Gå til innhold

Budsjettlaptop - anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skal mest sannsynlig tilbake til studier i sommer, og med litt lommepenger tilbake på skatten så tenkte jeg at en laptop kunne komme godt med.

Foruten skolearbeid vil den bli brukt til streaming av filmer i fullHD og lettere spilling (ikke gta v på maks jeg tenker på da).

Jeg har lagt meg i prisklassen 5-7000. Der 7000 er absolutt maks.

Foreløpig har jeg funnet frem to alternativer: https://www.komplett.no/lenovo-z50-70-156-full-hd/825082

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE59438458/lenovo-ideapad-y50-70-15-6-barbar-pc-stort

Hvilken av disse to er det beste kjøpet?

Finnes det eventuelt noen bedre alternativer i samme prisklasse?

Endret av BadFurDay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sistnevnte er jo best, særlig til gaming.

Men det er vel kanskje ikke det du er ute etter?

Ville anbefalt SSD disk, har selv prøvd:

Lenovo G50-80 15.6" HD Core i5-5200U,4GB RAM,1000GB HDD,DVD±RW,Windows 8.1

Ren ytelse messig bør det holde som kontor pc.

Men trådløse nettverkskort er så dårlig at man får maks  50 mbit trådløs av en 100 mbit linje og har kun 2.4 Ghz frekvensen mulig, ikke 5 ghz. Harddisken er heller ikke noe skryte av, det vil du merke i dine forslag.

Nå har jeg ikke godt forslag til deg men generieltsett vil jeg råde deg og heller satse på Asus eller et annet merke.

Slik jeg min erfaring er lenovo ikke er noe særlig i billig klassen.

Lenke til kommentar

Den fra Elkjøp er uten tvil den beste av de to og er et veldig godt kjøp.

Elkjøp sin har både bedre skjermkort, bedre CPU og mer RAM :)

Du vil nok ikke klare å få en PC med både SSD og et godt skjermkort i din prisklasse, men begge desse har jo SSHD som jeg vil si er bedre i en laptop enn en SSD

Lenke til kommentar

Vurderer den fra elkjøp ja, men så er den jo 2000,- dyrere. Veldig klar over at man får det man betaler for her i grunn. Problemet mitt er vel i hovedsak å finne ut hvor mange kompromisser jeg vil godta :p

Edit:

Sistnevnte er jo best, særlig til gaming.

Men det er vel kanskje ikke det du er ute etter?

Ville anbefalt SSD disk, har selv prøvd:

Lenovo G50-80 15.6" HD Core i5-5200U,4GB RAM,1000GB HDD,DVD±RW,Windows 8.1

Ren ytelse messig bør det holde som kontor pc.

Men trådløse nettverkskort er så dårlig at man får maks 50 mbit trådløs av en 100 mbit linje og har kun 2.4 Ghz frekvensen mulig, ikke 5 ghz. Harddisken er heller ikke noe skryte av, det vil du merke i dine forslag.

Nå har jeg ikke godt forslag til deg men generieltsett vil jeg råde deg og heller satse på Asus eller et annet merke.

Slik jeg min erfaring er lenovo ikke er noe særlig i billig klassen.

Kanskje jeg får titte litt på Asus også da. Endret av BadFurDay
Lenke til kommentar

Du får neppe rimeligere med et såpass kraftig skjermkort som GTX 860M. Til gjengjeld er ikke Lenovo sin maskin best i test når det kommer til skjerm akkurat, men det er jo bare å prøve og se om du blir fornøyd likevel. 

Personlig ville jeg heller gått litt opp i pris, og valgt 13-tommeren Asus UX32LN. Den har GT 840M-grafikk som passer bedre beskrivelsen din av å kunne spille bra, uten å makse ut på GTA V. I tillegg har den god skjerm, lett vekt, bra batteritid, i7-prosessor og SSD. Den tar på sett og vis ikke de mange snarveiene som Lenovo har gjort med sin model, som kan gi irritasjonsmomenter over tid. :)

http://www.proshop.no/Baerbar/ASUS-UX32LN-R4077H-2455598.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

asus-ux303ln-sideview.jpg

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Du får neppe rimeligere med et såpass kraftig skjermkort som GTX 860M. Til gjengjeld er ikke Lenovo sin maskin best i test når det kommer til skjerm akkurat, men det er jo bare å prøve og se om du blir fornøyd likevel. 

Personlig ville jeg heller gått litt opp i pris, og valgt 13-tommeren Asus UX32LN. Den har GT 840M-grafikk som passer bedre beskrivelsen din av å kunne spille bra, uten å makse ut på GTA V. I tillegg har den god skjerm, lett vekt, bra batteritid, i7-prosessor og SSD. Den tar på sett og vis ikke de mange snarveiene som Lenovo har gjort med sin model, som kan gi irritasjonsmomenter over tid. :)

http://www.proshop.no/Baerbar/ASUS-UX32LN-R4077H-2455598.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

asus-ux303ln-sideview.jpg

Ikke helt uaktuell den der nei, Eneste jeg skulle ønske det var en litt større ssd i den. Men igjen, det merkes jo på prisen :)

Lenke til kommentar

Det er lett å bytte disk på UX32LN - om det er av interesse å vite ;) Har satt en 512Gb SSD i min.

UX32LN bruker en vanlig 7mm 2,5" disk.

Ut fra pakken har du rundt 65Gb ledig på disken, da gjenopprettingspartisjonen spiser en del. 65Gb blir fort lite, ihvertfall for meg.

PS, kan nevne at UX32LN kan ha litt lyslekkasje langs skjermkantene. Hatt to ux32ln, og begge hadde litt lyslekkasje som kan ses ved helt mørk skjerm i et mørkt rom.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det skal ikke være lett å bestemme seg for en laptop :p

Har nå kommet frem til at spilling ikke vil være så aktuelt, men det gjør absolutt ingenting om det går ann å spille på den. Spilling i hovedsak blir nok gjort, som før, på ps4.

Har snust litt på denne:

http://www.multicom.no/Multicom-Talisa-U731-13e3-Full-HD-IPSe-matte-5egen-Intel-Core-i5-5200Ue-8GBe-128GB-SSDe-Uten-operativsysteme-18mme-1e4kg/cat-p/c100559/p10631025

Har dere noen formening om hvordan den stiller seg opp i mot UX32LN som har blitt nevnt her?

Det står jo at multicom sin fikk terningkast 6 hos HjemmePC nå i mai, det kan da ikke være uten grunn? Hvilken av disse to pcene er det beste kjøpet?

:confused:

Lenke til kommentar

Jeg finner nesten ingen info på den multicom maskinen på nettet. Dog inkludert OS så er det ikkke stor prisforskjell mellom denne og ux32ln. Du får nyere CPU (+5%-10% ytelse avhengig av program), men ikke dedikert grafikk (dvs rundt halvvert ytelse i spill). Byggekvalitet, støy og skjerm kan jeg ikke uttale meg om. Vekt og størrelse ser ganske lik ut. UX32LN har ørlite større batteri (50WHr mot 45WHr i multicomen).

Etter litt søking så ser det ut som produsenten av maskinen er en relativt ukjent aktør i kina - Topstar. Som i hovedsak produserer laptoper på oppdrag fra kjente merker, sjelden de selger under eget merke/ til OEM slik som her.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha testet multicom maskinen, spesifikasjoner og bilder ser lovende ut, men det sier dessverre lite om støynivå, skjermkvalitet, høyttalere, batteritid osv. Likte spesielt at den har plass til både msata SSD og vanlig HDD. Fant heller ingen info om den har bakbelyst tastatur, noe som er et "must" i denne prisklassen.

Men tror ikke jeg har råd til slike utskeielser akkuratt nå, selv om det er morro med noe nytt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...