange advokatfirmaer som ansetter "eldre" nyutdannede, jeg har flere venner som har rundet 30 før de er ferdig hvor det overhodet ikke har vært noe spørsmål. Men jeg regner med det går en grense ett eller annet sted hvor det begynner å bli et problem, om enn ikke et uoverkommelig et. Når det gjelder det sosiale kan jeg bare snakke for Oslo, men de typiske sosiale arrangementene i regi av studentforeningen er ganske dominert av folk i starten av 20-årene (den jevne student kommer ikke rett fra videregående, men har et år eller to bak seg med andre ting), men ikke i så stor grad at det er et problem å være noe eldre. Det kommer jo litt an på hvilke aktiviteter man snakker om, men det er nok av eldre folk på frokostkjelleren på den jevne fest, og det skader ikke å ha litt erfaring om du skal skrive for stud.jur. eller lignende. Det er flere med noen år på baken i koret hvor jeg synger og på revyen o.l., jeg tror livssituasjon teller mer enn alder opp til et visst punkt. Hvor gammel er du egentlig? Om du er i midten av 20-årene ville jeg ikke tenkt så mye over det. Lenke til kommentar
mthor Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg fyller 23 nå i sommer. Håper veldig å komme inn i år, men prøver å innfinne meg med worst case, altså at jeg må vente til neste år... da vil jeg med andre ord nettopp ha fylt 24 ved oppstart. Tenker jeg skal ta deg på ordet og ikke gruble så mye på det. Jeg vet jo at det bare er jus som er aktuelt uansett, og det er svært lite noen kunne sagt som hadde gjort at jeg ville valgt anderledes. Men det har vært betryggende informasjon å få! Hjelper på all kverningen på kveldstid, hehe Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Verken 23 eller 24 ved oppstart er et problem overhodet, det ville jeg ikke tenkt et eneste sekund på. I alle fall ikke ved UiO. Husk å søke oppstart vår også! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Rettsvitenskap på tre år hørtes hardt ut. Vurderer selv og ta 1. avdeling som privatist, samtidig som jeg tar bacheloren min. Tror det kan bli litt tungt med BI, privatisteksamener og juss samtidig, men starter da på Privatrett 1 nå før sommeren, leser mye i ferien og tar eksamen før jul for så å starte på privatrett 2 og ta det vår 2017. Stemmer det at en må ha Exphil dersom man ønsker opprykk til 2. avdeling? Hvor i statene studerte du TS? Lenke til kommentar
mthor Skrevet 8. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2015 Jeg studerte i Colorado, elsket det! Det hørtes heftig ut med BI, privatisteksamner og juss på en gang, ja. Vurderer 1. avdeling som privatist selv, om jeg ikke kommer inn i år, men er ærlig talt ubeskrivelig lei av privatistlivet etter å ha tatt opp samtlige fellesfag fra vgs. Utrolig ensom og lite givende måte å studere på. Vi får se hva fremtiden bringer - juss blir det til slutt uansett. 1 Lenke til kommentar
OVOXO Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Spørr i denne tråden, siden det allerede er noen jusstudenter her; Hvor tøft er det å ta JUS5430 - Petroleumskontrakter eller JUR1450 - Marine Insurance for en som har vært innom jussen? Er det mulig å komme ut med en bra karakter hvis man legger tid i det? Eller kommer det til å være helt 'uforståelig'? Takker for innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå