Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybegynner - dekkskifte!


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som vi er godt inne i perioden for dekkskifte, så har jeg som nybegynner noen generelle spørsmål til dere mer erfarne der ute!

Det er flere spørsmål nedover her, så jeg håper dere har tålmodighet! 

På min bil har jeg ikke fire like sommerdekk, men jeg har to dekk i ett merke, og to dekk i et annet merke. En venn av meg fortalte meg at jeg bør sette de dekkene som er like på samme aksling, men jeg begynte da å lure.

Han forklarte det på en slik måte at jeg burde montere høyre foran til venstre bak, og vice versa, men jeg begynte å lure på om dette stemmer? Jeg tenkte at hvis dekkene skal kobles på samme aksling, så må de vel kobles ovenfor hverandre? Altså høyre foran og venstre foran?

Eller skal dekkparene monteres "diagonalt"?

Jeg lurer også på hvordan man skal velge hvilket dekk som skal monteres hvor (skal skaffe merkelapper før neste skifte). Når man har fire (omtrentlig) like dekk, hvordan vet man hvilket dekk som skal monteres fram eller bak og på hvilken side? Ser ikke at det står noe om dette på dekkene. 

Er det slik at de som er minst slitt skal monteres fram på bilen? Dette må vel i så fall kun telle dersom bilen har forhjulsdrift, eller?

 

Neste spørsmål: 
Når man kjøper (bestiller) nye dekk + felger, hvordan skal man da gjøre det med sjekking av lufttrykk? Skal man følge instruksene som følger med dekkene, eller skal man følge manualen til bilen?

Og så til slutt (pust lettet ut):
Er det verd å kjøpe og bruke en muttertrekker, eller er det like greit å knote med et hjulkryss?

 

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Like dekk foran, like dekk bak.

 

Det er vanlig å bytte om diagonalt for å få mest mulig jevn slitasje. Så kan du jo alltids måle mønsterdybden og se om det er stor forskjell i slitasje.

Noen dekk er retningsbestemte (merket på dekket, kan også noen ganger ses ut fra mønsteret), og da kan du ikke bytte diagonalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvordan man skal velge hvilket dekk som skal monteres hvor (skal skaffe merkelapper før neste skifte). Når man har fire (omtrentlig) like dekk, hvordan vet man hvilket dekk som skal monteres fram eller bak og på hvilken side? Ser ikke at det står noe om dette på dekkene. 

 

Er det slik at de som er minst slitt skal monteres fram på bilen? Dette må vel i så fall kun telle dersom bilen har forhjulsdrift, eller?

Framdekk slites fortest uansett, og det er fremme du vil ha mest grep siden framhjulene både styrer bilen og har den største bremsekraften uansett om du har fram- eller bakhjulstrekk. Jeg monterer alltid de minst slitte dekkene foran.

 

Neste spørsmål: 

Når man kjøper (bestiller) nye dekk + felger, hvordan skal man da gjøre det med sjekking av lufttrykk? Skal man følge instruksene som følger med dekkene, eller skal man følge manualen til bilen?

Fyll lufttrykket som står i manualen eller i merkelappen på døren på bilen.

 

Og så til slutt (pust lettet ut):

Er det verd å kjøpe og bruke en muttertrekker, eller er det like greit å knote med et hjulkryss?

 

Med mindre du driver med racing, drifting eller annen bilsport som gjør at du må bytte flere hjulsett til dagen er det ingen vits i en muttertrekker.

 

Og vær så snill å ha på kobberfett/kobberspray på hjulboltene, og ikke hopp på hjulkrysset når du skal stramme. ;)

Endret av Benny
Lenke til kommentar

 

Og vær så snill å ha på kobberfett/kobberspray på hjulboltene, og ikke hopp på hjulkrysset når du skal stramme. ;)

 

 

En momentnøkkel skader det jo ikke for en nybegynner å ha (denne "knekker" når du når riktig tilstramming). 

 

Husk å stramme til boltene etter 3-4mil. Da vil du kjenne om du skrudde til for dårlig første gangen. 

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer også på hvordan man skal velge hvilket dekk som skal monteres hvor (skal skaffe merkelapper før neste skifte). Når man har fire (omtrentlig) like dekk, hvordan vet man hvilket dekk som skal monteres fram eller bak og på hvilken side? Ser ikke at det står noe om dette på dekkene. 

 

Er det slik at de som er minst slitt skal monteres fram på bilen? Dette må vel i så fall kun telle dersom bilen har forhjulsdrift, eller?

Framdekk slites fortest uansett, og det er fremme du vil ha mest grep siden framhjulene både styrer bilen og har den største bremsekraften uansett om du har fram- eller bakhjulstrekk. Jeg monterer alltid de minst slitte dekkene foran.

 

I tillegg til hva Benny allerede svarte på;

Dersom man har like dekk (samme merke osv), så pleier det å være indikert PÅ dekket om disse er retningsbestemt eller ikke. Som oftest i form av "Rotation <pil i rulleretning>". Ikke alle dekk har dette dog.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Rotasjonsretning er mer vanlig på vinterdekk enn på sommerdekk, men vanlig på high performance-dekk for sommer også. Enkelte dekk er også merket med Inside og Outside, som viser at mønsteret er asymmetrisk, men ikke retningsbestemt. Asymmetriske dekk er aldri (lite forbehold her?) retningsbestemt.

Lenke til kommentar

Har muttertrekker selv. Enklere og raskere å bruke enn et hjulkryss. Trenger ikke å koste så mye, men når man først har det så er det en fordel. Bytter hjul på 7 biler hver sesong. Du klarer deg helt sikkert fint med hjulkryss. :)

Lenke til kommentar

Ser at alle som har svart her har svart på det du spør om, så jeg kan jo dele min metode for å skiftedekk.

 

1. Klargjøre dekkene

Her finner jeg fram dekkene å inspiserer de. Jeg merker aldri mine dekk. Dersom man har to foskjellige typer skal de på samme aksling. Dersom dekkene har rulleretning spesifisert på dekket må denne følges. Ellers kan man sette dekkene hvor man vil, men jeg bruker NAF sin anbefaling om å sette de beste dekkene framme, uansett om det er FWD, RWD eller AWD. Deretter legger jeg dekkene der jeg vil ha de, ett i hvert hjørne av bilen.

 

2. Løsne dekk

Her bruker jeg latmannsarm for å løsne boltene. Det er en fordel å gjøre dette mens bilen fortsatt står på bakken.

 

3. Løfte opp bilen.

Her er det en klar fordel å ha en garasjejekk, men man klarer seg med bilens orginale.

 

4. Skru av boltene

Her bruker jeg skralle/kryss/muttertrekker, alt ettersom hva som er tilgjengelig.

 

5. Inpiser

Se at alt er greit. Bremseklosser, bremserør, dempere, mansjetter osv.

 

6. Skru på nytt dekk

Her bruker jeg skralle/kryss/muttertrekker, alt ettersom hva som er tilgjengelig.

Husk momentstav ved bruk av muttertrekker!

 

7. Sett bilen litt ned, slik at bilen har litt vekt på dekket.

Stram sikkelig med skralle/kryss/muttertrekker/momentstav, alt ettersom hva som er tilgjengelig.

 

8. Sett bilen helt ned

Kontoller strammingen

 

9. Gjenta punkt 2-8 til du er ferdig.

 

10. Kjør bilen noen meter frem/tilbake

Kontroller strammingen

 

11. Kontroller luft

Riktig dekktrykk står i førerdøren/tanklokket. Dersom du endrer dekk til annen dimmensjon enn det som er oppgitt skal det være ganske mye forskjell i dimmensjon før dekktrykket som er oppgitt for din bil trengs å justeres.

 

12. Kjør noen mil

Kontroller strammingen

 

Hvis du bruker skrutrekker/momentstav må du finne ut hvor mange Nm din bil skal ha på boltene, men som regelt er det bra med 110Nm.

 

Mulig jeg er litt overivrig med å kontrollere strammingen av boltene, men jeg opplevde en gang att ett dekk holdt på å falle av på en bil jeg hadde eid i en uke. Etter det har jeg fått angst.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tillegg til pkt 5: Støtt bilen med noe foran og bak hjulene på motsatt side av der du arbeider. Sett bilen i fri/N, ta av håndbrekk, og roter hvert enkelt hjul når det er jekket opp. Sjekk at hjulene roterer lett og uten lyder, vær obs på tregheter, skrapelyder fra hengende bremser og romlelyd/slark fra hjullager. Ta tak i hjulet både foran og bak, og over og under, og kjenn etter slark. Slark kan oppstå i foringer, bærekuler, endeledd og lager, og det er som regel lett å se hvor det slarker når du har fått av hjulet. Se også at fjærer er i orden, de kan ofte knekke, ved at de mister en bit i den enden som ligger ned i nedre skål. Her samler det seg ofte skitt og salt, som tærer på nedre del av fjæren.

Lenke til kommentar

Om dekkene er av forskjellig fabrikat spiller ikke så stor rolle. De skal ha "tilnærmet samme egenskaper". Du skal ikke ha et sommerdekk og et vinterdekk på samme aksel eller to dekk med forskjellig dimensjon. Men det kreves ikke at dekkene skal ha fått nøyaktig like mange poeng i Motors dekktest...

 

Også dekk uten merket rulleretning blir preget av rulleretningen når dekket kjøres med. Å krysskifte dekk var noe man gjorde i diagonaldekkenes dager for 50 år siden. Nå anbefales det at når et dekk først har vært brukt på venstre side av bilen, skal det alltid sitte på venstre side. Å bytte mellom venstre foran og venstre bak er OK. Ditto på den andre siden.

 

De lærde strides om man skal ha best dekk foran eller bak. Man trenger kanskje best grep framme, det er der man styrer og har mest bremsekraft. Men dersom dekkene bak har vesentlig dårligere grep enn på forhjulene, kan man få en overraskelse på glatt føre ved at bakhjulene slipper før forhjulene ved bremsing eller sving. Det er bare gøy hvis man har øvd på det sånn som rallyførere, Volvo-240-rånere eller Jeremy Clarkson. For forsiktige folk med bil med forhjulstrekk og særlig om den er gammel uten ABS og ESP, bør dekkene bak ha minst like godt grep som dekkene framme.

Lenke til kommentar

Kan også være lurt å sjekke trykket før man gjør noe, tilfelle det er så lite at man ikke bør kjøre med dem (til bensinstatsjon).

Ja. Mitt triks der er å løfte hjulet så undersiden av sirkelen er i knehøyde og slippe det i bakken. spretter det nesten like høyt opp som til høyden jeg slapp det fra, så er det nok luft til å sette det på og med god margin kjøre til bensinstasjon for å sjekke trykket.

 

Det er også lurt å sjekke trykket på dekkene som sitter på bilen før man tar dem av. Er trykket OK, så er det sannsynligvis tett nok til å klare lagringa fram til de skal på igjen. Er det derimot allerede litt slapt når man legger det bort, er det stor sjanse for at det er ennå slappere når man skal sette det på igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...