Gå til innhold

Kan ikke et gevær registreres for jakt på alt som er lovlig å skyte med det geværet?


Anbefalte innlegg

Jeg spør på vegne av en venn her. Jeg kan ikke noe om dette. 

 

Han skal kjøpe et nytt gevær for elgjakt. Hos politiet måtte han fylle ut et skjema hvor han måtte svare på hva geværet skulle brukes til. Han sa at han ville bruke geværet til å skyte på alt som det var lovlig å skyte på med det geværet (elg, rev), men fikk til svar at dette ikke var mulig. Han fikk heller ikke lov å skrive "stor- og småviltjakt", men måtte begrense seg til "storviltjakt". Når vurderer han å kjøpe et gevær til av samme sorten for å kunne skyte småvilt. 

 

Har politiet rett i at du ikke får lov til å skyte både elg og (skabb-) rev med samme gevær? Dette virker da veldig rart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er politikammeret noe på tvers av det meste jeg har hørt av lovverk.

Siden våpenet kan brukes på elg, er det lovlig til alt norsk vilt. Og antagelig også fullt brukende, med rett ammunisjon.

Under bruksområde skal det holde å skrive

"Jakt ihht. viltloven". Da kan du skyte alt lovlig norsk vilt med den.

 

Dersom det står noe sært på våpenkortet om "kun til elg", kan kompisen din sende inn et bilde av det til Politidirektoratet og spørre om det er helt i henhold. Dersom det ikke står noe om bruksområde der kan han bruke det til alle lovlige formål, både til konkurranser og til jakt på hva det måtte være. Også sel og gjedde, selv om dette juridisk sett er fisking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har forsøkt å lese på Lovdata, men finner ikke ut noe om dette. 

 

Ja, det du skriver virker da mer fornuftig, og det er jo dumt hvis ulike politikammer stiller ulike krav til hvordan en skal fylle ut punktet om hva våpenet skal brukes til. Nå er det søkt om storviltjakt. Det ble visst innvilget. Kanskje kan en senere søke om en utvidelse av dette, fra storviltjakt til "Jakt ihht. viltloven". 

Lenke til kommentar

Skriv "jakt" hvis det er dette våpenet skal brukes til. Våpenet må være lovlig å bruke på jakt, og søkeren må oppfylle de krav som stilles for å erverve et våpen for jakt. Man må altså å være registrert i jegerregisteret for å kunne få registrert et våpen for jakt.

 

Politiet tar feil hvis de ikke godtar et storviltvåpen til bruk på småvilt. Isåfall er det veldig mange nordmenn som bryter loven. Her har nok vennen din møtt en bak skranken som ikke har helt orden på våpenloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skriv "jakt" hvis det er dette våpenet skal brukes til. Våpenet må være lovlig å bruke på jakt, og søkeren må oppfylle de krav som stilles for å erverve et våpen for jakt. Man må altså å være registrert i jegerregisteret for å kunne få registrert et våpen for jakt.

 

Politiet tar feil hvis de ikke godtar et storviltvåpen til bruk på småvilt. Isåfall er det veldig mange nordmenn som bryter loven. Her har nok vennen din møtt en bak skranken som ikke har helt orden på våpenloven.

Ja, jeg har ikke peiling på våpen. Men denne fyren har vært med (og formann) for det lokale skytterlaget i mange år. Våpen har han peiling på, men han kan ikke alt dette administrative rundt dette. 

 

Jeg sa at det er tenkelig at den personen som nektet å ta i mot søknaden med "jakt" på, ikke hadde rett. Men en tror jo gjerne at folk som burde ha peiling, har peiling. Våpenet var en finsk gevær, Tikka, eller noe sånt. Han oppfyller alle andre vilkår. Han er svært opptatt av å ikke bryte loven på noen som helst måte. Derfor er han så irritert over at han ikke kan skyte småvilt med et gevær som i seg selv er godkjent for småviltjakt. 

 

Hvis noen har peiling på hvor jeg kan lese forskrifter eller noe sånt hvor det står hvordan det aktuelle punktet skal fylles ut, så hadde det vært til hjelp. Da kan han kanskje ta utskrift med seg til politikammeret og få dem til å ordne det slik at våpenet kan brukes til alt det er lov å bruke til. 

 

"Jakt" var det han opprinnelig hadde skrevet, men som han altså fikk beskjed om var for generelt. "Storviltjakt" var det mest generelle han kunne skrive i søknaden for å ha håp om å få den godkjent, sa dama bak skranken. 

Lenke til kommentar

Rett og slett tullete at det skal fravike såpass fra kontor til kontor. Har aldri hørt om noe lignende. Jeg har selv sluppet unna med å bare skrive "jakt iht. våpenloven" på søknadene mine. Eksempelvis er dette tullete, for man kan f. eks. bruke hagle på rådyr selv om det er et storvilt (man forbinder gjerne automatisk hagle med småviltjakt). 

 

Viltloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38#KAPITTEL_6

 

Våpenforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904#KAPITTEL_2

§ 12.Erverv av våpen til jakt
Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.
Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.
Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.
Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

Du kan også lese følgende rundskriv fra politiet: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf

s. 20 / 3.5.1.1 Jakt

 

Står ingenting om at våpenet bare kan brukes til enten storvilt- eller småviltjakt. Verken i loven eller rundskrivet. Jeg tror det enkleste er å spørre fruen i skranken om hvor det står i lovverket eller i rundskrivet at det bare er lov å bruke ett våpen på en type jakt. Eller så kan han ta en telefon til våpenkontoret og spørre der.

 

Fant en tråd som omhandlet en lignende problemstilling: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=60416

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS. Som flere har påpekt, så er dette et tullete krav fra Våpenkontoret! De skal i første rekke vite om våpnet skal brukes til jakt, eller til konkuranseskyting. Ikke hvilken type jakt, eller type konkuranse. Og på våpenkortet, vil det heller ikke stå noe om hvilken type jakt den kan brukes på. Der registreres kun; våpentype, merke, kaliber og våpennummer, samt personlige data på innehaver. Et storviltvåpen kan brukes på all lovlig jakt i Norge, selv om det ikke blir skrevet på søknaden. Så som et minimum, må det stå jakt, under "bruksområde".

 

Men en kan likevel være litt taktisk og da kan det være en fordel å skrive Storviltjakt. Kanskje ennå mer pressist. Men det har liten betydning, før "jaktgarderoben" er i ferd med å bli sprengt. Maks 6 våpen. Skal en om noen år, ha mer enn de 6 våpnene, kan det være en fordel å ha pressisert i søknadene hva våpene skal benyytes til. Argument for flere våpen. 

 

Så å føye seg og skrive storviltjakt i dette tilfellet, ville ikke jeg sett på som noe problem. Hverken for TS sin kompis, eller andre jegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dersom det står noe sært på våpenkortet om "kun til elg", kan kompisen din sende inn et bilde av det til Politidirektoratet og spørre om det er helt i henhold.

Bruksområde, vil ikke stå på våpenkortet. Kun i søknaden! Ellers er jeg ening med deg.

 

Forutsetter at det ikke er en nyordning, men jeg tviler stert på det.

Lenke til kommentar

Man har eksempler på at politikamre har stemplet eller skrevet på våpenkort utenfor de vanlige rubrikkene. Dog er det jeg kjenner til bare "kan ikke lånes bort" på enkelte typer våpen (håndvåpen spesielt). Så at en eller annen kunne fått en fiks idé om å skrive på ekstra ville jeg ikke sett bort fra fullstendig. At det ikke er noe som helst i noe regelverk eller "øvrig tolkning fra høyere myndigheter" som hjemler det, er ikke alltid like relevant... :hrm: 

 

Angående jaktvåpengarderoben vil man antagelig uansett få beskjed om å rettferdiggjøre sjuende våpen ut fra det nåværende behovet. Og hvor "lett" det er å overbevise tanta på våpenkontoret varierer langt mer enn det burde. Hører en del om enkelte kontorer som behandler seks våpen som et absolutt makstak. Det er også veldig vanlig at man får beskjed om å selge seg ned om man har flere våpen med overlappende bruksområder. Nytter ikke å ha fire salongrifler når du skal søke på tredje hagla ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da forstår jeg det sånn at vi ikke trenger å gjøre noe som helst. Han kan skyte annet enn storvilt med et gevær som er godkjent for storvilt, så lenge omstendighetene for øvrig er i tråd med lover, regler, forskrifter og slike ting. 

 

Dersom det var noen hovedvalg på skjemaet, eller forklaring på hva som var hensikten med spørsmålet, så hadde dette vært lettere. Jakt, konkurranseskyting, jakt på sel, rovdyrjakt, selvforsvar, samlerobjekt o.a. 

Lenke til kommentar

Man har eksempler på at politikamre har stemplet eller skrevet på våpenkort utenfor de vanlige rubrikkene. Dog er det jeg kjenner til bare "kan ikke lånes bort" på enkelte typer våpen (håndvåpen spesielt).

 

Angående jaktvåpengarderoben vil man antagelig uansett få beskjed om å rettferdiggjøre sjuende våpen ut fra det nåværende behovet.

Tja.... de gamle Våpenkortene var større og normalt så ble det benyttet en skrivemaskin. Er det plass, så er muligheten der. 

 

Men at de skrev på hvilken jakt våpnet var godkjent for, er meg ukjent. Har mange ti-tall venner som jakter og slikt ryktes også blandt venners venner. Har heller ikke sett noe slikt debatert på Kammert.no, med mange tusen jegere og skyttere fra hele landet.

 

Uannsett - på de nye våpenkortene er det ikke plass! Det er begrenset både av dataprogrammet og plass, som ikke gir mulighet for det.

 

For å få godkjent det 7. (og flere) våpnet må behovet dokumenteres. Helt riktig! :) Men det er her mange "låser seg", da de allerede har våpen typer, som dekker det de skal jakte. Så taktikk, er et moment, når og hvis en trenger flere jaktvåpen.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Da forstår jeg det sånn at vi ikke trenger å gjøre noe som helst. Han kan skyte annet enn storvilt med et gevær som er godkjent for storvilt, så lenge omstendighetene for øvrig er i tråd med lover, regler, forskrifter og slike ting. 

 

Dersom det var noen hovedvalg på skjemaet, eller forklaring på hva som var hensikten med spørsmålet, så hadde dette vært lettere. Jakt, konkurranseskyting, jakt på sel, rovdyrjakt, selvforsvar, samlerobjekt o.a. 

 

Det er opp til din kammerat om han vil "stå på krava", men han kan risikere at våpenkontoret avviser søknaden. Da må han klage til direktoratet. Får nok medhold. :) Men, hva er poenget?

 

Hovedvalg? Det er ingen avkryssningsbokser. Les det jeg skrev en gang til. Han skal som et minimum, nevne jakt. Eller føye på storviltjakt, eventuelt også henvise til lovverk. Han han også spessifidere type storviltjakt (det søkes om et storviltvåpen), for å være taktisk, men da MÅ han tenke seg godt om, så han ikke lurer seg selv.

 

Ingen vanlige folk får våpen, til selvforsvar her i landet. Samlevåpen er det egne regler for. En må være godkjent og de kan ikke brukes til jakt, eller konkuranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...