Gå til innhold

Oppgradering VS Ny Gaming/Redigering PC ?

Anbefalte innlegg

Dette har jeg nå:

Kabinett: Antec Twelve Hundred Big Tower

- Vifter 3x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 2x 120mm Back

PSU: Chieftec Super Series 1200W PSU

- ATX 12V, V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 9x SATA

Motherboard: ASUS Rampage ||| Extreme, X58

- Socket-1366, DDR3, ATX, SATA 6GB's, USB 3.0, 4xPCI

Processor: Intel Core i7 Quad Processor i7-960

- Quad Core, 3.2GHz, Socket 1366, 8MB, QPI: 4.8GT/sec

Graphics card: ASUS GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA

- PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, 384bit

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

- Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

Primary HDD: WD VelociRaptor 300GB SATA

- 10000RPM, 16MB, 3GB/s

Secondary HDD: Western Digital Caviar GreenPower 1TB

- Sata 3GB/s, 64MB Cache

Soundcard: ASUS Xonar D2X/XDT, 7.1 channel

- SPDIF, EAX2.0, DTS, DVS, DDL, PCI-Express 1x

CD/DVD: Lite-On Blu-Ray Writer IHBS112-37

- Blu-Ray/DVD Writer, SATA, 12x, Bulk

Kjøpte dette i 2010, og det meste fungerer meget bra enda. Har byttet Cooling Paste på CPU og GFX gjennom årene og tatt godt vare på maskinen.

Det jeg hovedsaklig tenker å oppgradere er GFX, RAM, HDD -> SSD, men jeg lurer på hva som er lurt, og om jeg eventuelt burde oppgradere motherboard også.

Hvorfor vil jeg oppgradere?

Jeg studerer programmering og innvolverer meg også innenfor utvikling av spill og 3D design. Dette krever en kraftig maskin og jeg merker at min maskin begynner å gå tregere for tiden, samt GFX ser ut til å ha en feil ettersom den kræsjer en del ganger.

I tillegg til dette er jeg også interessert i gaming og spiller ikke veldig ofte, men når jeg først gjør det vil jeg være i stand til å spille de nyeste spillene i ultra uten problemer.

I tillegg til alt dette, ønsker jeg også at det gjerne er stillegående.

Hva synes du?
Jeg har ikke satt opp noe eksakt budsjett på dette, men legger gjerne inn en del på dette for at det skal vare en stund til fremover.
Skal jeg oppgradere(i så fall til hva?)? Eller skal jeg rett og slett prøve å selge dette og heller kjøpe en ny?
Ser helst etter forslag til oppgradering ettersom det virker minst skadelig på lommeboken og kan sette et minimum budsjett til ca. 10000,- kroner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel i7 970 burde du fint få grei pris på bruktmarkedet. Ville nok tro den er verdt ca 1500 kr brukt eller mindre.

Men da burde du beregnet deg på overklokking.

Hvis ikke kan du alltid se på sokkel 2011 eller nyere, vil være noe å hente der.

GTX 970 eller Titan muligens?

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon som deg for et år siden. 
Hadde en i7 920, og oppgraderte til 4960X og gikk full retard. 

Angrer litt nå, og innser at 920'n hadde dugd fint til skylake, skulle bare ha oppgradert GPU (hadde nok ram)

Kjøp nytt skjermkort, 3 nye 2GB brikker (er jo 3kanals minne på de cpu'ene), evt 3/6stk 4gb brikker, og en SSD.

Jeg hadde nok skaffet et 970, 3x2gb ram og en 850 evo i 250/500GB størrelse, havner vel på 5-6k da.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt og er enig i og har sett på gtx 970 og tenker jeg skaffer meg det. Ellers lurer jeg på hva folk tenker om oppgradering av motherboard, og da eventuelt satse på de nye DDR4 brikkene? Eller er dette litt overkill haha

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt og er enig i og har sett på gtx 970 og tenker jeg skaffer meg det. Ellers lurer jeg på hva folk tenker om oppgradering av motherboard, og da eventuelt satse på de nye DDR4 brikkene? Eller er dette litt overkill haha

Prosessoren din holder fortsatt koken den så jeg ville ventet med å bytte ut HK. Hadde kun byttet RAM og skjermkort nå også tatt og byttet HK, CPU og RAM når CPU begynner å bli en bottleneck.

Hadde ihvertfall ventet til skylake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...