Gå til innhold

Sliter med å få en 4 TB HDD til å fungere i Windows. Veldig takknemlig for hjelp.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lagringsplasser og storage spaces er det samme?

Men 98% av alle guider på nettet om hvordan du legger til en harddisk i Windows 8.1 henviser jo til dette stedet.

Til og med Windows 8.1 henviser meg til dette stedet når man får beskjed i handlingssenteret at det er problemer med harddisker.

Jeg bare forstår ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å få til. Jeg trudde det bare var å plugge harddisken rett inn også er man igang. Spesielt når det er en harddisk som har vært i bruk fordi da er den ferdig formatert etc.

Lenke til kommentar

Fjern disken som er på 4TB fra maskinen. Koble dine SSDer til de portene på hovedkortet som støtter RAID. Fyr opp maskinen og konfigurer RAID 0 på de tre SSDene, og installer Windows på det volumet.

Når installasjonen er ferdig, slår du av maskinen og kobler til din 4TB disk. Etter en boot skal den dukke opp automagisk i systemet.

Lenke til kommentar

Ikke blande sammen windows storage spaces med Intel Irst raid som er laget i hovedkort rom bios om ssd'ene dine er satt opp i raid 0 der.

Ikke bruk storage spaces til den store disken heller.

4TB hdd skal du initialisere i diskbehandling som guid partitioning table type for deretter å formatere den til ønskede antall ntfs partisjoner.Gpt og ikke mbr.

Takk for svar.

Storage spaces?

Bruker engelsk terminologi for alle windows tjenester

Du har lagt ut bilde av det (lagringsplasser)

Skjermbilde hadde vært fint og gi noe detaljer om systemet (hovedkortet , type disker , hvordan koplet osv).

Installert windows på nytt ,men hvordan (uefi ?) , og på hva.

Så lagringsplasser og storage spaces er det samme?.

Det er det jeg har prøvd å fortelle deg og avdekke siden post #2 . Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fjern disken som er på 4TB fra maskinen. Koble dine SSDer til de portene på hovedkortet som støtter RAID. Fyr opp maskinen og konfigurer RAID 0 på de tre SSDene, og installer Windows på det volumet.

Når installasjonen er ferdig, slår du av maskinen og kobler til din 4TB disk. Etter en boot skal den dukke opp automagisk i systemet.

Takk for svar. Men det var nøyaktig dette jeg gjorde.

Lenke til kommentar

Du kan slette/fjerne i storage spaces virtuelle drives , og til slutt hele storage space.

Så legge til disk i diskbehandling slik vi har gjort det i alle år.

Windows drive hvordan har du laget det ?

Vet ikke hva Windows drive er for noe, så det kan jeg ikke svare på.

Men hvordan formaterer og fjerner jeg absolutt alt på denne harddisken i ordets strengeste forstand, slik at den er som fra fabrikken. Lager ny disk, volume og partisjon etc?

Lenke til kommentar

Jeg satte SATA MODE til RAID og skrudde på Intel Rapid thing i Bios. Så trykket man CTRL+I under oppstart og setter opp raid i bios.

Så installerte jeg Windows og satte i HDDen etterpå. Da dukket den ikke opp i Explorer. Googlet derfor hvordan man legger til en harddisk i Windows 8.1 siden jeg pleide å bruke diskmgmt.msc før, og der sto det at man skulle gå på lagringsplasser, og der sto det slik jeg postet screenshot lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar

Men hvordan formaterer og fjerner jeg absolutt alt på denne harddisken i ordets strengeste forstand, slik at den er som fra fabrikken. Lager ny disk, volume og partisjon etc?

Du fjerner alt ved å slette MBR. En måte å gjøre det på er med 'clean' kommando i diskpart. Google 'diskpart clean'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...