Gå til innhold

Hvordan få litt mer fornuftig økonomi?

Anbefalte innlegg

Hei, er 20 og studerer. Til student å være har jeg en relativt romslig økonomi med overkant av 13k inn og overkant av 6k i boutgifter. Til tross for dette har jeg godt under 1k igjen før stipendet kommer inn på konto. Dette er helt idiotisk. Den største synderen er småkjøp, en redbull, tyggis, banan og pizzabolla før skolen hver dag blir MYE penger. Jeg vet at alle disse småkjøpene jeg gjør utenfor den ukentlige handelen på Rema koster mye, men jeg klarer ikke å stoppe. Har selvsagt satt opp egen regningskonto, men er jo bare å gå inn på appen før du går i kassa så har du plutselig 100 spenn på kortet. Dette begynner å bli helt idiotisk, noen tips? Beundrer virkelig de som greier seg med kun stipend hver mnd.

Anonymous poster hash: bc0c1...c55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Spis frokost hjemme før du drar på skolen (kjøp inn frokostblanding etc. siden det er lett å lage)

2. Ta med lunsj på skolen

3. Hvis du vil være hardcore, kok kaffe hjemme å ta med på termos

Også:

Handle en gang per uke. F.eks. på Mandag. Det du ikke har på Onsdag, det har du ikke. Ferdig med den saken.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Tidligere bestod min frokost av en yoghurt og en kaffe, betalt for i dyre dommer i kantina. Lunch ble gjerne en baguett, som var enda dyrere! Brukte fort 60-70 kroner i kantina i løpet av en vanlig skoledag. 

Det jeg gjorde, var at jeg f
ørst satt meg ned og førte alle faste avgiftene jeg hadde, inn i et regneark. Alt, fra Netflix, linser, medlemsskap i foreninger og klubber, semesteravgift, telefon, absolutt alt som skal betales i løpet av et aar. 
Etter aa ha gjort det, hadde jeg mye bedre oversikt over ting jeg brukte pengene paa, men det er bare starten.

De faste utgiftene er ikke saa veldig mye aa gjøre med, men anbefaler deg aa ta en runde med forsikringsselskap og mobilselskap, og se om det er mulig aa faa en bedre deal med de, og i tillegg høre med konkurentene deres. Det samme gjelder strøm, og eventuelt tilsvarende ting. Du kan fort spare et par hundrelapper i maaneden der. Betaler du for streaming-tjeneste, saa kan du vurdere aa "dele" den med en kompis. Jeg har Sumo, kun for aa se Man United kamper, men deler kontoen med en Liverpool supporter, da det kun er et par ganger i løpet av en sesong de to lagene blir vist samtidig. 

Etter aa ha faatt full oversikt over faste utgifter, saa tok jeg et oppgj
ør med den største synderen, som du har innsett: Alle smaakjøpene. Jeg begynte aa føre inn ALT jeg kjøpte i et regneark. De første ukene jeg gjorde det, brukte jeg i snitt 1500 kroner i uken, paa mat og tull. Fikk en liten aha-opplevelse da, og skjønte at her maatte det gjøres noe. Det gikk mye penger paa mat i kantina, og jeg skjønte at det var kanskje den tingen som var lettest aa gjøre noe med. Jeg spiser naa de fleste dagene frokost hjemme, før jeg gaar ut, og lager i tillegg lunch hver kveld, hvis jeg ikke bare lager en ekstra stor middag. Putter det i en matboks, og varmer det i micro før jeg skal spise det. 
Jeg har og sluttet aa handle paa butikken hver dag, da jeg alltid ender opp med aa kj
øpe mye unødvendig som jeg ikke trenger. Naa tar jeg heller en større handling et par dager i uken, hvor jeg kjøper saa og si bare det som staar paa handlelisten. 

I tillegg, har jeg sluttet aa gaa paa puben hver uke. Tidligere var jeg paa quiz-kveld hver tirsdag, i tillegg til en tur fredag og/eller l
ørdag. Gaar fort noen hundrelapper hver gang da. Har prøvd aa bytte ut pilsen med trening, men det er ikke enkelt. 

Sitter og ser igjennom regnearket mitt naa, og ser at for de siste 4 ukene har jeg brukt under 1000 kroner uken, og at forbruk daler enda. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...