Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagte gjenger på drivhjul

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med min gamle bil, og jeg tenkte jeg bare skulle høre om jeg på en eller annen måte kunne unngå å blakke meg selv på verksted.

Situasjonen er slik at de innvendige gjengene i ett av hullene på drivhjulet / hjulopphenget har (sannsynligvis) blitt for slitt, for jeg klarer ikke å feste den ene bolten til hjulet skikkelig. Jeg skrur den rundt og rundt, men den nekter å strammes, så jeg regner med at gjengene er gåen. 

Jeg har prøvd å bruke andre bolter, så det er ikke der problemet ligger.

Kan jeg fikse dette selv, og er det helt krise å kjøre med et hjul som kun er festet skikkelig med tre (av fire) bolter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er hølet for svært så er det desverre det.

Bytt nav/hjullager. Dyrt blir det. Åssen bil?

Har du bare 3 av 4 bolter så er det kjøreforbud. Blir du stoppa i teknisk langs veien tar dem skiltene dine. Ellers har jeg sett manglende bolt(3/4) flere ganger og det har aldri falt av noe hjul. Så kritisk er det ikke.

Jeg ser ikke på Helicoil eller sveise en mutter på baksiden som en godkjent løsning. Kanskje borre/gjenge opp å sette i en større bolt, men jeg har ikke troa. Kanskje man kunne slått inn en pinnebolt fra baksiden å konvertert til mutter?

Gjør bolten stygg i gjengene, saus det inn med locktite å slå den inn. Da ser det hvertfall greit ut inntil videre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...