Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] erstatningskrav hund

Anbefalte innlegg

i dag var min kjæreste og en venninne på tur med sin chihuahua på 12 uker.

dem gikk inne i byen da dem møtte på en full voksen Rottweiler.

min kjæreste spurte ledsager av Rottweileren om dem kunne hilse.

dem hilste på hverandre i rundt 1 min.

da dem skal til og gå og snur ryggen til går Rottweiler til angrep på chihuahua.

den biter chihuahuaen i nakken og rister den.

Ledsager kaster seg over Rottweileren for og få den til og slutte.

min kjæreste blir kjørt av en som er vitne til hendelsen.

da dem ankommer dyrlegen får dem vite at hunden er død på grunn av knekt nakke.

jeg tok kontakt med eier av hunden som er på ferie.

eier av hunden sier at hun ga uttrykkelig klar beskjed om at Rottweileren ikke må hilse på andre hunder.

jeg lurer på om min kjæreste har rett til erstatning av hunden og dyrlege utgiftene.

begge hundene var i bånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk bikkja hennes lov til å hilse på Rottweileren eller ikke? Det kan være ganske essensielt i denne saken.

Lenke til kommentar

Fikk bikkja hennes lov til å hilse på Rottweileren eller ikke? Det kan være ganske essensielt i denne saken.

ja min kjæreste spurte han som gikk på tur med den om dem kunne hilse og da sa han at dette gikk greit.

Lenke til kommentar

Forsikring eller ikkje forsikring er ikkje av så stor betydning. Det er den som har påført ein anna eit tap som er ansvarlig for å erstatte skaden. Ei forsikring vil ofte berre gjere oppgjeret lettare då forsikringsselskapet legger ut og deretter krever regress frå skadevolder slik at du slepp å gjere det.

Dersom dere ikkje blir enige i eit privat oppgjer så kan ein ta saka til forliksrådet. Du kan også politianmelde for brudd på hundelova, men dette innebærer ikkje nødvendigvis at du får erstatning, berre at politiet vurderer om det er grunnlag for strafferaksjon mot hundeeigaren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikring eller ikkje forsikring er ikkje av så stor betydning. Det er den som har påført ein anna eit tap som er ansvarlig for å erstatte skaden. Ei forsikring vil ofte berre gjere oppgjeret lettare då forsikringsselskapet legger ut og deretter krever regress frå skadevolder slik at du slepp å gjere det.

Dersom dere ikkje blir enige i eit privat oppgjer så kan ein ta saka til forliksrådet. Du kan også politianmelde for brudd på hundelova, men dette innebærer ikkje nødvendigvis at du får erstatning, berre at politiet vurderer om det er grunnlag for strafferaksjon mot hundeeigaren.

Den hadde bitt ledsageren mens den prøvde og få Chihuahau ut av munnen, så hunden er jo farlig!

tror du det er best og kjøre advokat igjennom forliksrådet?

Lenke til kommentar

Neste gang kan det være barn som blir bitt.

Nå må du slutte å overdrive sånn. Skal vi tenke på den måten kan vi like gjerne avlive alle bikkjer.

Er jo ikke hunden dette skal gå på.

vil jo helst ta eier/ledsager av hunden.

eier har 3 rottweilere så virker det som om det er ledsager som ikke har forstått hva han passer på.

Lenke til kommentar

tror du det er best og kjøre advokat igjennom forliksrådet?

Du treng ikkje advokat til forliksrådet, forliksrådet er ein instans der ein skal sjå om det er mulig å mekle seg fram til ei løysning. Dersom meklinga ikkje når fram så blir det å gå vidare til sivilt søksmål, då vil det være lurt å skaffe seg advokat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv jeg som ikke har hund, har fått med meg at en bør holde type mini-hund (Chihuahua) langt unna Rottweilere, Pitbuller osv.

Hvor naiv/godtroende er det lov å være? - er også et betimelig spørsmål...   Går forsåvidt på begge ledsagere her...

Men, anmeld nå Rottweileren og krev den avlivet.  Har den først fått smaken på blod kan et lite barn være neste offer. En tikkende bombe mindre...

Lenke til kommentar

Selv jeg som ikke har hund, har fått med meg at en bør holde type mini-hund (Chihuahua) langt unna Rottweilere, Pitbuller osv.

Hvor naiv/godtroende er det lov å være? - er også et betimelig spørsmål...   Går forsåvidt på begge ledsagere her...

Men, anmeld nå Rottweileren og krev den avlivet.  Har den først fått smaken på blod kan et lite barn være neste offer. En tikkende bombe mindre...

Visst min kjæreste har konfrontert ledsageren til rottweileren og han sier at et går fint, så skal jo han ha nok kunnskap om den hunden til at han kan bedømme det.

En normal hund ville ikke angrepet en valp på 12 uker, denne hunden må ha et problem.

en mann på 30 år burde jo ha visst at en full voksen rottweiler ikke er et leketøy!

ja vi skal anmelde saken.

Lenke til kommentar

En normal hund ville ikke angrepet en valp på 12 uker, denne hunden må ha et problem.

en mann på 30 år burde jo ha visst at en full voksen rottweiler ikke er et leketøy!

Hvor glupt er det egentlig å trykke en hund på størrelse med en forvokst mus oppunder nesa på et beist som sluker 10 minibikkjer til frokost uten å blunke?

• Liker 2
Lenke til kommentar

en mann på 30 år burde jo ha visst at en full voksen rottweiler ikke er et leketøy!

Hvor glupt er det egentlig å trykke en hund på størrelse med en forvokst mus oppunder nesa på et beist som sluker 10 minibikkjer til frokost uten å blunke?

Hva gjør et beist midt inne i Bergen By uten munn bind visst den sluker 10 minibikkjer til frokost og har en ledsager som ikke klarer og stoppe den?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Erstatning kan være mulig, om enn litt vanskelig. Anmeld saken og få bikja avlive. Neste gang kan det være barn som blir bitt.

Nå er det slik at en hund gjerne kan være aggressiv mot andre hunder uten å ha noen som helst slike tendenser ovenfor barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...