Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynlighet

Anbefalte innlegg

Hei,jeg jobber med sannsynlighet akkurat nå,og lurer litt på dette;

Hvis et ektepar har to barn som ikke er tvillinger,hva er sannsynligheten for at:

Begge er jenter?

blir det da 1/4x3/4=3/16= 18,75%?

1 og 3 representerer et av de 4 utfallene JJ GJ JG GG og 4 represneterer utfallene.

Fasiten sier at dette er feil,men hva blir den rette fremgangsmåten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis pleier man å regne med lik sannsynlighet for gutt og jente, men i 2014 var det 48,5% sjanse for å få en jente. Dette svarer til 23,5% sjanse for å få to jenter.

denne boken kom ut i 2013,var 48,5 sjansen da?

Lenke til kommentar

Vanligvis pleier man å regne med lik sannsynlighet for gutt og jente, men i 2014 var det 48,5% sjanse for å få en jente. Dette svarer til 23,5% sjanse for å få to jenter.

Men om dette ikke er nevnt i teksten kan en jo ikke ta høyde for at folk sitter på slik info. Derfor mener jeg fasit er feil i dette tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke oppgaven selv bidrar med tall, eller eksplisitt ber om at man sjekker ssb.no, hadde jeg ikke akseptert annet enn at man kan anta 0,5. Jeg ville dog mest forventet at man fikk tall servert med oppgaven.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at det er det?

Hva er sannsynligheten for å trekke en rød kule første gang?

Kunne du forklare litt er du snill?

Slik jeg tenker blir det 1/9 men siden det er 4 av dem blir den fulle potten 4/9 siden vi har 2 trekk så blir det 2/9 så blir altså svaret som jeg har fått 8/81.

Forklar hva jeg har gjort feil er u snill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...