Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forskjeller mellom Baptistene og Pinsevenner?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått oppgaven i RLE å forklare hva er skilnaden mellom pinsevenner og baptistene? Siden dei er klart to religionar, men jeg ser ikke skilnaden.  Jeg har lest litt rundt desse religiona og føller begge er veldig like på hverandre. Vist derre kunne forklart hvorfor og hvordan dei skilte seg hadde det kanskje blitt litt klarere for meg ? Eller hjelpe med å finne lenker der jeg kunne finne stoff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra rask googling så er baptisme en av flere trosamfunn under en fellesbetegnelse som heter pinsebevegelsen. Det er ikke to religioner. Begge er kristendom. lutheriansk sådan, i motsetning til statskirken som er protestantisk.

Dette står helt sikkert i lærebøkene dine. Hvis ikke så må du Google og finne sikre kilder å henvise til.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Nei, båe høyrer til same religionen: kristendomen.

Det er lett å finne stoff om desse trusretningane, har du sett i Store norske leksikon, f.eks.? (snl.no). Etter eit halvt minutt der havnar du kanskje på HL-senteret, som har ei side om kvar av desse samfunna. Ofte er det lettare å finne slikt sjølv enn å be andre om hjelp.

Lenke til kommentar

Ut ifra rask googling så er baptisme en av flere trosamfunn under en fellesbetegnelse som heter pinsebevegelsen. Det er ikke to religioner. Begge er kristendom. lutheriansk sådan, i motsetning til statskirken som er protestantisk.

Det siste er desverre feil darkness, her blander du litt. Den norske kirke er luthersk, som er en egen retning innenfor protestantismen, akkurat som pinsevenner og baptister. Alle tre er protestantiske retninger og alle retningene har rundt 70-80 millioner medlemmer på verdensbasis, om hodet mitt husker forrige forelesning rett.

(står under «Denominations», pentecostal=pinsevenner)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

wikipedia er ikke alltid til å stole på ;) derfor jeg skrev at man må finne sikre kilder.

Vel, du kan jo ta en titt her, google «protestant denominations», eller jeg kan vise deg religionslæreboka mi, da jeg for tida studerer emnet :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

wikipedia er ikke alltid til å stole på ;) derfor jeg skrev at man må finne sikre kilder.

Vel, du kan jo ta en titt her, google «protestant denominations», eller jeg kan vise deg religionslæreboka mi, da jeg for tida studerer emnet :)

Ehm har du langt inn en feil lenke? :D

Lenke til kommentar

Ehm har du langt inn en feil lenke? :D

hahaha.. jepp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...