Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynlighet

Anbefalte innlegg

Hvorfor tror du at det er det?

Hva er sannsynligheten for å trekke en rød kule første gang?

Kunne du forklare litt er du snill?

Slik jeg tenker blir det 1/9 men siden det er 4 av dem blir den fulle potten 4/9 siden vi har 2 trekk så blir det 2/9 så blir altså svaret som jeg har fått 8/81.

Forklar hva jeg har gjort feil er u snill

Hvordan tenker du når du får 2/9?

Hva er sannsynligheten for at man trekker rød første gangen? Og hva med andre gangen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg tenker blir det 1/9 men siden det er 4 av dem blir den fulle potten 4/9 siden vi har 2 trekk så blir det 2/9 så blir altså svaret som jeg har fått 8/81.

Hva er sannsynligheten for at man trekker rød første gangen? Og hva med andre gangen?

tenker siden vi trekker 2 ganger at 2/9 represneterer antall ganger vi trekker og 4/9 representerer antall røde baller

Lenke til kommentar

tenker siden vi trekker 2 ganger at 2/9 represneterer antall ganger vi trekker og 4/9 representerer antall røde baller

2 av 9 trekk? Nei dette blir bare tull.

Slik som oppgaven lyder skal du trekke en ball to ganger. Hver gang er sannsynligheten 4/9 for å få en rød ball(siden den blir lagt tilbake). Det er disse to sannsynlighetene du skal legge sammen, ikke antall trekk.

Lenke til kommentar

Hvis ikke oppgaven selv bidrar med tall, eller eksplisitt ber om at man sjekker ssb.no, hadde jeg ikke akseptert annet enn at man kan anta 0,5. Jeg ville dog mest forventet at man fikk tall servert med oppgaven.

Enig her. Husker jeg kranglet med mattelæreren min i 9. klasse om sjansen for to mynt når man kaster mynt/kron (akkurat samme regnestykket). Han mente at svaret er 1/3. Håper TS har en bedre mattelærer enn jeg hadde.

Lenke til kommentar

Hvis ikke oppgaven selv bidrar med tall, eller eksplisitt ber om at man sjekker ssb.no, hadde jeg ikke akseptert annet enn at man kan anta 0,5. Jeg ville dog mest forventet at man fikk tall servert med oppgaven.

Enig her. Husker jeg kranglet med mattelæreren min i 9. klasse om sjansen for to mynt når man kaster mynt/kron (akkurat samme regnestykket). Han mente at svaret er 1/3. Håper TS har en bedre mattelærer enn jeg hadde.

For en dust:p

Lenke til kommentar

2 av 9 trekk? Nei dette blir bare tull.

Slik som oppgaven lyder skal du trekke en ball to ganger. Hver gang er sannsynligheten 4/9 for å få en rød ball(siden den blir lagt tilbake). Det er disse to sannsynlighetene du skal legge sammen, ikke antall trekk.

Fy faen jeg føler meg som en idiot for å ikke ha sett det før nå

Lenke til kommentar

Heisann,har et spørsmål til,vet det er mange men setter pris på alle som svarer.

Om man har siffrene 100 til 999,hvor mange av disse tallene har 3 siffer.

Blir det da 3x3x3?

Endret av Workman94
Lenke til kommentar

et bonus spørsmål,er forvirret her,kan noen hjelpe meg med disse,når man bruker dem og kommer med eksemplerer:

Valgprosess

Ordnede utvalg m tilbakelegging

Ordnede utvalg uten tilbakelegging

Ordning av elementer

Uordnet utvalg uten tilbakelegging

Hypergeometriske sannsynligheter

Bynomiske sannsynligheter

Pascals trekant

Jeg kan formlene for disse tingene og hvordan man gjør dem,men utfordringen for meg kommer når man skal bruke dem og hvilke tall man setter i de forskjellige formeltegnene

Lenke til kommentar

Mener du tre forskjellige siffer? Hvor mange alternativer har du for første siffer? Og andre?

oppgave teksten lyder sånn; Hvor mange av tallene fra 100 til 999 består av 3 forskjellige sifre

Første siffer kan består av alle tall fra og med 1 t.o.m 9, dvs 9 ulike tall.

Andre siffer kan kun bestå av 9 ulike tall fordi vi ikke kan velge det samme sifferet vi valgte som første siffer og fordi vi totalt har 10 tall å velge mellom (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ,9).

Det tredje sifferet kan kun bestå av 8 ulike tall fordi vi ikke kan velge samme siffer som første og andre siffer.

Totalt blir det 9 * 9 * 8 = 648 tall som består av 3 forskjellige sifre.

Mvh

Dipanshu Sharma

Privatunderviser hos PEFhjelp.no

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar

Mener du tre forskjellige siffer? Hvor mange alternativer har du for første siffer? Og andre?

oppgave teksten lyder sånn; Hvor mange av tallene fra 100 til 999 består av 3 forskjellige sifre

Første siffer kan består av alle tall fra og med 1 t.o.m 9, dvs 9 ulike tall.

Andre siffer kan kun bestå av 9 ulike tall fordi vi ikke kan velge det samme sifferet vi valgte som første siffer og fordi vi totalt har 10 tall å velge mellom (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ,9).

Det tredje sifferet kan kun bestå av 8 ulike tall fordi vi ikke kal velge samme siffer som første og andre siffer.

Totalt blir det 9 * 9 * 8 = 648 tall som består av 3 forskjellige sifre.

Det gjør det vanskelig å vite hvordan man regner hvis det allerede ikke er fortalt i oppgaven, at det er underforstått,men,men.

Takker for hjelpen uansett,takk for at du ikke kommer med arrogante bemerkninger heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...