Anterialis Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Hei, jeg holder på ta BE-lappen, og i den forbindelse lurer jeg litt på dette med friksjonskoeffisisenten. Jeg vet at lasten må sikres med minimum 100% av lastvekt i fremoverretningen, og 50% av lastvekten til siden og bakover. Med sikring, tolker jeg det som at det sikres mot glidning. Dersom jeg frakter en firkantet kloss på 1 tonn, må klossen sikres (mot glidning fremover) med reimer som tåler 1 tonn. Men hvor kommer friksjonskoeffisienten inn? Og spennstyrke? Er det slik at dersom klossen står på is, må lasten sikres med 1 tonns overfallsreimer med spennstyrke 1 tonn fra å skli fremover, men dersom koeffisienten er 0,5, trenger jeg kun sikre lasten med reimer som tåler 1 tonn med spennstyrke 500 kg (fordi friksjonen i underlaget holder tilbake 500kg)? På forhånd takk fra en med BE-oppkjøring i morgen! Endret 3. mai 2015 av Anterialis Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Du har forstått det rett, jo meir friksjon det er mellom lasta og lasteplanet, jo mindre sikring i form av reimer, låsing, osv treng du. Men i praksis så forskjellane i friksjonskoeffisenten såpass små at du eigentleg kan sjå vekk ifrå den når du skal sikre lasten med god margin. Der friksjonen, eller mangel på friksjon har størst praktisk betydning er der lasten kan skli eller rulle. I eksemplet med å sikre ein kloss på is så blir det då mykje viktigare at reimane er festa slik at klossen ikkje kan vriast ut av posisjon og dermed løsne. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Men hvor kommer friksjonskoeffisienten inn? Og spennstyrke? Er det slik at dersom klossen står på is, må lasten sikres med 1 tonns overfallsreimer med spennstyrke 1 tonn fra å skli fremover, men dersom koeffisienten er 0,5, trenger jeg kun sikre lasten med reimer som tåler 1 tonn med spennstyrke 500 kg (fordi friksjonen i underlaget holder tilbake 500kg)? Friksjonskoeffisienten er et mål på hvor stor vannrett kraft, i forhold til den loddrette kraften (la oss si vekten, for enkelhets skyld) som trengs for å flytte klossen. Med en koefissient på 1 må du trekke/skyve med ett tonns kraft for å flytte en kloss på ett tonn, altså er friksjonen i seg selv sikring nok. Er koeffisienten på 0,5, så blir nødvendig kraft for å flytte klossen lik vekten *0,5, altså bare 500kg. Eller for å regne andre veien kan vi sette opp en ligning: X*0,5=1000 > X=1000/0,5 > X=2000 Dette viser at her må du trykke klossen ned mot underlaget med totalt to ganger sin egen vekt, altså ett tonn (ikke 500kg! edit: men strekker du stroppen rett bakover stemmer det at den må holde igjen 500kg.) med stropper, i tillegg til det tonnet den selv veier for å oppnå like sterk friksjon. Eller med en koeffisient på 0,25 må du "spenne ned" med totalt 4x klossens vekt; 3 tonn spennkraft pluss 1 tonn vekt. Er friksjonen lik null, (det er den aldri, selv ikke på våt is, men den kan være nokså nær...) så vil man ikke kunne hindre klossen i å bevege seg uansett hvor hardt man trykker ned mot underlaget; da må man stroppe slik at selve stroppene går ut (mer eller mindre skrått) i forskjellige retninger, i stedet for å trykke loddrett ned. Da må stroppen som går fra klossen og til hengerens bakkant holde 100% av klossens vekt, og de andre stroppene (forover og sideveis) holde 50% av vekten. Endret 3. mai 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Gode forklaringer! Og takk for siste to avsnitt Inge Rognmo! Meget god forklaring på overfallssurring. Med Koeffisient på 0,25 kan man altså enten overfallsurre med 4 tonn, eller grime/direktesurre med 1 tonn (dersom jeg har forstått korrekt?). Takk! En annen ting jeg lurte på vedr. samme problemstilling: Jeg lærte på BE-kurset at så lenge lasten er låst mot fremre vegg, trenger den ikke sikres ytterligere mot glidning fremover. Det jeg ikke helt skjønte, og som jeg spurte om uten å få et godt svar, er at fremveggen på tilhenger vel ikke tåler allverdens? Jeg forstår at fremveggen hindrer lasten i å gli, dermed gjelder friksjonskraften + styrken på veggen. Men holder virkelig dette? Med en friksjonskoeffisient på feks. 0,2 og 2 tonns last, skal det jo bare 400 kg fremoverkraft før lasten overkommer friksjonen, og da må fremveggen holde imot de siste 1600 kg, selv om lasten ikke beveger seg?? Dette er selvfølgelig kun grov regning, last som glir har vel mindre friksjon mot underlaget enn last som står stille, men dette ser vi bort ifra her... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 1 stropp på 5 tonn sikrer kun 500kg Husker ikke grunnlaget, men sånn er det ihvertfall, så skal en sikre 1 tonn last så må man ha minst 2x 5 tonn stropper Er noe med at ved bråbrems så fordobler vekten seg mange ganger Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) 1 stropp på 5 tonn sikrer kun 500kg Husker ikke grunnlaget, men sånn er det ihvertfall(...) En "typisk" lastestropp av det litt kraftige slaget tåler 4 eller 5 tonn før den ryker, men du klarer ikke stramme den mer enn henholdsvis 400/500kg med vinsjen/strammeren. Så om du fester stroppa slik at det er den som holder igjen, og ikke friksjonen mot underlaget, så sikrer den 4/5 tonn. Endret 6. mai 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå