Gå til innhold

Start av grafisk bedrift, trenger tips til innkjøp

Anbefalte innlegg

Jeg er i oppstartsfasen av min egen bedrift   :w00t: Der vil jeg bl.a. jobbe med grafisk utforming, og store filer.

Jeg tenker å kjøpe meg Mac Book pro, 15 tommer, laptop. Nå jeg legger denne i handlekurven på apple.com, dukker det opp «tilbud» på tilbehør til denne.

Først lurer jeg på om det er stor forskjell på 2,2 GHz og 2,5 GHz. Det er noen tusenlapper i forskjell på pris, men er det verdt det?

Jeg trenger også tips ang innkjøp av sikkerhetskopieringsenhet. Jeg ser Apple tilbyr «AirPort Time Capsule» til 2990 og 3990. Noen med erfaring her som kan fortelle meg om det er dette jeg bør ha?

De selger en lekker Apple Thunderbolt Display (27-tommer) til 9990,- :eek: Stiv pris for en skjerm… Er den virkelig så god, og kan man ikke koble til annen type skjerm til en Mac?

Pleier man ikke å bruke eksternt tastatur til Mac Book?

Hvor lønner det seg å kjøpe Adobe pakken?

Mange spørsmål... Er det noe annet jeg bør tenke på ift innkjøp av utstyr til selskapet mitt? Jeg blir glade for alle gode tips J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ha MacBook Pro?
Visst du skal ha Mac, hvorfor ikke gå for en stasjonær type som iMac, Mac Mini eller Mac Pro?

Når det gjelder skjerm er det ikke noe problem å koble opp andre skjermer enn Thunerbolt Display som også er 1440p. Aldri testet denne skjermen selv, men er en skjerm fra 2011, og tviler ikke på at du kan få mer for pengene i form av bildekvalitet (som er det vikigeste for deg) for en lavere penge.

Når det gjelder sikkerhetskopiering; AirPort Time Capsule er veldig dyre, og du får ikke mye lagring for pengene. Spørst vell litt for mye du skal lagre :) Om det ikke er så mye så kan du godt gå for en slikt, men jeg ville heller satset på en NAS hvor det er mulig å ekspandere. Typ: 
http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/lagring/nas-med-harddisk/synology-ds415play4tb/209472.7103/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha MacBook Pro?

Visst du skal ha Mac, hvorfor ikke gå for en stasjonær type som iMac, Mac Mini eller Mac Pro?

Når det gjelder skjerm er det ikke noe problem å koble opp andre skjermer enn Thunerbolt Display som også er 1440p. Aldri testet denne skjermen selv, men er en skjerm fra 2011, og tviler ikke på at du kan få mer for pengene i form av bildekvalitet (som er det vikigeste for deg) for en lavere penge.

Når det gjelder sikkerhetskopiering; AirPort Time Capsule er veldig dyre, og du får ikke mye lagring for pengene. Spørst vell litt for mye du skal lagre :) Om det ikke er så mye så kan du godt gå for en slikt, men jeg ville heller satset på en NAS hvor det er mulig å ekspandere. Typ: 

http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/lagring/nas-med-harddisk/synology-ds415play4tb/209472.7103/

Brattus

Tusen takk for svar!! Jeg kommer nok til å ta med meg denne hjem om ettermiddagen og kanskje litt rundt omkring. Derfor må den være bærbar.

Jeg må på leting etter "korrekt" skjerm for meg ;)

Jeg er ute etter sikkerhetskopiering som går automatisk. Dvs at den automatisk kopierer alt innhold på Mac'en slik at jeg  finner det der, om den skulle ta kvelden. Fungerer denne du linket til, slik? Ettersom jeg er temmelig ut og kjøre når det gjelder oppsett og videreføring, må det være så enkelt som mulig, og gå automatisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ække no ekspert på dataene. 

Men jobber som fotograf og er forholdsvis avhengig av god skjerm.

Apple sine er kule, men det er jo litt jåleri. Jeg vil selv anbefale å sjekke ut en skjerm fra Eizo f. eks. De selges på komplett.no eller lignende og er veldig gode. 

Tipper du kan få med en Spyder skjermkalibrator (som kan være kjekkt slik at du er sikker på at skjermen viser rett farger i forhold til lyset i rommet du sitter i osv) i samme slengen for tilsvarende pris som den mac skjermen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...