Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta oppkjøring om et par uker og vurderer å kjøpe bil nå. Mest fordi ingen jeg kjenner har mulighet til å kjøre med meg enten fordi de ikke har bil eller ikke kjører med automat. Tenkte at hvis jeg kjøpte bil nå har jeg i hvertfall muligheten til å øvelseskjøre med den frem til oppkjøring. 

Har sett på en Mazda 6 som jeg mest sannsynlig skal kjøpe http://www.finn.no/f...nnkode=58638048noe ala denne.

Jeg kjenner ingen som driver med bil eller har peiling på å kjøpe bruktbil.

Så spørsmålene mine er

Hvordan kjøper man en bruktbil? Bare drar man for å prøvekjøre den, snakker med eieren og hvis alt er ok så gir man pengene og drar? Er helt grønn så er et sikkert latterlig dumt spørsmål å stille. Må man ordne med forsikring på forhånd?

Og er denne bilen en grei førstegangsbil?

Det er en med lappen som skal være med å prøvekjøre for meg, det er bare at han er like grønn på dette som jeg hehe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre hjem på forrige eier's forsikring, eller ordne forsikring via telefon/nett  til forsikringsselskapet ditt før du kjører. 

Dere må skrive under på en del papirarbeid, skrive salgsmelding og kontrakt. Hvordan du vil betale avtaler dere, har dere samme bank kan der bruke straks-betaling, ikke alle godtar overføring ellers, spesielt i helgene da en kan avbryte betalingen.

Hvis du skal dra langt for å prøvekjøre og kanskje har tenkt å kjøre bilen hjem etter prøvekjøringen, sørg for at alt er klart på forhånd så slipper du overraskelser.

Ang. selve bilen, søk litt på bilen og se hva som er typiske feil du kan se etter. feks broom.no og utenlandske forum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fra http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering/ny-eiers-ansvar: Husk at du ikke kan bruke kjøretøyet før det er omregistrert og du har mottatt nytt vognkort.

Dersom du ikke har, eller kjenner noen som kan være med deg som har, god peiling på bil, bør du få en nøytral vurdering av bilen før du kjøper, som en NAF-test. Forumet her er fullt av bilkjøpere med uheldige erfaringer, som for mange kunne vært unngått med en skikkelig undersøkelse av bilen før kjøp. Dette hindrer selvsagt ikke kjøp, men gjør at pris kan justeres til et passende nivå i forhold til bilens tilstand. Selger skal opplyse om skjulte feil og mangler som h*n vet om, men det er det ikke alle (noen?) som gjør, og det er heller ikke alle selgere som har tilstrekkelig kunnskap til å ha god oversikt over dette. Som kjøper har du undersøkelsesplikt som du ikke kan oppfylle med mindre du har god peiling, og da vil du kunne komme uheldig ut dersom bilen skulle vise seg å ha feil som du burde oppdaget før kjøp. Dette kan være slitte dekk, bremseklosser/-skiver, drivakselmansjetter, endeledd, hjullager, småskader i karosseri, elektronikk som ikke funker, og annet som ikke er "skjulte" feil, men relativt åpenbare. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hvis du betaler bilen kontant der og da, så kan du kjøre den hjem. Omregistrering kan man ordne med at begge logger seg inn med bank-id på statens vegvesen. Her http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering/Salgsmelding

Sørg for å skrive en kontrakt. NAF sin er kjekk, kan lastes ned her: https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop-og-salgskontrakt/

Dersom du er uerfaren ville jeg kjøpt av en forhandler. De kan man lettere stille til veggs og reklamere på. Her er tillegg som jeg la til i kontraken til forhandler på en bil jeg akkurat har kjøpt, men som jeg ikke har fått prøvekjørt.

Kjøper har ikke inspisert eller prøvekjørt og forutsetter at:

Bilen ikke har problemer med motor eller gir
Bilen ikke bruker mer enn produsentens grenseverdier av olje
Bilen ikke har ulyder i forstilling og hjuloppheng
Alle brytere og pærer fungerer som det skal. 
AC kjøler som det skal (ca. 0 - 9 gr. ved utblås i kupe)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...