SteinarN Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Jeg kjøpte to stk av nevnte SSD i fjor en gang. Begge var med gammel firmware som medførte gradvis lavere lesehastighet på gamle data. Ene SSD-en som jeg har i en W7 stasjonær maskin restorerte jeg allerede i fjor. Husker da at den allerede var blitt betydelig tregere når jeg målte den med Aida64 Disk Benchmark, men etter ny firmware og og restorering var den som ny. I dag restorerte jeg den andre som jeg har i en gammel Xp laptop. Jeg testet den med Aida64 først, og den var blitt helt grusomt treg, mye av dataene hadde en lesehastighet på under 25-30MB/s! Etter restorering liggen den stabilt på ca 520MB/s som den skal. Men jeg testet i samme slengen SSD-en som jeg restorerte i fjor, og den har nå på nytt blitt vesentlig tregere på en god del av dataene, ned i ca 300MB/s.Dette er jo en ganske stor skuffelse. Vedlagte bilder viser grusomt treg Xp SSD før restorering, kjørte bare benchmark ei stund da det ville tatt nærmere to timer å benche hele SSD-en, gul strek. Det er også komplett bench for W7 SSD-en på det bildet, rosa strek. Neste bilde viser fortsatt W7 SSD, rosa strek, men nå Xp SSD etter restorering, gul strek. Som dere ser så er det vesentlig forskjell her, W7 SSD har tapt seg veldig siden jeg restorerte den i fjor da den fikk samme hastighet som Xp SSD har nå. Har Samsung noen løsning på dette problemet som noen kjenner til? Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Det kom jo en ny firmware for ikke så lenge siden, legg inn den. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Det kom jo en ny firmware for ikke så lenge siden, legg inn den. Samsung Magician sier jeg har siste firmware, den kom jo i fjor i forbindelse med nettop denne feilen, så den er selvsagt installert. Mener du at det har komme enda en ny etter det? Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&page=868 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Hmm, ikke mye imponerende av Magician v.4.5 å påstå både at det er siste versjon Magician og påstå at jeg har siste firmware, noe jeg nå ser at jeg ikke har allikevel. Takker for opplysningen! Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Nyeste firmware ser ut til å gjøre susen, se vedlagte bilde Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Det har vært en feil i magician med å flashe gjennom windows tidligere i vinter. Man må flashe SSD med boot cd/usb. Sikkert tatt det bort derfra for å ikke bli rammet av en amerikansk consumer class act lawsuit. Endret 1. mai 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Det har vært en feil i magician med å flashe gjennom windows tidligere i vinter. Man må flashe SSD med boot cd/usb. Sikkert tatt det bort derfra for å ikke bli rammet av en amerikansk consumer class act lawsuit. Ok. Men heldigvis har det gått bra å flashe begge 840Evoene mine, bare jeg fikk installert Magician v4.6 først, ene er os SSD på W7 pc, den andre tok jeg ut av min antikvariske Xp laptop og flashet den i min W7 pc. Men nå sliter jeg med Magician versjonen på min Xp maskin. 4.1 som jeg har brukt hele tiden virker ok, men er gammel og noe utdatert. 4.2 omtrent det samme. 4.3 krasjer. 4.5 takler ikke i det hele tatt at det bare er Sata2 i maskinen, nesten ingenting i Magician virker pga det, og enda mindre funksjonalitet med 4.6. Nå skal jeg prøve 4.4 som den siste. Blir å kjøpe en billig HDD å sette inn i Xp laptopen snart, så flytter jeg Evoen over i en mini-pc som jeg skal ha i arbeidsbilen i stedet. Har egentlig funnet ut at Xp≠SSD Endret 1. mai 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå