Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Wi-fi: søker etter nettverk - Macbook er tilkoblet, men allikevel ikke

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha tilbrakt hele fredagskvelden med å prøve å lese meg opp på hva som kan være problemet, har jeg nå registrert meg og bestemt meg for å søke hjelp selv. Jo mer jeg leser, dess mindre forstår jeg av dette...

Problem: Jeg har ikke bra nok internett-tilgang til å streame lenger. Dette gikk helt fint i flere måneder frem til for en uke siden. Når jeg kjører diagnostikk får jeg beskjed om at internett tilgangen ser ut til å fungere som den skal. Men når jeg trykker på Wi-fi tegnet står den og veksler mellom Wi-fi: På og Wi-fi: søker etter nettverk.

Jeg forsøkte å følge en anvisning som ba meg gå inn og sjekke TCP/IP og se hvilken IP adresse som var tildelt. Allerede der falt jeg av.

Her står det:

Konfigurer IPv4: Med DHCP (jeg googlet og skjønte vel nesten hva dette er, men ikke helt)

IPv4-adresse: 10.0.0.3 (sønnen min har det samme men med 2 i stedet for 3 til slutt på sin PC)

Subnettmaske: 255.255.255.0

Ruter: 10.0.0.1 (sønnen min har også her 10.0.0.2 - betyr det noe at jeg har to forskjellige nummer? og hva betyr dette nummeret egentlig? Har selvfølgelig googlet og ble ikke særlig klok - forsto det som at det sa noe om at dette var et privat nettverk.. So?)

Konfigurer IPv6: Automatisk

Ruter:

IPv6-adresse:

Prefikslengde:

(disse sto det ikke noe bak/ved)

Forny DHCP-leien (hva betyr dette?)

prøvde å trykke på den, men da ville den ha DHCP-klient-ID - noe jeg ikke aner hva er, eller hvor jeg får det fra.

Jeg forsøkte også å gå inn på Terminal og skrive PING 193.75.75.75 og da kom det en haug med ting jeg ikke aner hva er, og jeg skjønte ikke hva jeg dreiv med uansett. Det eneste jeg vil er å kunne streame igjen.

Når alt dette er sagt, der vi bodde før september i fjor hadde jeg det samme problemet, men da gav jeg opp. Bodde der i 2 år uten internett. Nå vil jeg finne ut av dette. Kan noen hjelpe meg?

På forhånd tusen, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.0.0.1 og 1.0.0.2 er fordi dere har Nextgentel ruter (tipper jeg) dette er IP'en dere er tildelt av ruteren så det stemmer nok som det er.

Du kan starte med å endre IPV6 til kun manuel.

Fjern nettverket, restart og legg det til på nytt.

Lenke til kommentar

1. Hva slags nettverksutstyr har du?
  2. ISP (Nettlevrandør)?
  3. Hastighet på nett?
  4. Nyeste firmware på router?
  5. Nyeste driver til nettverkskort?
  6. Skjermbilder av ping
  7. Skjermbilde av ipconfig /all

1. Brcm router

2. Nexgentel

3. Se skjermdump nederst

4. Hva er firmware?

5. Hvordan finner jeg ut dette?

6. Se under.

7, Hvor finner jeg ipconfig /all?

Hilsen Gro

Lenke til kommentar

1.0.0.1 og 1.0.0.2 er fordi dere har Nextgentel ruter (tipper jeg) dette er IP'en dere er tildelt av ruteren så det stemmer nok som det er.

Hei, og takk for svar! Når jeg endrer til manuel må jeg fylle ut Ruter, IPv6-adresse og frefikslengde. Har jeg forstått det riktig? Isåfall, hva skriver jeg?

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar! Når jeg endrer til manuel må jeg fylle ut Ruter, IPv6-adresse og frefikslengde. Har jeg forstått det riktig? Isåfall, hva skriver jeg?

Nei da tror jeg du er på feil plass.

Det kan være enklere å gjøre via terminalen

åpne terminal og fyll inn: networksetup -setv6off Wi-Fi

Lenke til kommentar

Nei da tror jeg du er på feil plass.

Det kan være enklere å gjøre via terminalen

åpne terminal og fyll inn: networksetup -setv6off Wi-Fi

ok, gjort. Hvordan fjerner jeg nettverket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...