Pastor Lorentzen Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Gi slipp på frykten og gi action-eventyrene en sjanse.FEATURE: Derfor er Dark Souls-spillene blant de viktigste i moderne tid (Ekstra) Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg mener konseptet står og faller på at spillene er så brukervennlige. Souls-spillene kunne aldri fungert hvis kontrollene var tungvine, karaktermodellene hang seg fast på kanter, kameravinkelen gjorde det vanskelig å se eller du rett og slett ikke visste hvor du skulle gå for å komme videre. I jo større grad game over skyldes feil du ikke kan skylde på noen andre enn deg selv for, jo vanskeligere kan man også lage spillene uten at spillerne mister motivasjonen til å fortsette. En lignende vanskelighetsgrad kunne f.eks. ikke fungert for Assassin's Creed-serien, hvor det kan være vanskelig å få spesifikke angrep til å trigge eller du kan feile et oppdrag bare ved å bevege deg utenfor en umerket sone. 2 Lenke til kommentar
LMH Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Flott tekst Kjenner meg veldig godt igjen i det første avsnittet. Eg var for min del totalt overbevist om at ein kunne finne Triforce i OoT ved å kaste bomber ned i lavaen under slottet til Ganondorf. Prøvde meg så vidt på DS1 på PC, men det var såpass mykje trøbbel med både Games for Windows og dårlig porting at eg ganske raskt gav opp det. Håpar inderleg på ein PC-release av Bloodborne! 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg ser ikke så mye argumentasjon for at spillene er viktig, jeg ser det snakkes mye om hvorfor du liker spillene, som er greit nok. Jeg skjønner hva du forklarer, men hvorfor gjør dette spillene viktige? AtW Lenke til kommentar
ejhx2 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Helt enig med det som sies! Eneste ulempen er at jeg har blitt så bortskjemt at mange andre spill ikke strekker til lenger Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg ser ikke så mye argumentasjon for at spillene er viktig, jeg ser det snakkes mye om hvorfor du liker spillene, som er greit nok. Jeg skjønner hva du forklarer, men hvorfor gjør dette spillene viktige? AtW Kan være litt vanskelig å forstå om man ikke har spilt noen av disse. Dagens spill er lagt opp for at du nesten kan vinne uten å måtte gi en ordentlig innsats , denne spilltypen er derimot lagt opp til at du må slite deg gjennom spillene og bli en bedre spiller for å kunne vinne. Du får heller ikke utdelt en "story" men historien er mer opp til deg å tolke og dermed bygger godt på det visuelle i motsettning til et par klassikere (Baldurs gate f.eks) hvor du må lese en god del av "loren" fra spillet eller ha lest bøker satt i den verdenen for å kunne få med deg absolutt alt. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg ser ikke så mye argumentasjon for at spillene er viktig, jeg ser det snakkes mye om hvorfor du liker spillene, som er greit nok. Jeg skjønner hva du forklarer, men hvorfor gjør dette spillene viktige? AtW Kan være litt vanskelig å forstå om man ikke har spilt noen av disse. Dagens spill er lagt opp for at du nesten kan vinne uten å måtte gi en ordentlig innsats , denne spilltypen er derimot lagt opp til at du må slite deg gjennom spillene og bli en bedre spiller for å kunne vinne. Du får heller ikke utdelt en "story" men historien er mer opp til deg å tolke og dermed bygger godt på det visuelle i motsettning til et par klassikere (Baldurs gate f.eks) hvor du må lese en god del av "loren" fra spillet eller ha lest bøker satt i den verdenen for å kunne få med deg absolutt alt. Ja, men hvorfor gjør dette spillene viktig? Påvirkningen på resten av spillbransjen virker ikke å være spesielt stor. AtW Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) Jeg ser ikke så mye argumentasjon for at spillene er viktig, jeg ser det snakkes mye om hvorfor du liker spillene, som er greit nok. Jeg skjønner hva du forklarer, men hvorfor gjør dette spillene viktige? AtW Kan være litt vanskelig å forstå om man ikke har spilt noen av disse. Dagens spill er lagt opp for at du nesten kan vinne uten å måtte gi en ordentlig innsats , denne spilltypen er derimot lagt opp til at du må slite deg gjennom spillene og bli en bedre spiller for å kunne vinne. Du får heller ikke utdelt en "story" men historien er mer opp til deg å tolke og dermed bygger godt på det visuelle i motsettning til et par klassikere (Baldurs gate f.eks) hvor du må lese en god del av "loren" fra spillet eller ha lest bøker satt i den verdenen for å kunne få med deg absolutt alt. Finnes hundrevis av nyere spill som ikke serverer deg historien på et fat (og historien i DS 1 & 2 er så latterlig dårlig at hvis den trekkes fram som noe positivt, så detter jeg i bakken), og er vanskelige, men disse er selvsagt ikke konsollspill, og er derfor ukjente for Gamers journalister, som det nok koker ned til her, som vanlig. "Dark Souls er et av mange ubetydelige spill i moderne tid", ville jeg nok heller si. Endret 4. mai 2015 av radiohodet Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Fint skrevet.. Jeg for min del har ikke opplevd lignende i moderne tid.. Dark Souls II var helt magisk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg pleier ikke å kommentere det språklige innholdet i artikler ofte, men i dag var det en bildetekst som sto ut: Intimiderende fiender er det nok av i Souls-spillene. (min uthevning). Er ikke "fryktinngytende" et mer passende, norsk ord? "Intimiderende" høres litt for engelsk ut for mine ører. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Finnes hundrevis av nyere spill som ikke serverer deg historien på et fat (og historien i DS 1 & 2 er så latterlig dårlig at hvis den trekkes fram som noe positivt, så detter jeg i bakken), og er vanskelige, men disse er selvsagt ikke konsollspill, og er derfor ukjente for Gamers journalister, som det nok koker ned til her, som vanlig. "Dark Souls er et av mange ubetydelige spill i moderne tid", ville jeg nok heller si. Din mening som jeg ikke deler... Historien er kanskje ikke den aller beste , men i Souls spillene så er det måten selve historiefortellingen foregår på som gir deg litt mer å bryne deg på. Men ja, ikke alle liker disse spillene eller er egnet for å spille de. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Savner fortsatt at noen forsøker å argumenter for at dette er viktige spill dog, "jeg liker spillene", eller "det er ikke den vanligste typen spill" er jo ikke noe argument for det? Langt mindre for "blant de viktigste i moderne tid. AtW Lenke til kommentar
LMH Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Tja, det er jo bra at dei har klart å lage eit spel som faktisk krevjer ein god del av spelaren, men samtidig er såpass mainstream. På den måten "minner" spelet fleire på at spel faktisk ikkje treng å halde deg i handa heile tida, og kanskje fleire spelarar får lyst til å spele noko anna enn typiske moderne AAA-spel. Synest i alle fall det er positivt at ei større gruppe blir eksponert for, og faktisk ser ut til å like, litt meir utfordrande spel. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Savner fortsatt at noen forsøker å argumenter for at dette er viktige spill dog, "jeg liker spillene", eller "det er ikke den vanligste typen spill" er jo ikke noe argument for det? Langt mindre for "blant de viktigste i moderne tid. AtW Kommer selvsagt an på hva du legger i ordet viktig. Angry Birds er kanskje et viktigere spill rent spillhistorisk men det jeg vektlegger her er selve spillopplevelsen - interaksjonen mellom spilleren og spillet og rammeverket From Software har etablert rundt denne interaksjonen. Jeg mener at opplevelsen Souls-spillene byr på er et viktig lyspunkt i moderne spillhistorie, kanskje spesielt sammenlignet med strømmingene i AAA-landskapet de siste ti årene. Souls-spillene har etablert mange innovative konvensjoner som har inspirert både spillere og spillskapere. Spillere har brutt egne barrierer og vokst som spillere, spillskapere har latt seg inspirere i sine egne spill. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Savner fortsatt at noen forsøker å argumenter for at dette er viktige spill dog, "jeg liker spillene", eller "det er ikke den vanligste typen spill" er jo ikke noe argument for det? Langt mindre for "blant de viktigste i moderne tid. AtW Kommer selvsagt an på hva du legger i ordet viktig. Angry Birds er kanskje et viktigere spill rent spillhistorisk men det jeg vektlegger her er selve spillopplevelsen - interaksjonen mellom spilleren og spillet og rammeverket From Software har etablert rundt denne interaksjonen. Jeg mener at opplevelsen Souls-spillene byr på er et viktig lyspunkt i moderne spillhistorie, kanskje spesielt sammenlignet med strømmingene i AAA-landskapet de siste ti årene. Souls-spillene har etablert mange innovative konvensjoner som har inspirert både spillere og spillskapere. Spillere