Gå til innhold

Aap og utdanning

Gjill

Anbefalte innlegg

Gjelder ikke meg da, så kanksje jeg forklarer det litt dårlig, men spør for en kompis. 

Han går på Aap. Han har godt dokumenterte skader og psyke som gjør han ute av stand til en vanlig jobb og venter fortsatt på behandling, men alt har gått så treigt, så han spurte saksbehandler han hadde tidligere (dette er ikke loggført noe sted) om han kunne lese litt, ta noen eksamener på egenhånd som en hobby ved siden av tiltak, men at han ikke ville få utdanning dekt via nav, og heller ikke senere, fordi han er for ung og under behandling.Han tok da litt fag i fjor høst og nå til våren, ikke full belastning riktignok, og sto i det han tok til jul, men dårlige/middels karakterer..  Nå er han også en sånn fyr som klarer seg bare han  leser et par dager før, for så å ta eksamen, så lenge formen hans tillater da.Så mer dte som stopper ham fra å være en vanlig student. 

Han vil jo som han selv sier i jobb og klare seg selv, selv om han ikke er klar for det enda, da en vanlig jobb ikke fungerer nå.

Nå har han fått ny saksbehandler, og denne vil gjerne ha ham ut i utdannelse. Problemet er at han jo nå har tatt litt utdannelse uten å få dette godkjent av nav, og etter å ha lest på nettet, så er han helt på tuppa. Og vil melde seg ut av hele systemet. Jeg kan ingenting om sånt, men har han gjort noe galt og risikirer fengsel og tilbakebetaling nå?

I hans tilfelle kan ikke studier bli satt på lik linje med arbeid, etter det vi har funnet, da han jo ikke har kunnet deltatt på skolen, men bare lest litt på si, utenom tiltakene han har fulgt opp i aktivitetsplanen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Det er ingen problemer med å ta og lese til fag så lenge man ikke gjør det til en fulltids "jobb" slik at man mottar støtte fra lånekassen. Hva brukeren benytter tiden sin til er brukerens egen sak. kluet med AAP er at man får dette maksimalt 4 år, så desto fortere man kan komme seg ut i en utdannelse desto bedre, så lenge dette er avklart på forhånd og er en del av tiltaksplanen. Jeg går selv på AAP og skal starte med en eller annen utdannelse (det jeg måtte komme inn på ;)) og så fort jeg har kommet inn på et studie blir dette en del av tiltaksplanen og gyldig i 3 år fremover eller til skolen er ferdig hvis estimert tid er kortere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...