Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Porsche modell med overkommelige vedlikeholdkostnader?


Anbefalte innlegg

Sommeren er i anmarsj og det er også lysten på en sportslig sommerbil med vakre linjer. 

En eldre cabriolet som Honda S2000 og Porsche Boxster eller en eldre coupe som Porsche 968, 928 og 911 dukker villig opp i tankene.
Men har man egentlig råd?  (Hodet sier Honda, men hjertet sier Porsche.) 
 
Finnes det f.eks en Porsche modell som er "rimeligere" i drift enn andre? 
Vil en 968 normalt ha lavere vedlikeholdskost enn en 911?
 
Kost rundt f.eks innkjøp, forsikring og drivstoff lar seg forutse, men vedlikeholdskostnadene er antagelig det som er vanskeligst å bedømme for de som ikke er Porsche eiere fra før.
Jeg har satt opp et lite regnestykke nedenfor som jeg håper noen med Porsche erfaring kan kommentere.
Grovt estimert årlig vedlikeholdskost basert på kjøp av bil i god stand, ca 7500km kjørelengde kun i sommerhalvåret og bruk av verksted ved service/feil:
 
Honda S2000 /  Ca 2001 / Ca 100 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 15 000.-  
Porsche Boxster S / Ca 2000 / Ca 100 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 40 000.- ?
Porsche 968 / Ca 1992 / Ca 200 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 30 000.- ?
Porsche 928 / Ca 1992 / Ca 200 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 50 000.- ?
Porsche 911 / Ca 1999 / Ca 150 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 40 000.- ?
 
(PS! Det som er inkludert i regnestykket ovenfor er primært kost knyttet til service, dekk, felger, reparasjoner og "generelt vedlikehold". Dette er ikke tatt med: avskrivning, veiavgift, forsikring, drivstoff og vinterlagring)
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Tja, et kjapt søk på finn tilsvarer at 911 vil være billigst mtp antall biler på markedet, og dertilhørende større delelager. Men så kommer jo spørsmålet, hvem av disse bilene ville vært morsomst å kjøre og eie :) Vet ikke hva budsjettet ditt ligger på, men om du er interessert i noe som er vakkert og sporty, vurdert en Morgan plus 4 eller lignende som virkelig fanger blikket?

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Tanken er å bruke bilen daglig i sommerhalvåret med plass til to personer, weekend bagasje, o.l.

Derfor er flotte alternativer som Morgan, Alfa Romeo Spider, Lotus Elise, o.l. utelukket av praktiske årsaker i denne omgang. Vurderer dem mer som "weekend" biler, mens en S2000 eller 911 burde være enklere å leve med i det daglige.

 

Det er fortsatt interessant med kommentarer på vedlikeholdkost fra eventuelle Porsche eiere der ute ...

Endret av Luca Torelli
Lenke til kommentar

Går ikke Porsche's motorer for å være ganske pålitelige? Vet dog ikke hvordan det vil være med clutch, kasse, osv etter 100 000 km+.

Personlig ville jeg gått for S2000. Råskap av en bil, i tillegg til at den er mye mer unik på norske veier. Tror jeg kan telle på to hender hvor mange S2000 jeg har sett her i Norge, imens Porsche ser jeg daglig.

I tillegg syns jeg sene 90-talls Porsche til litt over år 2000-modellene er heslige å se på.

Lenke til kommentar

Rådet man har gitt i alle år når det gjelder Porsche, er å kjøpe den dyreste bilen du har råd til.

 

Sikt deg inn på et segment (budsjett?) og let litt etter biler. IKKE ta den første bilen du ser. Prøv et par og se hva som skiller de. Hvordan de føles å kjøre osv osv. Porsche, med mindre man får et mandagseksempler (de finnes det desverre en del av), så er de veldig driftssikre. Har de blitt godt vedlikeholdt og sørvet gjennom årene, og kanskje tilogmed fått rettet opp en kjent svakhet i motor eller drivverk, har du en bil som burde holde fint i lang tid. En klassisk Porsche med 150.000+ km på telleren burde ikke skremme deg. :)

 

KJØP MED HJERTET!

Lenke til kommentar

Eksempel på en fin Carrera 3.2, med riktig girkasse - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58322181

Desverre er den solgt.

 

En smellvakker 911 (typ 964), med etter min mening de riktige felgene - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58684343

...og lik bil i hvit og med firhjulstrekk - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56985405

 

Det var vel en avart av dette drivverket Porsche vant Paris - Dakar med. ;)

 

 

Porsche 911 (typ 993), de siste luftavkjølte og for mange fanatiske entusiaster, den siste ekte Porschen. ;)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58375143

Feil felger etter min mening, men det er litt smak og behag. :p

 

 

 

...and it goes on and on.

 

Honda er MYE billigere ser jeg, og etter min mening bare én aktuell bil - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57972429

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Jeg kjørte Porsche Boxster i 2 år. 

 

Stor service inkl. skiver og klosser foran kostet rundt 15 000 NOK på Porsche center i Sverige. Dette var med bytte av rem, dyrt på boxsteren fordi det tar litt tid å komme til motoren på de.

 

Ellers bytta jeg bare olje.

 

Skal du ha en gammel en, så er 2.7 literen kjent for å være bedre enn 2.5 l modellene. Kvittet seg med litt barnesykdommer. Alt i alt så er de kjent for å holde høy kvalitet. 

 

Boxsteren har veldig god bagasjeplass ift alle andre roadstere.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

For meg, ville det stått mellom 911 og S2000. De andre blir liksom "halvveis" og da kan man like godt kjøpe en S2000. 

 

Du må da velge mellom 1977-1983 911, eller en 2000-2005 S2000. Med alt det medfører. 

 

S2000 er mer moderne, omtrent feilfri, har en del utstyr(som varme i seter), fungerende stereo og er kommende klassiker. 

 

911 er allerede en klassiker, og nær sin pristopp, har ingen ekstra "dingser" eller luksussaker. Bilen er det den er, morsom for en entusiast. 

 

Skulle jeg hatt en weekend-tur bil, ville jeg hatt en bil jeg var sikker på å komme frem i, med moderne komfort og en flott kjøreopplevelse, uten at min samboer som var med ble kjempelei. Det er S2000. Skulle jeg erstattet veteranbilen jeg har, ville jeg valgt en 911. Skulle jeg anbefalt noe til min far, ville det vært S2000. Han  skrur ikke noe særlig selv, og har ingen interesse av forskjellene på mekanisk ingeniørkunst fremfor elektronisk. Han bryr seg ikke om den særegne kjøreopplevelsen 911 er, han ville satt like stor pris på en S2000. 

 

Han kjøpte forøvrig en A4 cabriolet, med full S-line og 2.0 TFSI motor. 

Lenke til kommentar

Skulle jeg hatt en relativt rimelig Porsche ville jeg nok sett på Cayman.

 

Cayman er i mine øyne vakker, og den har herlige kjøreegenskaper.

 

Cayman er nok utenfor TS budsjett, men ser det er noen som kaller disse bilene "halvveis". Cayman blir regnet som den nye sportsbilen fra Porsche, hvor  911 har tatt "GT" statusen. Skal man ha en MORSOM sportsbil til litt under en million er Cayman er vannvittig bra valg. Dette er nok litt utenfor trådens kjerne.. 

 

Kan dog tenke meg dyrt vedlikehold av S2000, da det er en såpass sjelden bil. Mulig å forhøre seg hos Honda før evt. innkjøp? Sjekk priser fra forhandler og sammenlign med Sverige og England. Da jeg hadde en liten Brabus Roadster (smart) var deleprisene hos Mercedes (Bertel) ofte 3-4 x dyrere enn engelske. Kjøpte alle delene mine utenlands før rep. Husk også at biler med midt-motor ofte er dyrere å ta service på, da enkelte modeller må motoren senkes for å kunne skifte tennplugger etc.. Dyrt med bil! :-) 

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Etter å ha undersøkt litt, så har jeg oppdatert mitt lille regnestykke over vedlikeholdkost fra starten av tråden:

 

 

 

" Grovt estimert gjennomsnittlig årlig vedlikeholdskost basert på kjøp av bil i god stand, ca 7500km kjørelengde kun i sommerhalvåret og bruk av verksted ved service/feil:
 
Honda S2000 /  Ca 2001 / Ca 100 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 15 000.-  
Porsche Boxster S / Ca 2000 / Ca 100 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 25 000.-
Porsche 911 (996) / Ca 1999 / Ca 150 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 30 000.-
Porsche 928 / Ca 1992 / Ca 200 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 40 000.-
Porsche 968 / Ca 1992 / Ca 200 000 km / Gj.snitt vedlikeholdkost: 30 000.-
 
(PS! Det som er inkludert i regnestykket ovenfor er primært kost knyttet til service, dekk, felger, reparasjoner og "generelt vedlikehold". Dette er ikke tatt med: avskrivning, veiavgift, forsikring, drivstoff og vinterlagring) "
 
 
Som det er nevnt i tråden vil man i gode år hovedsakelig kun få olje/servicekost og dermed oppleve lavere vedlikeholdkost enn nevnt ovenfor, men regnestykket ovenfor tar utgangspunkt i at man vedlikeholder bilen over f.eks en 10 års periode og at man iløpet av perioden må ta kost for litt større reparasjoner som kan dukke opp enkelte år. 
 
Til tross for at Porsche generelt sett er driftsikre biler, så virker det som om at når det først "går galt" så er det antagelig smart å ha et lite "reservefond" liggende klart for å dekke den ekstra vedlikeholdkosten.
For å redusere muligheten for at ting "går galt" med en Porsche bør man antagelig følge rådene nevnt tidligere i tråden:  sette seg inn i potensielle svakheter ved de enkelte modeller, se på flere biler, velge et eksemplar med færrest mulig eiere, godt vedlikehold, god service historikk, unngå "slitte"/billige eksemplarer, osv ...
  
Når det gjelder hvilken bil man skal velge så går det det jo mye på hvilke preferanser man har, men selv har jeg fått litt sansen for lyden fra en flat sekser ... 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...