har brutt egne barrierer og vokst som spillere, spillskapere har latt seg inspirere i sine egne spill. Det jeg legger i ordet "viktig" er som et minimum at det har hatt en vesentlig påvirkningskraft i spilllandskapet, at det har forandret ting etter seg. Ihvertfall om det skal være ett av de viktigste i moderne tid. Å være et "lyspunkt" forstår ikke jeg som noen påvirkning, mer som at du synes spillet er bra. Men å etablere innovative konvensjoner kan være mer innenfor det jeg legger i begrepet. Hvilke konvensjoner tenker du at spillet har etablert? AtW Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Savner fortsatt at noen forsøker å argumenter for at dette er viktige spill dog, "jeg liker spillene", eller "det er ikke den vanligste typen spill" er jo ikke noe argument for det? Langt mindre for "blant de viktigste i moderne tid. AtW Mange gode argumenter for at dette er viktige spill : 1 : Dette er et av få spill som har gitt meg en ordentlig mestringsfølelse når jeg endelig har greid å ta knekken på en vanskelig boss , oppdaget et hemmelig område eller funnet noe nytt i spillet. Etter hvert som man spiller det flere ganger finner man flere løsninger på hvordan man kan ta knekken på noen fiender eller andre strategier som fungerer for en annen type spillfigur. 2 : Spillene er for det meste lite lineære og man kan løse "nivåene" litt som man ønsker. Selv om det "antydes" at man kan fint runde spillet med basis figuren sin så er både nivå , helse og utstyr viktig for å kunne overleve om man gjør feil , noe man stadig vekk gjør. Selv med topputstyr kan man enkelt bli kverket om man ikke passer på og man kan stadig vekk bli overrasket over fiendene sine... Men ja , dette er igjen et spill som ikke vil falle i smak hos alle , det har kunnet vært gjort langt bedre på mange punkter men det har på mange måter bidratt til å gi frisk luft til en sjanger som stod litt stille ( alts action rollespill ). Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Om vi ser helt bort i fra gameplay synes jeg Souls-serien (la oss ikke glemme Demon's Souls som startet det hele!) er viktig i kraft av sitt visuelle design. Det er få andre spill som har lykkes med å skape så stemningsfulle verdener. Det, kombinert med de stramme kontrollene, gjør at jeg vil si at Souls-serien ville vært fantastiske spill også uten vanskelighetsgraden og mestringsfølelsen. (Selvfølgelig, noe av atmosfæren ville blitt svekket om man ikke var så redd for å dø men bare buste gjennom områdene.) 1 Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Det jeg legger i ordet "viktig" er som et minimum at det har hatt en vesentlig påvirkningskraft i spilllandskapet, at det har forandret ting etter seg. Ihvertfall om det skal være ett av de viktigste i moderne tid. Å være et "lyspunkt" forstår ikke jeg som noen påvirkning, mer som at du synes spillet er bra. Men å etablere innovative konvensjoner kan være mer innenfor det jeg legger i begrepet. Hvilke konvensjoner tenker du at spillet har etablert? AtW Souls-spillene har forandret og beriket mange av dem som har spilt spillene og påvirket og inspirert mange spillutviklere. Årsaken til dette er blant annet det jeg har beskrevet i teksten ovenfor. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Det jeg legger i ordet "viktig" er som et minimum at det har hatt en vesentlig påvirkningskraft i spilllandskapet, at det har forandret ting etter seg. Ihvertfall om det skal være ett av de viktigste i moderne tid. Å være et "lyspunkt" forstår ikke jeg som noen påvirkning, mer som at du synes spillet er bra. Men å etablere innovative konvensjoner kan være mer innenfor det jeg legger i begrepet. Hvilke konvensjoner tenker du at spillet har etablert? AtW Souls-spillene har forandret og beriket mange av dem som har spilt spillene og påvirket og inspirert mange spillutviklere. Årsaken til dette er blant annet det jeg har beskrevet i teksten ovenfor. Det er utallige spill som har beriket mange av de som har spilt det. Teksten forklarer jo veldig godt hvorfor du liker spillet, og jeg skjønner godt det. Men synes du å "berike mange" er nok til å være et av de viktigste spillene i moderne tid? Og har det inspirert bransjen i veldig stor grad? Jeg ser ikke at spillbransjen i særlig stor grad har forandret seg etter Dark souls spillene, ihvertfall ikke i en retning som er veldig tydelig inspirert av hvordan de opererer. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå