Spikspenna Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Et ganske sært konsept mellom meg og en venn, er at vi hver uke har utfordringer oss i mellom. Vi begynte med dette litt for å bli kvitt dårlige vaner og av ren kjedsomhet (?). Jeg tenkte at det skader vel ingen om jeg deler dette opplegget. Kanskje, er det flere som har bruk for det også? Uansett, så hadde jeg satt pris på dere hadde noen forslag til flere utfordringer som kan repeteres hver dag? Tidligere utfordringer Se en dokumentar Høre på et musikkalbum du ikke har hørt før Se en stumfilm Post minst 50 ord på et populært forum eller under en nyhetsartikkel Spille et nytt offlinespill på steam Se en film fra 2014 Se en eller flere TED videoer på tilsammen 30 minutter Se en film fra et land du ikke har sett før Les en wikipediaartikkel merket "utmerket artikkel" Gå en tur Skrive en bestemt sjanger på minst 300 ord Klare seg uten seng Klare seg uten vanlig tidsfordriv Oppholde seg på andre steder hvor man vanligvis ikke pleier å være Hør en podcast du ikke har hørt før Sende 100 snapchats hver dag Vi blir også enige om regler til punktene. Kan også legge til at ved siden av dette, så har vi faste rutiner som må gjøres hver dag. Her er disse rutinene. Stå opp tidlig Spise frokost Rekke jobb/skole Spise på jobb/skole Trene Holde rommet ryddig *En utfordring ala det som er nevnt over* Vi bruker en «delt-kryss-av-liste-app» som heter Wünderlist for å holde oversikt og rutinene må ''bevises'' over Snapchat. Føler jeg må legge til at dette ikke er en ''skrytetråd'', men vi sitter helt fast på nye utfordringer 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Artig konsept. Kunne egentlig tenkt meg å gjøre noe lignende, men har ingen kompiser jeg tror hadde joinet. Mange av disse er jo relativt harmløse og "enkle", f.eks. se en film osv. Men hva med å ha litt mer utfordrende ting, som å f.eks. prate med en fremmed hver dag? Gi et kompliment til noen hver dag, etc. Kanskje ikke ta helt av med dokumentasjonen, de færreste vil nok sette pris på at dere snapper dem. 1 Lenke til kommentar
Spikspenna Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Artig konsept. Kunne egentlig tenkt meg å gjøre noe lignende, men har ingen kompiser jeg tror hadde joinet. Mange av disse er jo relativt harmløse og "enkle", f.eks. se en film osv. Men hva med å ha litt mer utfordrende ting, som å f.eks. prate med en fremmed hver dag? Gi et kompliment til noen hver dag, etc. Kanskje ikke ta helt av med dokumentasjonen, de færreste vil nok sette pris på at dere snapper dem. Ja! Til nå vil jeg si at å klare seg uten seng (hvorav sofa, stressless osv. heller ikke var lov) og klare seg uten vanlig tidsfordriv (som er alt omtrent) har vært det tøffeste. Hehe. Men takk for svar! Sosiale utfordringer er jo gøyalt. Litt pinlig også, spesielt med tanke på dokumentasjonen. Jeg har notert det ned. Lenke til kommentar
Lomeus Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Kan forstå disse "utfordringene", er få ting der som jeg ser på som en utfordring, men de to du nevnte hadde jeg sliti med på en fridag. Og kanskje stå opp tidlig (ettersom jeg jobber turnus, med mange nattevakter blir det litt vrient). Noen utfordringer til dere: Lær dere enkle fraser/ord på et nytt språk (Hilse, si takk, navnet ditt etc). Undersøke et større problem og forklare det (et "problem" hver, som f.eks hva en konflikt i et land handler om, klima spørsmål etc). Lese alle dødsannonsene i lokalavisen Være høflig mot alle i online spill Klare seg på 50 kr dagen over en periode (1 uke f.eks). Drikke 3 liter vann daglig Hjelpe et menneske (tigger, gammel dame med varer osv) Bare noen teite forslag, men kunne gjerne testet dette selv. Skal høre med noen kamerater, men er ikke alltid like lett å få tiden til å strekke til i en travel hverdag. Lenke til kommentar
Spikspenna Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Kan forstå disse "utfordringene", er få ting der som jeg ser på som en utfordring, men de to du nevnte hadde jeg sliti med på en fridag. Og kanskje stå opp tidlig (ettersom jeg jobber turnus, med mange nattevakter blir det litt vrient). Noen utfordringer til dere: Lær dere enkle fraser/ord på et nytt språk (Hilse, si takk, navnet ditt etc). Undersøke et større problem og forklare det (et "problem" hver, som f.eks hva en konflikt i et land handler om, klima spørsmål etc). Lese alle dødsannonsene i lokalavisen Være høflig mot alle i online spill Klare seg på 50 kr dagen over en periode (1 uke f.eks). Drikke 3 liter vann daglig Hjelpe et menneske (tigger, gammel dame med varer osv) Bare noen teite forslag, men kunne gjerne testet dette selv. Skal høre med noen kamerater, men er ikke alltid like lett å få tiden til å strekke til i en travel hverdag. Jeg er enig i at en del av utfordringene ikke er så utfordrende, men det går litt på å gjøre ting man ikke gjør så ofte. Det kan jo være utfordrende i seg selv det også. Jeg liker virkelig forslagene dine! Spesielt det å drikke 3 liter vann daglig og 50-kroners punktet. Ja, gjør det. Premien vi har, er at taperen må spandere billett til fotballkamp, kinobillett o.l bare for å ha noe annet enn pengepremie. Uansett, så er det æren det står mest på Lenke til kommentar
Feh Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Artig konsept! Jeg liker spesielt de punktene nevnt i TS og Lomeus innlegg som går på faglig eller kulturelt stoff. TED filmer, wikipedia/vitenskapelige artikler, gjøre seg kjent med verdenskonflikter/politikk/historie, språk, musikk osv. Dette er ting som i lengden gir mye tyngde, og man får mye å prate om. Leve på 50 kr dagen har jeg gjort alt for mange ganger ufrivillig til at jeg gidder å gjøre med vilje Seriøst pain. Enig med Spikspenna. Det bør kalles utfordringer fordi det er ting vi sjeldent gjør ellers. Utfordringen ligger å i tilegne nye rutiner og muligens bryte noen eksisterende. Hiver på en jeg kom på i farta: - Bytte ut candycrush/angry birds/whatever med logikk/matte/hjernetrim spill. Slike spill er bevist å bidra til å bedre hjernekapasiteten og over tid ha en skjerpende effekt. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Noen av dere som tør å prøve dere på å klare dere med kun en slik i f.eks. 1 uke? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) Leve på 50 kr dagen har jeg gjort alt for mange ganger ufrivillig til at jeg gidder å gjøre med vilje Seriøst pain. Jeg lever på 200kr over en periode på 10 dager nå, min daglige utfordring hehe, det er ihvertfall billig Noen av dere som tør å prøve dere på å klare dere med kun en slik i f.eks. 1 uke? Vanskelig da man ikke kan bevise det uten snapchat Endret 4. mai 2015 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå