cbcb Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 er det noen som vet om et firma som heter "myth" som ripper spill? hvis du vet om en internettside jeg kan få litt informasjon om firmaet så skriv det her? Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 MYTH er en stor organisasjon som driver med ulovligheter av ymse slag. Mest ripping av spill, og slikt. Dersom du kjenner noen som kansje har et nedlastet MYTH-rippet spill, kan du spørre han om det ligger en *.NFO fil eller liknende (MYTH.NFO?) Der ligger det info om dem, men ikke noe om hvor man får spillene fra. Men vær varsom, dersom du roter deg bort i denne gjengen, kan du risikere å begå ulovlige handlinger før du vet ordet av det, og havne i trøbbel. Så jeg vil anbefale alle her på forumet å være forsiktige dersom dere kommer i kontakt med noen som har med MYTH å gjøre. Jeg kjenner ikke til de, men jeg har sett et slikt spill en gang. Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Myth er ikke noe firma. Myth er en 'gjeng' som rip'er spill osv. Sammen med en del andre så kalte organisasjoner på nettet utgjør de i dag hovedtyngden bak cracking og ISO distribusjon av spill og programvare i dag. 99% av det de holder på med er med andre ord ulovlig i de fleste land, blant annet Norge. Om du ikke har fått det med deg kan jeg (som vanlig bruker av forumet) opplyse at slike warez relaterte emner ikke diskuteres her på HW.no sitt forum. Som vanlig kutyme er aksepteres det sef. av de fleste. Rune. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Denne tråden er under oppsikt, hvis det postes linker eller lignende til warez sider blir tråden stengt. _________________ Erik Jørgensen Gamer.no [ Denne Melding var redigert av: Macint0sh på 2002-02-22 17:58 ] Lenke til kommentar
shahin Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-22 16:46, cbcb skrev:er det noen som vet om et firma som heter "myth" som ripper spill? hvis du vet om en internettside jeg kan få litt informasjon om firmaet så skriv det her? Er det noen spes. informasjon du er ute etter? Jeg selv har vært intressert i å vite mer om disse gruppene, rett og slett siden jeg synes det er spennende å høre om folka og hvordan de jobber, og spes. hvorfor de legger tusenvis av timer i dette. Har bl.a. sett et prog. om det på tv, sinnsykt spennende. De ikke har no kontaktinfo (som oftest) hvis det er det du trenger, sier jo seg selv at de ikke sprer navnet sitt rundt når microsoft og andre sværinger er ute etter dem... Mail meg eventuelt, vi får jo respektere at moderatorne ikke liker å SNAKKE om warez på dette forumet... Ellers kan du prøve å spørre på IRC (Undernet, EFNet e.l.), kanskje noen kan hjelpe deg. Kan ikke skrive kanalnavn, pga. punkt 5 under retningslinjene for dette forumet (at hw.no bryter med dette punket selv får bli deres sak og kan disktuteres i flere andre tråder). Lykke til med å finne info om dem. _________________ || Shahin aka. stratcast || XP1800@XP2000+ speed (1725Mhz) 2 x WD 80GB, Midiman Delta 1010 Studio lydkort, Asus A7V266-E, Acer Travelmate 527 850Mhz Laptop, Matrox G450 Dualhead, 2 x 15" LCD, Asus GF2GTS 32MB. [ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-02-23 06:37 ] Lenke til kommentar
TST Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 06:30, shahin skrev:Mail meg eventuelt, vi får jo respektere at moderatorne ikke liker å SNAKKE om warez på dette forumet... Det er ikke noe problem at det diskuteres warez generelt. Grensen går omtrent der hvor folk gir ut informasjon som hjelper andre med å piratkopiere. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 MYTH er en såkalt cracke-gruppe. For å få tak i disse, i seg selv harmløse, .nfo-filene, kan man besøke http://www.isonews.com Ingen info der kan lede direkte til nedlasting av spill, programmer og så videre... Men man kan få et bilde av hva som finnes der ute... Åltså, ikke i seg selv ulovlig, såvidt jeg vet. På den sida kan du lese om MYTH og lignende. (Ikke ban/kick meg!) Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Disse warez gruppene har også fascinert meg i lengre tid. Hvem er disse folka, hvor holder de til, hva er filosofien bak det de holder på med osv. Mye av den informasjonen jeg har funnet om disse gruppene på nettet er veldig sprikende. Du har spilleutviklerne og spilleutgiverne sine egne svartmalings sider der alt er veldig sort hvit. Så har du sider som indirekte støtter disse gruppene med å si at opphavsrettslover ikke fører noe bra med seg, anarkistisk ideologi m m. Dessverre er det veldig liten info å finne som legger seg sånn noen lunde midt i mellom. Men en del objektiv info (mener jeg subjektivt?) har jeg nå klart å rote frem gjennom snart 7 år på nettet. Disse gruppene det her er snakk om er så og si umulige å komme i kontakt med om du ikke har noe å bidra med selv. Du må enten ha kunnskap som gjør at du kan være med og rippe og cracke spill, eller ha en jobb som gjør at du kan få tak i spillene og programmene svært raskt etter utgivelses datoen (helst før). Du kan også komme i kontakt med dem om du disponerer en ftp server med svært rask linje/kapasitet de fritt kan bruke. Og da mener jeg rask! Disse gruppene skryter aldri offentlig av det de gjør, og du vil aldri finne personer fra disse gruppene på offentlige forum som svarer deg på spørsmål eller for den sak skyld poster at de nå har klart å ripe et nytt spill osv. For de som er aktive på bl.a Isonews og fg4a sine forum kan jeg opplyse om at gutta som bl.a. kaller seg for Razor og flt ikke har noe som helst med disse gruppene å gjøre, men det har vel de fleste sikkert forstått. De fleste grupper –jobber- også internasjonalt, der personer ikke har mer kontakt seg i mellom en et nick name på irc og en e-mail adresse. Men en av de største gruppene er faktisk ren tysk. All kommunikasjon foregår på tysk og kun nfo fila blir oversatt og da utgitt på engelsk. Mange tror at det er unge personer som sitter på gutterommet og holder på med dette. Sannheten er at disse personene er førstehands programmerere med svært bra jobber, ofte svært resurs sterke. Så kan du spørre om hvorfor de gjør dette. Tro det eller ei, det er rett og slett for spenningen og utfordringen sin del. Noen holder på med dette pga ideologiske overbevisninger, men de er i mindretall. Det verserer også rykter om at noen av gruppene først slipper spillene og programmene de har cracket på ftp servere hvor personer må betale et mindre pengebeløp for å få access. Her blir spillet eller programmet liggende i tre døgn før det slippes på det som kalles for tagga ftp servere og/eller programmer som eDonkey, da tilgjengelige for allmennheten. Dette skal forklare den egentlige grunnen for at de holder på med dette, nemlig økonomisk vinning. Har jeg ikke så stor tro på det. Grunner er at jeg aldri har verken sett eller blitt tilbudt en slik 'ordning'. Og som oftest er spill og programmer klare til nedlasting kanskje to dager etter at Isonews har meldt at spillet er sluppet (release date i nfo fila osv), av og til samme dag som det er releasa . En annen grunn er at mange av gruppene gjør et stort nummer ut av at de ikke har noen som helst økonomisk gevinst med slike utgivelser. Og... en tredje grunn: Hvem klakker visakort-nummeret sitt inn for full blotting til disse gutta. Ok, det finnes andre måter å betale på. Uansett hva personer måtte mene om dette er det og blir ulovlig. Spillebransjen selv mener at de fleste land ikke tar piratkopiering og nedlasting av spill og programmer fra nettet alvorlig nok og peker på at dette er en av de største økonomiske vinningsforbrytelsene som finnes i dag. De mener også at det er helt feil at de må –ta saken i egne hender- for å få stoppet dette. De mener det blir det samme som om alle skulle begynt å etterforske selv om du hadde blitt utsatt for noe kriminelt. Personlig mener jeg allikevel at det er stor forskjell på å stjele bensin fra naboens bil og det å for eksempel pirat kopiere et spill, som noen her på forumet tidligere har trekt paralleller i mellom. Taps tallene pc-spillebransjen presenterer er også noe overdrevet. Andre mer realistiske tall viser at kun 10-20 % av de spillene som blir ulovlig kopiert eller lastet ned fra nettet ville blitt kjøpt. Dette fordi piratkopiering og nedlasting av spill og programmer i dag foregår i studentmiljøer og hos unge personer generelt. Dette er resurs svake personer med lite penger som uansett ikke hadde kjøpt spillene og programmene. Et par ord om Bill Gates og Microsoft. Mesteparten av piratkopieringen av Microsoft sine produkter skjer som nevnt over i unge miljøer. Dette er neste generasjons kjøpere til Microsoft sine produkter. Ved å lage programvaren langt mer kopierings beskyttet vil/kan det bli en masseflukt fra Microsoft. Alternative operativsystemer som Linux osv (og flere vil komme, vær du sikker) vil skyte fart. Dette er Microsoft smertelig klar over. Mange av dagens studenter og ungdom vil komme til å sitte i lederposisjoner hvor bl.a. valg av programvare for både store konsern og mindre foretak skal kjøpes inn. Når personene som skal avgjøre dette har brukt Microsoft sine produkter siden sin første datamaskin, er ofte ikke valget så vanskelig. Disse personene vil også en dag ikke ha denne tilgangen til piratkopierte programmer (det vi kaller for å bli voksen) når de igjen skal kjøpe seg pc og kanskje nytt operativsystem. Det er ikke uten grunn Microsoft ikke lager all verdens baluba av dette piratkopierings styret. Får håpe noen nysskjærige sjeler ble litt klokere av dette. Og som jeg pleier å si når personer stiller spørsmål som: Hvorfor vet du så mye om dette ulovlige greiene her? Svar er alltid: Har aldri vært på månen men vet at den ikke er laget av ost :smile: Rune. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå