Gå til innhold

laptop koblet opp mot ekstern skjerm, uventet resultat!

Anbefalte innlegg

hei

Kan det at jeg har koblet opp min bærbare datamaskin opp mot min eksterne IPS eizo skjerm ha noe som helst å si for resultatet jeg får på eizo skjermen? Kan den bærbare datamaskinen påvirke den stasjonære skjermen på noe som helst måte, når det kommer til bildekvalitet(kontraster, farger osv) ?

Den eksterne eizo skjermen, er koblet opp til laptopen via dvi, som igjen er koblet til en minidisplay adaptor, som er koblet til laptopen.

Årsaken til at jeg spør, er at etter kalibrering( med i1 display pro), så er resultatene omtrent identisk på begge skjermer,  men hadde derimot regnet med å få litt høyere kontrast ratio på eizo skjermen, som er en matt IPS skjerm, modell  flexscan ev2436w : http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_ev2436w.htm

Etter kalibrering, så får jeg en kontrast ratio på rundt 700:1, men i følge omtaler, så skal den ligger på mer rundt 1000:1. Eller kan det bare være at i1 display pro kalibrer skjermen for å ikke gi "for mye" kontraster, slik at bilde matcher utskrift mest mulig?

Kan jo også nevne at skjermen på min laptop(dell xps 15 502x) er relativt god og kan sammenlignes med macbook pro skjermen på kvalitet, men med litt mindre/dårligere sort nivå!

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan den bærbare datamaskinen påvirke den stasjonære skjermen på noe som helst måte, når det kommer til bildekvalitet(kontraster, farger osv) ?

DVI er et digitialt interface og da burde ikke skjermkortet ha noe å si for kontrast osv. Jeg kjenner ikke ditt kalibreringsutstyr så det må noen andre svare på, men kan det være at programvaren er statt opp for å matche kontrast på de to skjermene (høres ikke veldig sannsynlig ut). Synes over 1000:1 reelt er ganske høyt på en IPS, men ser at det er det tftcetnral har målt og oppfatter de som seriøse testere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...