Aleksander- Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Ok, vi hadde en lang diskusjon på skolen i dag angående tesla coil's, slike som det er på Red Alert spillene.... Jeg tenkte da at det hadde vært et kjempe kult vinter prosjekt! Jeg går bare grunn kurs elektro, så muligens jeg drømmer litt for høyt? Men, saken var den at jeg lurte på om noen hadde\kunne finne en oppskrift... Viss ikke kan det vell ikke være så sinnsykt vanskelig å lage en? Etter hva jeg har fått med meg trenger jeg følgende deler; STOOORE kondensatorer Spoler rele? Mye strøm Er dere med eller? Lenke til kommentar
insider Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 er en i usa som har laget teslacoil men trykt å lage selv ? Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 :ops:glemte en veldig vesentlig ting: Den skal selfølgelig ikke være 10 meter høy, å stå i hagen å zappe katter.... Poenget var at den kanskje skulle bli 30-50 cm høy, å ha en gnist på ca 10 cm.... :nice: Edit; tjoho, fant noe her BÆMM! Bilder! Den var jo ikke så veldig pen da men.... *grin* Lenke til kommentar
insider Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 funker sikkert phett å lage det - finn en trafo, tror det funker fint Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 WOW!!! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Det hadde vært så rått å hatt en tesla coil ja... *lyst på* Bildene funker ikke... Lenke til kommentar
insider Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 WOW!!! tøøøøøøøøøøft ! Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Du må trykke på easter 2003.... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 www.teslacoil.com <= masse info samt råe bilder Lenke til kommentar
insider Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 www.teslacoil.com <= masse info samt råe bilder sjekke ! :!: Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 We create electrical arcs from six to sixty feet for the entertainment and public attractions industries 20 meters gnister? Må ha det, bare MÅ ha det! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Model 13MDesigned by Bill Wysock Spark Length: 55 Feet @ 60kHz Power Input: 480V, 400A, 1P Height: 28 Feet Shipping Weight: 10,000 lbs. Technicians: 4 Setup Time: 2-3 Days Typical Use: Stadium or Arena Er ikke det litt mye strøm? 480V, 400A? Skulle likt å ha en sånn en på gutterommet! Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Model 13MDesigned by Bill Wysock Spark Length: 55 Feet @ 60kHz Power Input: 480V, 400A, 1P Height: 28 Feet Shipping Weight: 10,000 lbs. Technicians: 4 Setup Time: 2-3 Days Typical Use: Stadium or Arena Er ikke det litt mye strøm? 480V, 400A? Skulle likt å ha en sånn en på gutterommet! Se på lengden på gnisten da... 55 fot Det var jo ikke akkurat det jeg hadde i tankene... Dessuten, med en kraftig transformator kan man jo transformere spenningen opp i svimlende høyder... Det er verre med amperen, er det ikke? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Eg har sett ein del bilder av teslacoils, og det hadde vore den sinnsjukaste casemod med ein slik :D:D:D Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Er du gal? Jeg vill aldri puttet en tesla coil som lager spenninger lang over 10.000 volt i min kjære pc... Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Det som er problemet med tesla coil er at gnisten ikke kan styres... Noe som også er kult er en" Jacobs ladder" som ser ut som ei gammel innendørs TV antenne, en gnist klatrer opp mellom de to antenne stengene. Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har ikke helt fått med meg "reglene" om hvor og hvordan gnisten går... Vil den bare "lade" seg ut i løse luften eller vil den søke etter jord? Når du starter den, vil den skyte gnist med en gang? Edit: Jeg har nå leita ganske mye, men klarer ikke finne en liste over delene jeg trenger... Er det noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har ikke helt fått med meg "reglene" om hvor og hvordan gnisten går... Vil den bare "lade" seg ut i løse luften eller vil den søke etter jord? Når du starter den, vil den skyte gnist med en gang? Edit: Jeg har nå leita ganske mye, men klarer ikke finne en liste over delene jeg trenger... Er det noen som kan hjelpe? Kan være at jeg er på villspor, men jeg prøver... Disse gnistene skyldes at luften ioniseres og leder strøm. Denne strømmen går fra et høyere potensial og ned til jord (gjenstanden gnisten søker). Når E-feltet er kraftig nok overstiger spenningen mellom Tesla coilen og jord terskelspenningen til luft som har verdien 3*10^5 Volt (vet ikke om jeg husker riktig tall, men kan sjekke). Det er spenningen på metallet på toppen av spolen som avgjør hvor lang gnisten blir. Denne spenningen tror jeg blir transformert opp ved hjelp av vanvittig mange vindinger av kobbertråd + stort tversnittareal (Faradays induksjonslov). Aner ikke hvor farlig dette er, men jeg har grunn til å tro at luften som blir ionisert er ganske tynn og kan derfor ikke frakte alt for mye strøm. Derfor kan det neppe gjøre den store skaden på mennesker. Men ICer og slikt skal man holde langt unna Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Mye av det som ddd-king sier stemmer bra. Dette med at strømmen går fra høyere til lavere potensial gjør at du faktisk kan styre utladningen... Når jeg gikk VK1 elektronikk fikk vi som oppgave å lage en tesla coil av en ganske spesiell, men sinnsykt kul, lærer vi hadde. Hvis jeg har tegningene vi lagde her, kan jeg scanne og sende dem til deg... MEN, du skal kunne finne diagram over teslacoils ved hjelp av google... "Tesla coil" blueprint eller schematic burde gjøre susen... Lykke til! [EDIT]: Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 WARNING!!!This device induces high voltages capable of killing if not used properly and carefully... Heyhey! Kult! Fremdeles lysten på å prøve? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå