Gå til innhold

Betale jegeravgift for å kjøpe våpen?


Anbefalte innlegg

Hei, var ivei å så på våpen idag og tenkte å hente om noen dager. Men jeg har ikke betalt jegeravgift ennå siden jeg tok eksamen for noen dager siden. Så jeg lurte på hvordan det hele fungerer, får jeg giro sendt i posten, eller må jeg gå inn på jegerregisteret ?

 

Og må jeg betale jegeravgift før jeg går til lensmann å får godkjent søknadden, eller holder jegernummeret ?

 

EDIT: Må man hente våpenet selv i butikken eller kan jeg sende noen andre til å hente det ?

Endret av pedero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tar jegerprøven, blir du "automatisk" (kursholder sender inn) ført inn i jegerregisteret i Brønnøysund. Alle som er registrerte her, og som regnes som "aktive" (mindre enn x år siden siste betalte jegeravgift, tror det er fem) får automagisk jegeravgiftskortet, giroen og fangstrapporten i posten. Det er ikke noe krav om å betale denne med mindre du skal jakte. Det er heller ikke, rent juridisk, belegg for å kreve jegeravgiften betalt for å få kjøpetillatelse for våpen. Du bør jo helst ha hatt våpen en stund så du lærer deg å få kula på rett plass før du begynner å skyte på dyr.

 

Jeg vil anta at butikken vil kreve personlig oppmøte for å selge et våpen. For øvrig vil jeg anbefale å ta en titt på finn.no etter gode bruktvåpen, kan være en del penger å spare der.

 

Og husk inderlig å kjøpe våpenskap. Om du vet du skal kjøpe våpen, er det like greit å kjøpe skap først i tilfelle politikammeret krever dokumentasjon på kjøp. Og med mindre du har det veldig trangt om plassen, kjøp et som veier 150kg så slipper du å herje med bolter og styr.

 

Kan ellers anbefale å lese på www.kammeret.no. Mye god informasjon fra vettuge folk der. Og en god del fjasprat, det er tross alt et internettforum :ph34r:

Lenke til kommentar

 

Jeg vil anta at butikken vil kreve personlig oppmøte for å selge et våpen. For øvrig vil jeg anbefale å ta en titt på finn.no etter gode bruktvåpen, kan være en del penger å spare der.

 

Våpen kan kjøpes via "nettet", så en behøver ikke å møte opp presonlig. Jeg har aldri benyttet meg av det, men jeg kjenner flere som gjør det. Både våpen hos våpenforhandlere og fra annonser som ligger ute på nettet, eks. Finn.no. Selv liker jeg å se våpnet og spessielt hvis jeg skulle kjøpt et brukt våpen. Og som nybegynner er det ennå viktigere å se, prøve og trolig få noe råd og tips av de bak disken i en våpenforettning.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil anta at butikken vil kreve personlig oppmøte for å selge et våpen. For øvrig vil jeg anbefale å ta en titt på finn.no etter gode bruktvåpen, kan være en del penger å spare der.

 

Våpen kan kjøpes via "nettet", så en behøver ikke å møte opp presonlig. Jeg har aldri benyttet meg av det, men jeg kjenner flere som gjør det. Både våpen hos våpenforhandlere og fra annonser som ligger ute på nettet, eks. Finn.no. Selv liker jeg å se våpnet og spessielt hvis jeg skulle kjøpt et brukt våpen. Og som nybegynner er det ennå viktigere å se, prøve og trolig få noe råd og tips av de bak disken i en våpenforettning.

 

Enig, var iveig å så og bestemte meg for våpen igår, så mangler bare å søke og få henta det(En Baikal O/U til 3800kr). 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Enig, var iveig å så og bestemte meg for våpen igår, så mangler bare å søke og få henta det(En Baikal O/U til 3800kr). 

 

Det var svært så rask, du var da. :) Håper haglen passer til deg da. D.v.s. "det er kolben som treffer", er et kjent utrykk. Og hagle er jo primært et våpen for fluktskyting og passer ikke kolben, blir det mye tull.'

 

Men da bør du kjøpe et våpenskap også. Enkelte våpenkontorer krever bevis/kvittering på at du har det, før de gir deg tillatelsen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Enig, var iveig å så og bestemte meg for våpen igår, så mangler bare å søke og få henta det(En Baikal O/U til 3800kr). 

 

Det var svært så rask, du var da. :) Håper haglen passer til deg da. D.v.s. "det er kolben som treffer", er et kjent utrykk. Og hagle er jo primært et våpen for fluktskyting og passer ikke kolben, blir det mye tull.'

 

Men da bør du kjøpe et våpenskap også. Enkelte våpenkontorer krever bevis/kvittering på at du har det, før de gir deg tillatelsen.

 

Ja, var på leirduebanen for noen uker siden og fant ut at det var bare øving som skulle til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...