Gå til innhold

Den perfekte nettleseren...finnes ikke? (Android 5.0)

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg:

- Startfliser - så mange som jeg selv vil ha

- Stabil og rask surfing

- Stor eller individuell cache

- Fanebasert nettleser

- Solide privatsfæreinnstillinger

Til nå har jeg brukt Opera, som passer best. Den kræsjer veldig mye, og nå er den helt konka og vil ikke en gang starte. Men jeg har 25 startfliser/hurtigstartknapper, slik at jeg slipper å skrive inn URLer. Den er også rask.

Firefox er sabla tregt og det finnes nettsider der man ikke kan logge seg inn (ttac.com) eller som ikke vises korrekt (aliexpress.com). Noen ganger virker ikke lenker før man oppdaterer/laster siden inn på nytt. Kun 6 startfliser mulig. Men veldig pen å se på.

Ghostery har fantastiske anti-tracking-muligheter, er stabil, middels rask, men har en del issues med innlogging. Til tross for delvis eller helt avslått tracking på Disqus, kan man ikke logge seg inn der på en måte som tillater skriving av kommentarer. Ingen startfliser.

Chrome er rask og smidig, men litt i enkleste laget. Ingen brukbar startskjerm, og man er pent nødt til å blotte seg for Google. Usj.

Jeg har ennå ikke prøvd Dolphin og CM browser, ei heller ikke Safari eller noe av de mer obskure tilbudene. Noen her som er litt i samme situasjon som meg og har anbefalinger? Mitt alternativ er å slette Opera og så installere det på nytt. Tungvint å få alle flisene på plass igjen, men jeg ser ingen andre alternativ til å få nettleseren til å virke igjen; og dessuten var  jeg ikke så voldsomt fornøyd med den heller. Alt er oppdatert og skal fungere etter plan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med å finne den perfekte nettleseren selv, men har andre, og i teorien enklere, kriterier. Har hatt HTC- telefoner, der nettleseren har mulighet for text reflow ved zoom slik at man slipper å scrolle sideveis for hver linje, og for å overstyre låsing av zoom. Det er mange nettlesere som støtter sistnevnte, men hittil har jeg bare funnet Opera som faktisk har fungerende reflow. Den har imidlertid ikke noe valg for å overstyre zoomlås (jeg ønsker enhver UX-designer som mener det er en god ide dit pepperen gror)

Lenke til kommentar

Zoomlås betyr at du ikke får lov til å zoome inn eller ut på siden. Kjempeflott når teksten ser ut som fluelort.

Edit: Eksempel på nettsted som ikke lar deg zoome er expert.no

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Ah, interessant! Zooming inne på Firefox er latterlig dårlig, det er som å zoome i et bilde som så blir uklart og pikselert. Tar litt tid, så lastes siden på nytt i bakgrunnen og alt blir skarpt.

Puffin liker jeg rent optisk, mange muligheter her. Antar at all reklamen blir borte i betalversjonen? Også trengte denne litt ekstra mange tillatelser, noe som jeg synes er litt ubehagelig. Treg er den også, er ofte vanskelig å få den til å reagere på klikk (kommer bare en ring). F.eks. bruk av Disqus, som ser ut til å være trøblete for mange nettlesere, er tungvint til umulig i Puffin.

...jeg vil helst ikke falle tilbake på at Opera allerede var det beste valget. Kan det virkelig være så frustrerende?

Lenke til kommentar

Opera er det beste, raskeste og enkleste etter min mening. Og skal man ha flash kan man laste ned Dolphin. Men Opera er overlegen Dolphin i bruk mener jeg.

Tror det er flere versjoner av Opera for Android nå, du kan sjekke hva du kan laste ned fra markedet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...