Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp til bilstereo!

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har nettopp fått meg ny bil og tenker derfor å oppgradere lydanlegget litt.
Jeg har ikke så veldig greie på dette så trenger derfor litt hjelp. 

det jeg har tenkt å kjøpe er :
en forsterker (4-kanals)
subwoofer (12")
og 6x9 høytallere i hattehyllen 

Har noen her noe tips på hvilke merke og sånt jeg burde kjøpe? 
setter pris på hjelp

Endret av martin12333
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et tips du garantert vil få uansett:

Glem høyttalere i hattehylla og få et godt frontsett. F.eks. et par gode coax-høyttalere i dørene. Å ha egen forsterker på disse er veldig fornuftig og vil gi ekstremt mye bedre lyd enn å koble rett på spiller.

Hvis du skriver hva slags bil og hva som er originalt så blir det også enklere å komme med forslag.

Lenke til kommentar

Glem høyttalere i hattehylla og få et godt frontsett. F.eks. et par gode coax-høyttalere i dørene. Å ha egen forsterker på disse er veldig fornuftig og vil gi ekstremt mye bedre lyd enn å koble rett på spiller.

Hvis du skriver hva slags bil og hva som er originalt så blir det også enklere å komme med forslag.

Bilen er en Toyota corolla e12u 2002 modell. 

Hvorfor anbefaler ikke du å ha høytallere i hattehyllen ? 

Lenke til kommentar

Mange mener at det blir feil å få lyden bakfra ;)

Men her er det nok mye delte meninger.

Selv har jeg mellomtoner i dørene foran, diskanter i dashbordet (diskantene er originale, mens mellomtonene er byttet til pioneer, noe jeg hadde liggende), original høyttalere i dørene bak (koblet ut), og 6x9" i egne kasser baki (pioneer her også), samt 2x 12".

Kjører to forsterkere, en 4 kanals som driver front + 6x9", og monoblokk til subb.

Jeg syns dette fungerer helt greit til mitt behov.. da bassen ikke overdøver resten :) Men skulle hatt litt større forsterkere og mer strøm.

Lenke til kommentar

Mange mener at det blir feil å få lyden bakfra ;)

Men her er det nok mye delte meninger.

Selv har jeg mellomtoner i dørene foran, diskanter i dashbordet (diskantene er originale, mens mellomtonene er byttet til pioneer, noe jeg hadde liggende), original høyttalere i dørene bak (koblet ut), og 6x9" i egne kasser baki (pioneer her også), samt 2x 12".

Kjører to forsterkere, en 4 kanals som driver front + 6x9", og monoblokk til subb.

Jeg syns dette fungerer helt greit til mitt behov.. da bassen ikke overdøver resten :) Men skulle hatt litt større forsterkere og mer strøm.

okey, så hvis jeg finner ut at jeg vil ha både sub,6x9 og bytte ut frontsettet. Fungerer en 4 kanals forsterker til dette?

ville dette være en grei pakke å kanskje kjøpe? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4103&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

Endret av martin12333
Lenke til kommentar

Fungerer sikkert greit med ei sånn pakke, om man bare vil ha litt mer lyd.

Men du får nok ikke kjørt frontsettet på den der også.. det er jo bare en 4 kanals forsterker, og da regner jeg med at dem mener du skal kjøre bridge mode på 2 kanaler, så du ender opp med totalt 3 kanaler.

2 kanaler til 6x9 og den siste til subb.

Selv mener jeg det er best med monoblokk til subb.. men da blir det jo fort litt dyrere også.

Så.. det kommer helt an på hvor mye tid og penger man vil bruke på det :)

Det jeg har i bilen, koster vel fort 20 000kr.. men jeg har ikke gitt stort for det, siden jeg fikk mye av det brukt, + kjøpt litt utenom :)

Lenke til kommentar

Fungerer sikkert greit med ei sånn pakke, om man bare vil ha litt mer lyd.

Men du får nok ikke kjørt frontsettet på den der også.. det er jo bare en 4 kanals forsterker, og da regner jeg med at dem mener du skal kjøre bridge mode på 2 kanaler, så du ender opp med totalt 3 kanaler.

2 kanaler til 6x9 og den siste til subb.

Selv mener jeg det er best med monoblokk til subb.. men da blir det jo fort litt dyrere også.

Så.. det kommer helt an på hvor mye tid og penger man vil bruke på det :)

Det jeg har i bilen, koster vel fort 20 000kr.. men jeg har ikke gitt stort for det, siden jeg fikk mye av det brukt, + kjøpt litt utenom :)

Skal kjøpe ny spiller og, så om jeg kjøper en litt god spiller vil den kunne klare å gi god lyd i frontsettet om jeg oppgraderer det ? 

Lenke til kommentar

Du vil alltid få mer effekt ut av det ved å bruke en forsterker på det.

Problemet blir ofte at forsterkeren i spilleren blir for liten, noe som resulterer i clipping av signalet, som igjen ødelegger høyttalerne.

Men det kommer jo an på hvor høyt du har planer om å spille, lavt til middels volum funker nok fint, men når du virkelig begynner å dra på, så kommer problemene ;)

Til å begynne med, kjørte jeg front + bak på spiller, og subb på monoblokk.

Da hadde jeg ikke 6x9", og det endte opp med overdøvende bass, og enda værre for dem som satt baki, siden høyttalerne i dørene bak var noe smågreier som omtrent ikke lagde lyd, og helt feil plassering.

Når folk satt baki, så fikk dem lårene mot disse, og blokkerte lyden fra dem.

Men jeg kjenner jo også folk som brukere subber som ikke låter like mye, og der fungerer det greit å bruke spilleren til dem andre høyttalerne.

Så.. det kommer an på så mangt ;)

Lenke til kommentar

De aller færreste spillere gir mer enn ca. 4x15 watt selv om det står 4x55 watt. Så selv en ganske puslete biltema-forsterker vil gi bedre lyd enn den som er innebygd i spilleren.

Hvis du har plass til 6,5" i dørene eller dashen så legger du pengene her. Ikke bak i bakruta. Med en god 4-kanals forsterker kan du da bruke to kanaler til frontsettet og to til subben(e). Hvis du da senere mot formodning absolutt skal ha høyttalere bak også kan du utvide med en monoblokk til subben og så kjøre 4-kanaleren på front- og bak-settet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De aller færreste spillere gir mer enn ca. 4x15 watt selv om det står 4x55 watt. Så selv en ganske puslete biltema-forsterker vil gi bedre lyd enn den som er innebygd i spilleren.

Hvis du har plass til 6,5" i dørene eller dashen så legger du pengene her. Ikke bak i bakruta. Med en god 4-kanals forsterker kan du da bruke to kanaler til frontsettet og to til subben(e). Hvis du da senere mot formodning absolutt skal ha høyttalere bak også kan du utvide med en monoblokk til subben og så kjøre 4-kanaleren på front- og bak-settet.

Så det jeg burde gå for er en Sub, 4kanals forsterker, og et bra frontsett? 

Der forsterkeren styrer frontsettet og suben.

Jeg skjønner logikken i at det er bedre og mer behagelig for de som sitter bak iallefall om lyden kommer forfra.

Har dere noe forslag til hvilke merke osv jeg burde kjøpe ?

Endret av martin12333
Lenke til kommentar

Du vil alltid få mer effekt ut av det ved å bruke en forsterker på det.

Problemet blir ofte at forsterkeren i spilleren blir for liten, noe som resulterer i clipping av signalet, som igjen ødelegger høyttalerne.

Men det kommer jo an på hvor høyt du har planer om å spille, lavt til middels volum funker nok fint, men når du virkelig begynner å dra på, så kommer problemene ;)

Til å begynne med, kjørte jeg front + bak på spiller, og subb på monoblokk.

Da hadde jeg ikke 6x9", og det endte opp med overdøvende bass, og enda værre for dem som satt baki, siden høyttalerne i dørene bak var noe smågreier som omtrent ikke lagde lyd, og helt feil plassering.

Når folk satt baki, så fikk dem lårene mot disse, og blokkerte lyden fra dem.

Men jeg kjenner jo også folk som brukere subber som ikke låter like mye, og der fungerer det greit å bruke spilleren til dem andre høyttalerne.

Så.. det kommer an på så mangt ;)

Så det jeg burde gå for er en Sub, 4kanals forsterker, og et bra frontsett? 

Der forsterkeren styrer frontsettet og suben.

Jeg skjønner logikken i at det er bedre og mer behagelig for de som sitter bak iallefall om lyden kommer forfra.

Har dere noe forslag til hvilke merke osv jeg burde kjøpe ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...