Gå til innhold

Sliter med å få en 4 TB HDD til å fungere i Windows. Veldig takknemlig for hjelp.

Anbefalte innlegg

Denne harddisken er 1 uke gammel og fungerte helt fint før jeg installerte Windows 8.1 på nytt.

Årsaken til at jeg installerte alt på nytt er fordi jeg har 3 256 GB SSDer jeg vil kjøre i Raid 0.

Jeg bruker pcen til programmer og spill og vil ikke ha spillene fordelt på 3 ssder forresten. HDDen på 4 TB skal jeg bruke som backup.

Dere ser også at bare 2 av de 3 SDDene dukker opp. Selvom raid configen finner alle 3 før Windows starter opp.

Jeg har forsøkt å plugge harddisken inn og ut mange ganger.

Men dette er bildet jeg får av "lagringsplassene" i kontrollpanelet. Samt at jeg finner ikke HDDen i utfårsker!

post-297056-0-42886000-1430585154_thumb.png

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke blande sammen windows storage spaces med Intel Irst raid som er laget i hovedkort rom bios om ssd'ene dine er satt opp i raid 0 der.

Ikke bruk storage spaces til den store disken heller.

4TB hdd skal du initialisere i diskbehandling som guid partitioning table type for deretter å formatere den til ønskede antall ntfs partisjoner.Gpt og ikke mbr.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ikke blande sammen windows storage spaces med Intel Irst raid som er laget i hovedkort rom bios om ssd'ene dine er satt opp i raid 0 der.

4TB hdd skal du initialisere i diskbehandling som guid partitioning table type for deretter å formatere den til ønskede antall ntfs partisjoner.Gpt og ikke mbr.

Takk for svar. 

Storage spaces?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Storage spaces?

Bruker engelsk terminologi for alle windows tjenester

Du har lagt ut bilde av det (lagringsplasser)

Skjermbilde hadde vært fint og gi noe detaljer om systemet (hovedkortet , type disker , hvordan koplet osv).

Installert windows på nytt ,men hvordan (uefi ?) , og på hva.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har et skjermbilde men har brukt 10 minutter på å finne ut hvordan jeg legger til bilder når jeg svarer i min egen tråd. Uten hell.

Asus Maximus Formula VII. Jeg har 3 Samsung 840 PRO SSDer og 1 4 TB Seagate Barracuda.

De 3 SSDene er i Raid 0. Så satt jeg inn HDDen etterpå. Men da dukket den bare opp uten volum og på 236 GB, og alt backupen er borte.

UEFI?

Jeg installerte windows på nytt med ekstern DVDrom Windows 8.1.

Takk for hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt sett at bilde av diskmgmt

Men du har endret hovedkortet sin Intel disk kontroller fra ahci til raid mode ? Er det riktig ?

Og du hadde denne 4TB seagate tilkoplet i ahci mode tidligere ?

Hadde du disken og dens volum opprettet i lagringsplasser tidligere og hvilken type disk og partisjons type og størrelse ?

Har du data på den som du skal "ha tilbake".

Prøver å få historikken her.

Blir mye gjetninger .

Lenke til kommentar

BWQYHov.png

Ja det har jeg gjort. Men jeg trudde det ikke ville ha noe å si om jeg laget RAID arrayen først, og så satt i HDD en etterpå når Windows var ferdig installert etc.

Ja det stemmer. Før jeg formaterte så hadde jeg SSDene i ACHI mode sammen med HDDen. Men det plagget meg å ha 3 forskjellige SSD å forholde meg til og planlegge plassbruk av spill etc.

Med tidligere så mener du før jeg formaterte så er jeg usikker på hva jeg hadde. Da bare plugget jeg den i når jeg fikk den og gikk under Lagsringsplasser og formaterte den der med så default innstillinger som mulig.

Ja jeg har det forsåvidt.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar

Får du frem noe med import foreign (importer fremmed) disk om du høyreklikker på disk3 i diskmgmt . Prøv klikk i både surface area og feltet til venstre der du har teksten Disk3.

Hvis ikke prøv en rescan av diska i diskmgmt først (under action eller handling på Norsk)

Lenke til kommentar

Kan du prøve å sette HDD på en av de to sata portene til ASMedia kontrolleren og ha denne i AHCI mode i bios.

Mens SSD'ene står urørt i sitt raid0 på Intel chipset kontrolleren i raid mode.

Spec på Asus Maximus Formula VII

Intel® Z97 chipset:

1 x SATA Express port, compatible with 2 x SATA 6.0 Gb/s ports

1 x M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260 storage devices support (both SATA & PCIE mode)

4 x SATA 6Gb/s port(s), red

Support Raid 0, 1, 5, 10

Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology, Intel® Smart Connect Technology *3

ASMedia® SATA Express controller: *4

1 x SATA Express port, compatible with 2 x SATA 6.0 Gb/s ports

ASMedia® ASM1061 controller: *4. <---------------

2 x SATA 6Gb/s port(s), red

3. The functions support depends on the CPU types.

4. These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da har jeg satt harddisken i Asmedia porten og SSD i Intel sakene. Men ikke noe resultat dessverre.

Her legger jeg ved skjermdumper av både lagringsplasser og diskmgmt. Det gir ingen mening. Det eneste jeg kan gjøre med HDDen er å endre mellom standard og dynamisk, og ingen av delene gir noen effekt.

rQKQkgA.jpg

KUDsFBB.png

Lenke til kommentar

Nå klarte jeg faktisk å få formatert den med lagringsplasser ved å bruke "endre" Og nå er den 4 TB og det er jo en god ting. Men Lagringsplasser programmet sier fortsatt at det er feil og at jeg må koble den til.

Lenke til kommentar

Jeg sier som jeg gjør da jeg er sikker på at dette er ikke det du er ute etter. Basert på type hovedkort og at du er ute etter rå ytelse med SSD i raid-0.

Lag diskene og volumene dine tradisjonelt med raid kontroller utenfor operativsystemet.

Intel raid 0 med tre SSD lages på intels sata kontroller i hovedkortet (har ingenting med storage spaces å gjøre).

Du har i tillegg en 4TB sata drive (single disk) , så om du ikke skal adde mere space til denne har den heller ingen misjon med å settes opp i drive pool i storage space. Opprett og bruk den på tradisjonelt vis (utenfor storage spaces).

Storage space er et eget opplegg for å lage windows 8/2012 proprietær redundanse og dynamisk voksende disk drive løsning og må ikke forveksles med raid i hardware (kontrollerkort) eller sata raid i hovedkort .

Man bruker ikke begge deler.

Enten raid utenfor opertativsystenet (som Intel z97 irst på hovedkort satakontroller bygd i bios/satarom) , hw raid kontroller kort.

Eller man kopler opp single disker i hovedkort og setter de i storage pools i storage spaces og lager ulike levels med de der (storage spaces = helt ny funksjon i windows 8/8.1/2012 vidreutviklet fra driveextender i windows home server)

Ditt problem er at 4TB disken og dens data nå er låst til å være en disk i en pool i storage spaces.

Dens volume og virtuelle disk er opprettet i storage spaces.

Du må forstå hva storage spaces "er" for så å vurdere og bestemme om det er noe du ønsker å benytte og ta idrift.

Dataene du nå har der vil bli tapt om du sletter den i storage spaces og skal ha disken tilbake til tradisjonell.

Les mere om det :

http://www.nextofwindows.com/everything-you-need-to-know-about-windows-8-storage-spaces/

http://www.nextofwindows.com/storage-spaces-misconceptions/

Skal man finne informasjon og tips om windows ting er Engelsk et must.Windows Lagringsplasser er en dustete oversetting av en ny funksjon og gir ikke samme resultat i Google som funksjonene opprinnelige "egentlige" navn.

DriveExtender og "Storage Spaces"

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Raid kontrolleren har jeg laget i biosen. Dette er vel utenfor operativ systemet er det ikke?

Det virker som om du tror at jeg har forsøkt å drive med storage space. Det har jeg ikke gjort. Det eneste jeg har gjort er å sette opp de 3 SSDene i Raid 0. Jeg vil ikke ha noe med Storage Space å gjøre.

Hvordan kan 4TB disken være satt opp i noe Storage Space opplegg? Jeg har ikke rørt noe som har med Storage Space å gjøre. Jeg bare flyttet den fra det gamle kabinettet og inn i det nye etter jeg hadde satt opp de 3 SSDene i Raid 0.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor man bringer inn Storage Space på banen i denne tråden. Jeg har ikke brukt det, og ikke forsøkt å gjøre noe med det, og heller ikke ønske om å bruke det. Noen gang.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...