Enthroner Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Det finnes ingen appide som garanterer deg 2M brukere. Eneste måten du får så mange brukere er å starte med en fungerende app. Kjør server fra localhost inntil du har mer enn deg selv som bruker også hoster du det i en PaaS når du går live. Det er ikke galt å drømme, men gjør investeringer som funksjon av virkeligheten - ikke fremtiden du ønsker deg. 1 Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Hei til alle! Jeg har planer om å lage en app til mobil og også lage hjemmeside som jeg har nettopp kjøpt, men skal jobbe med hjemmeside senere. Jeg trenger selvfølgelig server maskin eller svær minne maskin hvor tingene til alle blir lagret. Om minst 2 millioner mennesker skulle bruke den så trenger jeg ganske stor en. Så det jeg vil spørre om hvor jeg finner slikt, og er det noen erfarne her som kan om dette? og hva kan prisen på en slikt maskin være? Hvis man skal lage en tunnel fra Oslo til Bergen, så vet man at man trenger kraftig utstyr. Da er det bare å svi av pengene på den kraftigste TBM'en penger kan skaffe. Men når man skal lage en app, så er ikke det første man gjør å kjøpe en server til en million kroner, fordi man har våte drømmer om at to millioner brukere skal bruke tjenesten. Du har tydeligvis bestemt deg hvilken ende av problemet du vil begynne i, så hvorfor kommer du til denne gruppa? Det finnes da langt mer egnede grupper å spørre om maskinvare. 1 Lenke til kommentar
Danier Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg starter selvfølgelig ikke med å kjøpe server, jeg bare spurte her fordi jeg kommer uansett til å trenge en server maskin senere. Det er noe jeg skal kjøpe når jeg er på vei til å bli ferdig med den. Akkurat nå så planlegger jeg og har nettopp kommet igang med appen jeg ønsker å bygge som jeg har følelsen for at det vil lykkes. De jeg har fortalt om appen jeg holder på å bygge har sagt at det er en genial app. Jeg kommer ikke til å fortelle om appen her på nettet enda. Men jeg sitter og regner ut ca hvor mye det vil koste meg totalt. Jeg gikk inn hit spørre om det var noen som visste noe om bra og billig server maskin og ønsket gjerne link til det, siden jeg har ikke mye peilig på server maskin. Noen som har endret på overskriften "Starte med server maskin", jeg starter selvfølgelig ikke med server maskin.. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Hva er grunnen til at du ønsker å drive med server og hosting selv istedenfor å outsource til en tjeneste hvor du kun betaler for ressursene som faktisk behøves? 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Han har jo to millioner brukere. 2 Lenke til kommentar
Danier Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Hva er grunnen til at du ønsker å drive med server og hosting selv istedenfor å outsource til en tjeneste hvor du kun betaler for ressursene som faktisk behøves? Kunne gjort det du sier fra starten. Appen er jo selvfølgelig internasjonalt, det er ikke bare i Norge og norske folk som skal bruke det. Om det faktisk skjer at det blir stor greie, da er det vel lurt å kunne ha sin egen server? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Hva er grunnen til at du ønsker å drive med server og hosting selv istedenfor å outsource til en tjeneste hvor du kun betaler for ressursene som faktisk behøves? Kunne gjort det du sier fra starten. Appen er jo selvfølgelig internasjonalt, det er ikke bare i Norge og norske folk som skal bruke det. Om det faktisk skjer at det blir stor greie, da er det vel lurt å kunne ha sin egen server? Hvorfor det? Netflix har flere brukere enn det du estimerer med, og kjører likevel ikke på egne servere, men hoster løsningen sin i Amazon sin sky. 1 Lenke til kommentar
Danier Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Hvorfor det? Netflix har flere brukere enn det du estimerer med, og kjører likevel ikke på egne servere, men hoster løsningen sin i Amazon sin sky. Åja, det visste jeg ikke. Da kan jeg også gjøre noe lignende som dette Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) Om det faktisk skjer at det blir stor greie, da er det vel lurt å kunne ha sin egen server? På generelt grunnlag er det lurt å konsentrere seg om kjernevirksomheten. Spesielt i startfasen. Det vil aldri være særlig mye å tjene på å prøve å hoste mer effektivt enn f.eks. Google og Amazon. Endret 4. mai 2015 av quantum 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. mai 2015 Del Skrevet 4. mai 2015 Han har jo to millioner brukere. To millioner fluer kan ikke ta feil osv ... hehe :o) 2 Lenke til kommentar
robert2015 Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Jeg kan bare si det start i det små, og bygg på etterhvert. Skal du lage app til mobile enheter? Android eller Ios? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 Vel, jeg ville ikke anbefale noen å starte med å forsøke å skalere en tjeneste til 2mill brukere.... Selv om du har verdens beste ide og den kan generere 2 millioner brukere. Gjør heller slik at tjenesten din KAN skalere til 2 millioner brukere. Hvis du skulle nå 2 millioner brukere og du har gjort alt riktig, så kan du heller leie kapasiteten du trenger i skyen og heller kjøpe HW etterhvert som inntektene kommer. For å si det slik, det er en grunn til at det gjerne er egne dedikerte personer som jobber utelukkende med å sette opp miljø for skalering. Det beste er jo å kunne si følgende: Jeg vil at applikasjonen min skal skalere seg opp ved behov, hvis jeg ikke har nok minne til å kjøre den hjemme, skaler videre til å utføre resten av jobben i skyen. Når jeg ser at jeg maskinparken "hjemme" går på 80% last konstant og den ofte flytter tjenesten ut i skyen, fyll på med flere servere. Det er mer å tenke på når man skal skalere enn "jeg trenger en stor server/flere servere". Du skal ha plass til å sette dette opp, strøm til å kjøre det, kjøling for at ting ikke skal bli overopphetet, nok maskinkraft til at du kan gjøre failover, det er forventet bortimot 100% oppetid, så du burde ha failoverserverne dine på en annen lokasjon enn hovedserverne........ og selvfølgelig må du ha strøm etc. der også. Det er mye å tenke på i ett slikt scenario, start smått, sørg for å konsentrere deg om det som er viktig.... At applikasjonen din lar seg skalere, at den takler ett strømbrudd uten at tjenesten går ned osv. Når alt dette er på plass og fungerer slik som du har tenkt, så kan du starte med å kjøpe inn ett par store servere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå