Tesshin Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Hei. Jeg har 3 radiatorer i kabinettet med totalt 10 vifter. Jeg har 4 stk på 2 av radiatorene og 2 på den siste. Alle viftene er 3 pins. Viftene er koblet sammen med adaptere. Fra 4 vifter sammen til 1 3 pin og fra 6 vifter sammen til 1 3 pin. Disse er koblet til Asus Formula vii hovedkortet. Disse viftene peiser på med full fart. Jeg har forsøkt med AI Suite sin viftestyring og SpeedFan. Uansett hva jeg gjør så går de på full fart. Så kjøpte jeg noen 4 pins til 4x3 pins adaptere men disse har en molex kabel i tillegg. Med disse så er det nøyaktig samme hastighet. Jeg vil at viftene skal gå sakte eventuelt være av når pcen ikke jobber. Takk Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Du må inn på innstillinger på Speedfan og velge riktige "modul" for å få speedfan til å virke. Velg advance tror jeg det var og under chip må du finne hovedkortet ditt. set de som står pwm til manuelt. Endret 1. mai 2015 av bigggan Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Enten bruk BIOS eller Asus Fan Xpert (Du må laste ned ASUS AI Suite 3 som også har: ASUS Dual Intelligent Processors 5) Versjon 1.00.83. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Takk det er den jeg bruker. Dual greine Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Spørsmål er vel egentlig om det er mulig å styre viftene mine via hovedkortet når alt er 3 pin Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Spørsmål er vel egentlig om det er mulig å styre viftene mine via hovedkortet når alt er 3 pin Du svarte på ditt eget spm., du må ha en viftekontroller for dette. Billigere enn å kjøpe 10 nye vifter med PVM og splittere.... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Asus HK skal fint kunne styre vifter som er 3p. De regulerer spenningen, så man slipper PWM vifter. Asus og ASRock har vel dette. Skjønner ikke hvorfor TS ikke får det til Fan Xpert funker iallfall på mine Asus HK .. Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Jeg var ikke klar over at Asus kort regulerte spenning. "Any of the Chassis fan headers can control either PWM, 4-pin, or voltage controlled 3-pin fans. Just plug it in and either BIOS or AI Suite can control it. If a fan of either type has trouble starting at a low speed setting, you may have to raise the setting so the fan has enough starting voltage.Only the CPU fan header tries to detect 3 vs 4 pin connection and adjust its operation. The CPU_OPT header follows the CPU header - this is the only place where installation has to be careful. The type of fan in CPU_OPT has to match the fan in the CPU header.AI Suite can't control the Optional fans - the three headers on the M6F that have external temperature sensor headers associated with them. BIOS can control fans through those headers whether 3-pin or 4-pin." http://rog.asus.com/forum/showthread.php?48065-ROG-Maximus-VI-Formula-Fan-Control Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Jeg har formatert hele skiten og lagt inn alt på nytt og skal se nå om det funker i AI Suite. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Takk for så god hjelp så langt forresten Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Har installert alt på nytt. AI suite 6 får ikke engang kontakt med noen av fansplitterne som er koblet til hovedkortet. Alt er bare Not Available selvom det står som DC i bios. Slik det må gjøre. Jeg kan iallefall ikke velge PWM.Tror noen det har noe å si at viftene er koblet igjennnom en 3 pin til 6 x 3 pin fansplitter? Jeg kan jo ikke koble 10 vifter direkte til hovedkortet. Er ikke noe ledige plasser på hovedkortet til det. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Når har jeg formatert alt igjen og lagt inn i Windows og AI Suite til ASUS og forsøkt å bruke Fan Xpert 3 igjen. Leser over alt at det er liksom løsningen.Ingen av viftene mine blir funnet der, selv om jeg kan se RPM. Men ingen mulighet til å styre de. De durer på full trøkk fortsatt.Det er så langt absolutt ingenting jeg kan gjøre for at disse viftene skal bli styrt via hovedkortet. Hverken Speedfan, Bios settings eller noe annet fungerer.Har googlet meg ihjel, men finner ingen som har samme problem.Frustrerende og helt uforståelig. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Har du satt CPU Q Fan Control til [Advanced Mode] i BIOS? Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Har du satt CPU Q Fan Control til [Advanced Mode] i BIOS? Eneste jeg kan velge i bios for CPU control er AUTO, PWM, DC eller DISABLE. Forsøkt alle nå, ingen har noen effekt. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Jeg hadde et par Corsair 120 PWM vifter liggende. Disse fungerer utmerket med styring fra AI Suite. Det står overalt at 3 pin skal også fungere på alle headers på hovedkortet selv man plugger de inn i 4 pin fordi det er sånn DC Mode som gjør at 3 pin fungerer også.Men det gjør det jo rett og slett ikke. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Har du satt CPU Q Fan Control til [Advanced Mode] i BIOS? Eneste jeg kan velge i bios for CPU control er AUTO, PWM, DC eller DISABLE. Forsøkt alle nå, ingen har noen effekt. Ja, ser i manualen at det er DC Mode du skal ha. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-FORMULA/e9796_maximus_vii_formula_ug_v2_for_web_only.pdf?_ga=1.233286558.1042229391.1430560049 Veldig rart at det ikke fungerer. Hvis du ser på denne video'n, kan du ikke justere grafene (lage profiler) i det hele tatt? Forsøk med bare en vifte av gangen (ikke splitter) på de ulike header'ene Endret 3. mai 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Har du satt CPU Q Fan Control til [Advanced Mode] i BIOS? Eneste jeg kan velge i bios for CPU control er AUTO, PWM, DC eller DISABLE. Forsøkt alle nå, ingen har noen effekt. Ja, ser i manualen at det er DC Mode du skal ha. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-FORMULA/e9796_maximus_vii_formula_ug_v2_for_web_only.pdf?_ga=1.233286558.1042229391.1430560049 Veldig rart at det ikke fungerer. Hvis du ser på denne video'n, kan du ikke justere grafene (lage profiler) i det hele tatt? Forsøk med bare en vifte av gangen (ikke splitter) på de ulike header'ene Ja det er veldig rart. Nei alt er bare "grått" der du kan velge grafer. Og det står N/A, dette er om jeg bruker 3 pin splitter, eller bare en eneste 3 pin vifte. Med PWM vifte funker det både i splitter og uten. Jeg må få spurt Asus om dette. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 4. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2015 Da har jeg bytte ut alle 12 viftene mine med PWM vifter. Og da fungerte alt utmerket.Deilig deilig!Takk for bidrag og hjelp alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå