Bruker87 Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Hei, jeg kjøpte en komplett PC for en liten stund siden og nå har vannkjøleren streiket, det er en lukket vannkjøler fra Cooler Master (Seidon 120v). Jeg satt og spillte så begynte hovedkortet å hyle, jeg reboota PCen og gikk inn i BIOS, der så jeg CPU temperaturen lå på rundt 80 grader og steg RASKT. Jeg prøvde å bytte til en annen kontakt på hovedkortet og da virket den i noen få dager(flaks?), så prøvde jeg å bytte til enda en kontakt med det hjalp ikke, ei hjalp det å sette den tilbake til den orginale kontakten. Så googlet jeg rundt og så noen andre tips: løse opp skruene litt, avmontere hele kjøleren og montere den på igjen(flere ganger), sjekke at kjølepasta er på, sjekke at vifta går(det gjør den), sjekke at lyset på kjøleren lyser(det gjør den også). Så leste jeg en plass at man kan kjenne temperaturen og vibreringen på vannslangen om den fungerer, er dette sant? Jeg har aldri hatt noe annet enn viftekjølere før og vet ikke om dette stemmer, er det hvertfall så man kjenner det lett eller må man ha "trente hender"? For jeg kjente ingen vibrasjon og bare vanlig romtemperatur på slangene. Jeg har nå byttet til vifta som følger med CPUen så PCen fungerer, men den bråker noe fælt og ligger på ei 20-25 grader varmere enn med vannkjøleren. Er det noe håp for å fikse kjøleren eller må jeg inn i returhelvette? Håper hvertfall jeg slipper å sende inn hele PCen, men jeg har uansett bare dårlig erfaring med returer av PCdeler, håper Komplett er en annen historie enn de forrige jeg har brukt. Burde jeg hvartfall la være å si at jeg har tukla inni PCen(etter den sluttet å fungere)? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Høres ut som pumpa ikke går. Behold den gamle CPU-kjøler på, koble så 3pin fra Seidon-kjøleren til HK og sjekk i BIOS om det er noe RPM på den header'n. Hvis det står 0rpm er kjøleren død. Spør komplett (hvis det var der du kjøpte) om du kan bytte bare kjøler (opprette RMA). Tviler på det, Komplett sine PC'er er hvis litt knotete ved feil på 1 komponent har jeg hørt .. Endret 3. mai 2015 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Koblet på vannkjøleren for å sjekke RPM i BIOS og kjøleren dundret og gikk, nå er den koblet på CPUen og holder stødig 35 grader Et par grader varmere enn før men det er vel takket være været ute som varmer opp rommet og kanskje litt klusset kjølepasta men det er vel ikke en merkbar forskjell i ytelse likevel så jeg skal ikke klage. Litt bekymret for at det kan være kontakt men skjer det igjen så får jeg vel bare sende den tilbake og håpe de på Komplett ikke er helt nazister, jeg gidder hvertfall ikke å demontere/montere den 5 ganger igjen hver gang det skjer, takk for svar Kyrre =) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Hvis du får problemer igjen kan det være pga problemer med header på HK (gitt at det ikke er noe synlige skader på kabelen da). Du kan da forsøke å kjøre den direkte mot PSU vba en 3pin til molex adapter. Du vil jo da ikke kunne monitorere RPM lenger (og må nok disable "CPU Fan Error" i BIOS), men du kan jo monitorere CPU temp fortsatt og sette det opp slik at PC automatisk slår seg av hvis CPU temp blir for høy. Kanskje det er mer stabilt ved å koble den direkte mot PSU. Det som var tanken min Fint det ordnet seg iallfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå