Yamato47 Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har en gammel p166 med 8,2 gb bios-grense for harddisker, som jeg kjører FreeBSD på fra en 120 gb disk. For å få dette til ligger /boot + mbr på en separat 140 mb disk. Jeg er i ferd med å kjøpe inn nye 160 gb disker. Vil disse fungere fint på gamle hovedkort under *BSD/Linux? Lenke til kommentar
power Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 De fleste gamle pcer har en BIOS som ikke vil støtte dette. Jeg skulle sette inn en 20GB på en P90 maskin for en stund tilbake. Det gikk når jeg lastet ned en slags "plugin" til biosen fra western digital sine hjemmesider Desverre husker jeg ikke hva programmet het, men jeg er temmelig sikker på at du kan finne det litt søking Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 De fleste gamle pcer har en BIOS som ikke vil støtte dette. Jeg skulle sette inn en 20GB på en P90 maskin for en stund tilbake. Takk for at du tok deg til til å svare, men leser du innlegget mitt litt nøyere kan du se at 8,2 gb bios-grensa, som du refererer til, ignoreres av *BSD/Linux. Spørsmålet mitt er om dette også gjelder 137 gb-grensa. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Vet ikke hvordan det er med den grensa, men når jeg prøvde å sette i en 40GB disk i den gamle serveren min - som ikke støttet mer enn 30GB - nektet den å boote, selv med Linux. Så hvordan du er så heldig at du har fått til det lurer jeg litt på Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 når jeg prøvde å sette i en 40GB disk i den gamle serveren min - som ikke støttet mer enn 30GB - nektet den å boote, selv med Linux. Så hvordan du er så heldig at du har fått til det lurer jeg litt på Takk for at du tok deg til til å svare, men leser du innlegget mitt litt nøyere kan du se at jeg booter fra en egen disk på 140 mb. Denne blir gjenkjent riktig av biosen, i motsetning til den på 120 gb, som ikke blir gjenkjent som noesomhelst. Jeg skal innrømme at det var over middels mye pes å få det til å virke. Det er da svært så mye skumlesing det skulle være i dag. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 For all del, jeg fikk med meg alt du skrev jeg. Tro ikke annet. Det jeg kanskje også skulle skrevet i tillegg var at jeg også boota med en mindre disk, og prøvde å slenge inn den andre senere (noe som var et totalt mislykket prosjekt). Måtte pin'e ned disken til 30GB for at den i det hele tatt skulle bli oppdaga og boote. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Sjekk her Forum-tråd 137GB grensen er en ATA grense. Nyere kerneler bruker noen ekstra ATA-bits for adresseringen og kan dermed bruke > 137GB disker. På en så gammel maskin som du har vet jeg derimot ikke...kommer nok an på hva slags ATA det er på kortet.... Men du kan jo prøve...hvis ikke får du helt sikkert tak i et billig brukt hk med prosessor. (p2 eller p3) Edit: Vet ikke hvordan det vil fungere under *BSD, men jeg antar noen luringer har funnet på det samme der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå