Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

elektro automasjon oppgave

Anbefalte innlegg

Hei! har fått en oppgave fra skolen jeg har ingen aning hvordan jeg skal løse.. hadde satt pris på hjelp her. Oppgaven sier dette:

Det er et saktegående samlebånd hvor 3 arbeidere skal utføre hver sin operasjon på produktet når det passerer.

*Båndet skal kunne stopped ved hver operatør i 10sekunder.

*To sekunder før båndet starter automatisk skal en ringeklokke varsle operatørene 

*Størst mulig sikkerhet i anlegget

Noen som har peiling på hvordan jeg skal tegne dette i styre og hovedstrøm skjema? Og forklaring på hvordan det funker? Setter pris på alle svar! :)

Endret av EirikP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal det kunne stoppe, eller skal det stoppe automatisk? Skal du laget det som en relestyring eller skal det styres av PLS? Vedrørende hvilke sikkerhetstiltak som kreves er det vel spesifisert i IEC 60204-1 eller henvist til de gjeldende normer som gjelder. Generelt om sikkerhet kan man vel tenke seg at operatørene må ha fjernet hendene fra båndet før det starter, evt en form for tohåndsbetjening som sikrer at begge hender går klar fra arbeidsområdet før båndet starter. Isåfall ville jeg tenkt meg at man kunne brukt dette som startkriterie, aka *når alle hender er fjerner fra arbeidsområdet og operatør kvitterer for at jobb er utført skal båndet starte*. Isåfall bortfaller jo poenget med akustisk varsling og autostart.

Uansett, oppgaven spesifiserer vel at det skal starte automatisk, så da må du vel bruke fotoceller. For å oppnå god nok sikring må du benytte godkjente sikkerhetsanordninger type slike (http://leuze.com/en/deutschland/produkte/produkte_fuer_die_arbeitssicherheit/optoelektronische_sicherheits_sensoren/index.php) eller tilsvarende. Disse må benyttes mot godkjente sikkerhetsreleer eller sikkerhets PLS som er godkjente til bruk sammen med fotocellene og alt utstyret skal være tilpasset den aktuelle arbeidsoppgave og de farer som måtte oppstå.

På hvilket nivå skal oppgaven utføres? VG1, 2 eller 3? Det utgjør stor forskjell hva som kreves for å få oppgaven godkjent. Er det en VG1 oppgave kan jeg tenke meg at det er godt nok at du setter opp en enkel fotocelle som ser på tvers i forkant av båndet, mens er det en VG3 oppgave kan det kreves at du tenker grundigere gjennom sikkerhetstiltakene.

For å få båndet til å gå sakte kan du enten gire ned motoren og kjøre den på kontaktor, eller bruke frekvensomformer. Sistnevnte er nødvendig hvis du har behov for soft-start og soft-stopp.

Tenkt grundig igjennom oppgaven og bestem deg for hvordan du vil at resultatet skal bli i detalj. Dermed er det bare å begynne fra start: prosjekter og tegn motordriften, alle styresignaler, osv. Deretter kan du laste opp tegningene dine her så vi kan se på dem, rette dem og veilede deg. Men det er generelt dårlig stemning her på forumet for å gjøre ferdig komplette oppgaver basert på en løs funksjonsbeskrivelse.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg har holdt på med styrestrøm så unnskyld meg om jeg bommer litt her. I mangel på beskrivelse av anlegget så gjør jeg antagelser. 

1. Start med å seksjonere tegningen din med tall helt øverst. Det er enklere å referere til tegningen. 

2. I første seksjon (helt til venstre) så ser det ut som du har forsøkt å lage en form for holdekontakt til det jeg antar er tids-releet? Hva er tanken her og hvordan skal du klare å få spenning på K1 når det ser ut til at begge kontaktene i holdekretsen din ser ut til å komme fra hjelpekontakten til K1? 

3. I seksjon 2 (midten) starter du med en bryter som ikke har referanse til hva slags bryter det er eller hva den tilhører. Basert på symbolet så antar jeg at den kommer fra hjelpekontakten til en kontaktor/relee? 

4. I seksjon 2 ser jeg også at du har brukt hva jeg antar er 3 timer-styrte brytere. Er ikke dette tiltenkt som en forsinket utkobling? De tre bryterne har også samme nummerering?

5. I seksjon 3 (helt til høyre) starter du igjen med en bryter som man ikke vet hvor kommer fra. Dette antar jeg at er motorstyringen. Hva er tanken bak funksjonen her? Har du planlagt at du skal starte og stoppe anlegget med en nødstopp? 

Jeg ville nok kanskje forventet en funksjon -og utstyrs beskrivelse i denne oppgaven. Det kan hende jeg ikke tolker alt riktig, men jeg ser ikke at det er stort fokus på sikkerhet i dette anlegget. Hvordan skal for eksempel tilstanden til et anlegg være etter at man trekker ut nødstoppen eller hvordan skal man stoppe det normalt? Man bør kunne stoppe et anlegg uten å bruke nødstopp..? Hva skjer dersom operatør 1 trykker på stoppknappen, lar det gå 5 sekunder, for så å la operatør 2 trykke på stoppknappen? 

Lenke til kommentar

Du kan f. eks. sette opp et rele som ligger inne hvis alle nødstoppbrytere ligger inne (NC) og at man deretter trykker på en "resetknapp" (NO) for å legge inn releet. Så lager du bare en holdekrets. Deretter legger du inn ett NO kontaktsett fra nødstoppreleet som ett av startkriteriene for å starte kontaktoren som styrer motoren.

Lenke til kommentar

Dette bør være et eksempel på en oppgave som er tilstrekkelig komplisert nok til at det blir en del enklere å løse den som PLS oppgave enn som relestyring.

Med PLS så er det bare å koble opp inngenger og utganger og så legger man all "logikk og hendelser" inn i programmet.

Som PLS prosjekt så bør dette være hva man kan kalle for en "kurrant oppgave" men da må man i så fall starte i den enden.

Prinsippet bør være at spørsmålsstilelren legger fram løsningsforslag (slik som han allerede har gjort) og så mottar han de tips som behøves for at han i størst mulig grad skal kunne løse oppgaven selv.

Mitt tips er: PLS styrestrømsskjema, pls hovedstrømmskjema og PLS program.

ZelioSoft er gratis og man kan simulere hele oppgaven. 

Ellers mange gode ideer fra Salt-Skin over, synes jeg.

(Ett eller annet galt med linken så den må Googles.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...