Gå til innhold

Ny stasjonær - 20.000 kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei igjen, og takk for gode svar alle sammen!

 

Jeg har sett litt på x99, og når jeg bytter ut komponentene til et slikt system, blir det ca 3000 kr ekstra. Og det på et allerede strukket budsjett.

Det er 8 år siden jeg har bygget pc, men det er fordi jeg har brukt laptop i mellomtiden. :) Nå er altså tiden inne for stasjonær igjen, og det kommer nok ikke til å gå 8 år før neste oppgradering. ;)

 

Ut i fra tester jeg har lest, så virker x99 ikke verdt det. Om noen år, når x99 helt klart vil være en fordel vs z97 for meg, så kan man nesten få nytt hovedkort og cpu for de ekstra 3000 kronene. Så jeg holder en knapp på at z97 er det mest fornuftige for meg nå.

X99 er ikke 3000 kroner dyrere, men 1600 ;)

Da får du bedre cpu, som hjelper en del i nye spill.

Du får også raskere minne, som hjelper veldig i krevende spill. Se her

 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67255

 

 

Prisforskjellen hvis en kjøper z97 med 16gb 2400mhz minne blir 1749 kr, minst, må si at jeg ikke så så veldig nøye etter. Men regner med du fant det rimeligste :) Ser ingen målt forskjell på ddr3 og ddr4? Det er jo det som er temaet.

 

En glemmer jo å ta med fordelene til z97 oppsettet. Trenger en mer minne kan en fint kjøpe det uten å tape på det. En kan også vinne økonomisk på det om en har tenkt til å kjøpe seg nytt/nye skjermkort ved release, for da har en mulighet til å selge de skjermkortene en sitter på før de synker i pris. Altså, selge skjermkortet/skjermkortene noen dager før release av nye kort skjer og samtidig kunne bruke maskinen.

 

 

Hvilke komponenter ville du gått for da, siden du mener man må investere mer for at x99 skal være bedre enn z97?

Hovedkortet er ihvertfall like bra, om ikke bedre.

Cpu er har flere pci lanes, kjerner og støtter DDR4. 

ddr4 er bedre enn ddr3, selv på samme hastighet. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er ddr4 omtrent dobbelt så raskt som ddr3 på samme hastighet. 

Du trenger ikke raskere ram på ddr4, hvorfor skulle du det? Og hvorfor flere brikker, så lenge du fyller opp en av kanalene så går det helt fint  :) Hvis du skal ha 2400MHz på ddr3, så må du også opp i pris btw.

 

Hvis f.eks TS setter inn et til skjermkort senere, så vil cpu fort bli flaskehals i krevende spill.

Se f.eks har, det er 980 sli, men fortsatt omtrent det samme. 

http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

 

 

5960x har minnet som kjører på 2666mhz. Hva er hastigheten på minnet på 4770k?

Endret av otl
Lenke til kommentar

 

 

Hei igjen, og takk for gode svar alle sammen!

 

Jeg har sett litt på x99, og når jeg bytter ut komponentene til et slikt system, blir det ca 3000 kr ekstra. Og det på et allerede strukket budsjett.

Det er 8 år siden jeg har bygget pc, men det er fordi jeg har brukt laptop i mellomtiden. :) Nå er altså tiden inne for stasjonær igjen, og det kommer nok ikke til å gå 8 år før neste oppgradering. ;)

 

Ut i fra tester jeg har lest, så virker x99 ikke verdt det. Om noen år, når x99 helt klart vil være en fordel vs z97 for meg, så kan man nesten få nytt hovedkort og cpu for de ekstra 3000 kronene. Så jeg holder en knapp på at z97 er det mest fornuftige for meg nå.

X99 er ikke 3000 kroner dyrere, men 1600 ;)

Da får du bedre cpu, som hjelper en del i nye spill.

Du får også raskere minne, som hjelper veldig i krevende spill. Se her

 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67255

 

 

Prisforskjellen hvis en kjøper z97 med 16gb 2400mhz minne blir 1749 kr, minst, må si at jeg ikke så så veldig nøye etter. Men regner med du fant det rimeligste :) Ser ingen målt forskjell på ddr3 og ddr4? Det er jo det som er temaet.

 

En glemmer jo å ta med fordelene til z97 oppsettet. Trenger en mer minne kan en fint kjøpe det uten å tape på det. En kan også vinne økonomisk på det om en har tenkt til å kjøpe seg nytt/nye skjermkort ved release, for da har en mulighet til å selge de skjermkortene en sitter på før de synker i pris. Altså, selge skjermkortet/skjermkortene noen dager før release av nye kort skjer og samtidig kunne bruke maskinen.

 

 

Hvilke komponenter ville du gått for da, siden du mener man må investere mer for at x99 skal være bedre enn z97?

Hovedkortet er ihvertfall like bra, om ikke bedre.

Cpu er har flere pci lanes, kjerner og støtter DDR4. 

ddr4 er bedre enn ddr3, selv på samme hastighet. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er ddr4 omtrent dobbelt så raskt som ddr3 på samme hastighet. 

Du trenger ikke raskere ram på ddr4, hvorfor skulle du det? Og hvorfor flere brikker, så lenge du fyller opp en av kanalene så går det helt fint  :) Hvis du skal ha 2400MHz på ddr3, så må du også opp i pris btw.

 

Hvis f.eks TS setter inn et til skjermkort senere, så vil cpu fort bli flaskehals i krevende spill.

Se f.eks har, det er 980 sli, men fortsatt omtrent det samme. 

http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

 

 

5960x har minnet som kjører på 2666mhz. Hva er hastigheten på minnet på 4770k?

 

DDR3 Geil 2133 MHz  :) 

 

Spesifikasjonene på testmaskinene finner du her:

 

http://gamegpu.ru/тест-gpu/тестовые-конфигурации/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Så hvis en øker minnehastigheten på 4770k'en så er det jevnt resultat?  :rofl:

 

Neppe, siden den støreste forskjellen på ddr3 minne ligger fra 1600mhz til 2400mhz. Da er forskjellen opp mot 20% i ytelse i visse tester. F.eks BF4 med sli oppsett.

 

Synn det ikkje finnes tester med 1 million variabler, men slik er nå verden. Derfor må noen forumbrukere ta ansvar og teste selv avogtil.

Lenke til kommentar

 

 

Hei igjen, og takk for gode svar alle sammen!

 

Jeg har sett litt på x99, og når jeg bytter ut komponentene til et slikt system, blir det ca 3000 kr ekstra. Og det på et allerede strukket budsjett.

Det er 8 år siden jeg har bygget pc, men det er fordi jeg har brukt laptop i mellomtiden. :) Nå er altså tiden inne for stasjonær igjen, og det kommer nok ikke til å gå 8 år før neste oppgradering. ;)

 

Ut i fra tester jeg har lest, så virker x99 ikke verdt det. Om noen år, når x99 helt klart vil være en fordel vs z97 for meg, så kan man nesten få nytt hovedkort og cpu for de ekstra 3000 kronene. Så jeg holder en knapp på at z97 er det mest fornuftige for meg nå.

X99 er ikke 3000 kroner dyrere, men 1600 ;)

Da får du bedre cpu, som hjelper en del i nye spill.

Du får også raskere minne, som hjelper veldig i krevende spill. Se her

 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67255

 

 

Prisforskjellen hvis en kjøper z97 med 16gb 2400mhz minne blir 1749 kr, minst, må si at jeg ikke så så veldig nøye etter. Men regner med du fant det rimeligste :) Ser ingen målt forskjell på ddr3 og ddr4? Det er jo det som er temaet.

 

En glemmer jo å ta med fordelene til z97 oppsettet. Trenger en mer minne kan en fint kjøpe det uten å tape på det. En kan også vinne økonomisk på det om en har tenkt til å kjøpe seg nytt/nye skjermkort ved release, for da har en mulighet til å selge de skjermkortene en sitter på før de synker i pris. Altså, selge skjermkortet/skjermkortene noen dager før release av nye kort skjer og samtidig kunne bruke maskinen. 

Hvor blir den 1749 kroner? Kilder som støtter deg er du ikke så flink på..

Hvis jeg legger til 2400Mhz ram på ddr3, så blir prisforskjellen 1200 kroner. 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67255

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67278

 

Hvor har du fått fra at man ikke kan oppgradere ram på x99? Selv om du kjøper 4 brikker på x99 siden det er quad channel, så har du fortsatt 4 ledige. Altså 8 stk totalt, noe ikke z97 har. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei igjen, og takk for gode svar alle sammen!

 

Jeg har sett litt på x99, og når jeg bytter ut komponentene til et slikt system, blir det ca 3000 kr ekstra. Og det på et allerede strukket budsjett.

Det er 8 år siden jeg har bygget pc, men det er fordi jeg har brukt laptop i mellomtiden. :) Nå er altså tiden inne for stasjonær igjen, og det kommer nok ikke til å gå 8 år før neste oppgradering. ;)

 

Ut i fra tester jeg har lest, så virker x99 ikke verdt det. Om noen år, når x99 helt klart vil være en fordel vs z97 for meg, så kan man nesten få nytt hovedkort og cpu for de ekstra 3000 kronene. Så jeg holder en knapp på at z97 er det mest fornuftige for meg nå.

X99 er ikke 3000 kroner dyrere, men 1600 ;)

Da får du bedre cpu, som hjelper en del i nye spill.

Du får også raskere minne, som hjelper veldig i krevende spill. Se her

 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67255

 

 

Prisforskjellen hvis en kjøper z97 med 16gb 2400mhz minne blir 1749 kr, minst, må si at jeg ikke så så veldig nøye etter. Men regner med du fant det rimeligste :) Ser ingen målt forskjell på ddr3 og ddr4? Det er jo det som er temaet.

 

En glemmer jo å ta med fordelene til z97 oppsettet. Trenger en mer minne kan en fint kjøpe det uten å tape på det. En kan også vinne økonomisk på det om en har tenkt til å kjøpe seg nytt/nye skjermkort ved release, for da har en mulighet til å selge de skjermkortene en sitter på før de synker i pris. Altså, selge skjermkortet/skjermkortene noen dager før release av nye kort skjer og samtidig kunne bruke maskinen. 

Hvor blir den 1749 kroner? Kilder som støtter deg er du ikke så flink på..

Hvis jeg legger til 2400Mhz ram på ddr3, så blir prisforskjellen 1200 kroner. 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67255

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67278

 

Hvor har du fått fra at man ikke kan oppgradere ram på x99? Selv om du kjøper 4 brikker på x99 siden det er quad channel, så har du fortsatt 4 ledige. Altså 8 stk totalt, noe ikke z97 har. 

 

 

At du velger shitty HK og kun velger oppgraderingspakke på X99 kan ikke jeg hjelpe for....

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67280

Lenke til kommentar

Det jeg skulle litt frem til var at hvorfor betale mer hvis en ikke får noe særlig mer ytelse? På den grafen du viste tidligere, hvis en erstatter 5960x med 5820k og setter minnehastigheten på både z97 og x99 på 2400mhz så vil ikke forskjellen være så stor?

 

Hadde 5820k gitt meg så stor ytelsesforbedring hadde jeg heller kjøpt den når jeg handlet enn 4790k. Selv om prisforskjellen da var 2000kr. Hadde betalt 3000kr også :) Hvis ytelsen hadde vært der

Endret av otl
Lenke til kommentar

Sorry, la ikke merke til at det hovedkortet kun hadde 4 spor til minnebrikker, legger meg flat for det.

Hvis du oppgraderer til dette hovedkortet da, da er prisforskjellen 1600 kroner :) 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67282

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/67278

 

1600kr er akkurat det prisen er for 2 ekstra kjerner i en 4790k :p

 

3200/2 =800 per kjerne på 4790k

800*2 = 1600kr  for 2 ekstra kjerner :p

 

De pengene der får man lett igjen ved et bruktsalg. 1150 plattformen går ikkje akkurat dyrt på bruktmarkedet. Følger man historien, så har x58/x79 holdt seg meget godt i pris på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Ikke veldig nei, men hvis du derimot klokker 5820k, opp til 4400mhz så vil nok forskjellen bli stor ;)

 

Jepp, det er her poenget er med 5820k. Den overklokker like bra som det 4790k gjør, og i tillegg har man mulighet for flere lanes OG ddr4 på x99. 1150 platformen er faktisk DYR i forhold til x99 om man ser slik på det. Tar man med at bruktprisen garantert vil holde seg høyere enn 1150, så er jo 1150 et elendig kjøp :p

Lenke til kommentar

Her har det vært litt aktivitet siden sist, det er bra! :)

 

Meget interessante diskusjoner rundt x99 vs z97. Det er ikke tvil om at jeg kan få mye ut av x99 med tilbehør, men etter å ha lest mye tester og diskusjoner, så tror jeg z97 er godt nok for meg og mitt bruk. Og et stikkord her er økonomi og "casual" bruker. Det er greit at det "bare" blir noen tusenlapper mer med x99, men saken er at jeg allerede har strukket strikken et stykke. Grunnen til at budsjettet var opp til 20k, var fordi jeg ønsket en god skjerm. Utgangspunktet for kjøpet mitt var egentlig i5-4690k, 8gb ram, etc. Og hoppet herfra til x99++ blir betydelig. Prisen blir også eksponentiell over 20k, siden for hver tusenlapp må jeg slenge på noe til kona også. Så da blir det fort 5k pluss ny sommerkjole og sko! ;)

 

Dessuten er det lite sannsynlig at jeg kommer til å overklokke i stor grad, og kommer aldri til å bruke flere enn maks 2 kort i SLI. Og erfaringsmessig har jeg vært veldig fornøyd med å kjøpe hw som ligger på nivået under det dyreste, med mer bang for bucks.

Lenke til kommentar

Her har det vært litt aktivitet siden sist, det er bra! :)

 

Meget interessante diskusjoner rundt x99 vs z97. Det er ikke tvil om at jeg kan få mye ut av x99 med tilbehør, men etter å ha lest mye tester og diskusjoner, så tror jeg z97 er godt nok for meg og mitt bruk. Og et stikkord her er økonomi og "casual" bruker. Det er greit at det "bare" blir noen tusenlapper mer med x99, men saken er at jeg allerede har strukket strikken et stykke. Grunnen til at budsjettet var opp til 20k, var fordi jeg ønsket en god skjerm. Utgangspunktet for kjøpet mitt var egentlig i5-4690k, 8gb ram, etc. Og hoppet herfra til x99++ blir betydelig. Prisen blir også eksponentiell over 20k, siden for hver tusenlapp må jeg slenge på noe til kona også. Så da blir det fort 5k pluss ny sommerkjole og sko! ;)

 

Dessuten er det lite sannsynlig at jeg kommer til å overklokke i stor grad, og kommer aldri til å bruke flere enn maks 2 kort i SLI. Og erfaringsmessig har jeg vært veldig fornøyd med å kjøpe hw som ligger på nivået under det dyreste, med mer bang for bucks.

 

Da blir det 5820k og x99 da ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her har det vært litt aktivitet siden sist, det er bra! :)

 

Meget interessante diskusjoner rundt x99 vs z97. Det er ikke tvil om at jeg kan få mye ut av x99 med tilbehør, men etter å ha lest mye tester og diskusjoner, så tror jeg z97 er godt nok for meg og mitt bruk. Og et stikkord her er økonomi og "casual" bruker. Det er greit at det "bare" blir noen tusenlapper mer med x99, men saken er at jeg allerede har strukket strikken et stykke. Grunnen til at budsjettet var opp til 20k, var fordi jeg ønsket en god skjerm. Utgangspunktet for kjøpet mitt var egentlig i5-4690k, 8gb ram, etc. Og hoppet herfra til x99++ blir betydelig. Prisen blir også eksponentiell over 20k, siden for hver tusenlapp må jeg slenge på noe til kona også. Så da blir det fort 5k pluss ny sommerkjole og sko! ;)

 

Dessuten er det lite sannsynlig at jeg kommer til å overklokke i stor grad, og kommer aldri til å bruke flere enn maks 2 kort i SLI. Og erfaringsmessig har jeg vært veldig fornøyd med å kjøpe hw som ligger på nivået under det dyreste, med mer bang for bucks.

 

Da blir det 5820k og x99 da ^^

 

Tenkte meg at jeg ville få den tilbakemeldingen etter det siste jeg skrev! :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...