Gå til innhold

Hva var de verste tyske overgrep mot sivile før invasjonen av Sovjetunionen?


Anbefalte innlegg

Det stemmer at de vurderte å sende jødene til andre land. Som du nevner var Madagasker en del av denne planen. Jeg mener at de vurderte å sende dem til tidligere tyske kolonier, men dette ønsket ikke Hitler fordi det hadde blitt sølt tysk blod der - og jødene var ikke verdige dette.

 

Det finnes ikke nøyaktige tall for hvor mange som døde på grunn av Stalin. Fant et estimat som sier mellom 8 og 60 millioner mennesker. Fant forøvrig en annen hendelse; Great Purge. NKVD skjøt minst 700 000 mennesker. En historiker mener det var opptil 1.2 millioner mennesker som døde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet om Sovjetunionen drev med massedrap før Tyskland er et interessant spørsmål. Man kan se på den første femårsplanen til Stalin som førte til at flere millioner døde (fant ikke et eksakt tall), men usikker på om du vil telle dette med. Videre har du også Gulag, men disse var ikke "dødskamper" på samme måte som de tyske. Du har også flere hendelser. Den mest kjente hendelsen er vel Katyn-massakren, hvor 20 000 offiserer ble henrettet. Her drepte Vasily Blokhin egenrådig 7000 mennesker på 28 dager.

Ett ord: Holodomor.

 

En annen ting: Massemord er en ting, massemord med rasemessig begrunnelse noe annet. Stalin angrep "kulaker", nasjonalistiske grupper, samt søkte å kjøre visse nasjonaliteter såpass ned i dritten at de ikke ville ha praktisk motstandsvilje på noen tiår. (For dette har jeg riktignok ikke formelle sitater å legge frem, jeg bare gjør en kort analyse av hva hans politikk logisk må ha hatt som begrunnelse (utover en rent personlig sadisme, som da ville kunne gis utløp i forskjellige former, men som kan ha vært en vesentlig begrunnelse for hans valg av kommunismen som formell ideologi...).)

 

(Og rent sprogmessig: Jeg tror gjerne at Vasily Blokhin drepte så mange "egenhendig" (noe jeg leser som "ved personlig bruk av håndvåpen"), men at han gjorde det "egenrådig", tror jeg bare ikke...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...